دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۵
۰ نفر

همشهری دو - مریم کمالی‌نژاد: اینکه دلمان می‌خواهد دوست داشته باشیم و دوست داشته شویم یک امر بسیار طبیعی است.

رازهای جذابیت

 هيچ انسان سالمي از منفور بودن لذت نمي‌برد و از محبوب شدن روي برنمي‌گرداند. اغلب آدم‌ها به‌دنبال محبوبيت بيشترند‌ اما برخي اين مسير را اشتباه مي‌روند يا تنها به يكي از علل محبوب شدن اكتفا مي‌كنند. شايد يكي از دلايل استقبال گسترده افراد از جراحي‌هاي زيبايي همين باشد. مردم مي‌خواهند زيباتر شوند تا محبوب‌تر باشند. غافل از اينكه زيبايي تنها يكي از عوامل محبوب شدن است و قابل تأمل اينكه اگر با ديگر رازهاي محبوب شدن تركيب نشود، بسيار ناپايدار است. بسيار ديده‌ايم افرادي كه چهره زيبايي دارند اما چندان محبوب نيستند و كساني كه هيچ‌كدام از معيارهاي رايج زيبايي را در چهره ندارند اما بسيار محبوبند. در ادامه درباره رازهاي محبوب شدن با شما صحبت مي‌كنيم؛ رازهايي كه به شما كمك مي‌كند روابط مؤثر را تجربه كنيد تا كمتر از نداشتن دوستان صميمي، نفوذ كلام، ديده نشدن، اختلافات متعدد خانوادگي و دوستانه نالان باشيد.

  • پيش‌نياز

قبل از اينكه بخواهيد ديگران دوست‌تان داشته باشند و ارتباطي مؤثر با شما برقرار كنند، بايد خودتان، خودتان را دوست داشته باشيد و ارتباط دروني را تجربه كنيد. اگر گمان مي‌كنيد قيافه‌اي غيرجذاب و زندگي بي‌فايده‌اي داريد، خجالتي، گوشه‌گير، اخمو و بداخلاق هستيد، چطور توقع داريد ديگران نسبت به شما نظري خلاف اين داشته باشند. پس قدم اول اصلاح رابطه و گفتمان دروني با خودتان است و قدم دوم تصحيح جملاتي است كه روزانه درباره خودتان تكرار مي‌كنيد. خود را شاد و خوش‌اخلاق بدانيد. آنقدر اين تصوير ذهني درباره خود را تكرار كنيد تا در رفتارتان هم تأثير بگذارد. خودتان را دوست داشته باشيد و قبل از همه محبوب قلب خود باشيد.

  • رمز عبور چيست؟

ساده و همه فهم‌ترين راز محبوب شدن را خداوند در قرآن گفته است: كساني كه ايمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند رحمان، محبت آنان را در دل‌ها قرار مي‌دهد. (مريم/96) مشخص است كه انجام اعمال صالح و خوب انسان را محبوب مي‌كند. اين يك رمز عبور است؛ رمز عبور از قلب آدم‌ها. اما بايد قبل از اينكه رمز را وارد كني، ايمان داشته باشي. بايد باور كني كه خداوند مي‌تواند محبت تويي كه اعمال خوب را براي رضاي خدا و نه به نيت محبوب شدن انجام مي‌دهي، در دل‌ها قرار دهد. تو خوب باش و بقيه‌اش را به خدا بسپار. اصلا همه نكات محبوب شدن را بايد با همين عينك ببينيد.منظور از اعمال صالح و كارهاي نيك و خوب، تنها ساختن مدرسه و كمك به خانواده‌هاي نيازمند و كارهايي كه نياز به قدرت و توانايي مالي و جسمي و روحي زياد دارد، نيست. كارهاي كوچك با اثرات بزرگ هم هستند كه ما اغلب آنها را به‌حساب نمي‌آوريم همچنين فقط اعمال مادي مدنظر نيست، اعمال عبادي و معنوي هم باعث محبوبيت مي‌شود.

  • آراسته باشيد

قرار نيست زيباترين فرد روي زمين باشيد و گران‌ترين لباس‌ها را بپوشيد تا مورد محبت و احترام ديگران واقع شويد. كافي است تميز و آراسته باشيد. آشفته نباشيد و آشفته نپوشيد. سعي كنيد لباستان چروكيده و لكه‌دار نباشد. استفاده از عطر و مسواك ودوش‌گرفتن صبحگاهي تأثير حيرت‌انگيزي در محبوب شدن دارد.

  • صبر كنيد

آدم‌ها كاملا مطابق ميل ما عمل نمي‌كنند، حتي خود ما داراي افكار و رفتارهايي هستيم كه ممكن است براي بقيه آزاردهنده باشد. ضمن اينكه اغلب افراد جامعه و اطرافيان ما مردمي معمولي هستند و نه فيلسوف و روانشناس. آدم‌هايي كه مثل خود ما از اينكه مدام مورد انتقاد قرار بگيرند، بيزارند. پس سعي كنيد در ارتباط با افراد، صبور و بردبار باشيد. رفتارهايي را كه مورد پسندتان نيست و دوستشان نداريد، اگر مغاير با شرع يا قانون نيست، با سكوت تحمل كنيد. با انتقاد و غرزدن در پي تغيير رفتارهاي ديگران مطابق ميل شخصي خود نباشيد.

  • مهر و محبت‌تان را كلمه كنيد

به آدم‌ها بگوييد كه دوستشان داريد. عده زيادي قدرت كلمه كردن احساسشان را ندارند درحالي‌كه آدم‌ها دوست دارند دوست داشته شدن را بشنوند. روزي امام باقر(ع) با جمعي در مسجد نشسته بودند. فردي از كنار آنها عبور كرد. يكي از اهل مجلس گفت: من اين شخص را دوست دارم. امام باقر(ع) به آن شخص فرمودند اگر دوستش داري به او بگو و او را از دوستي و علاقه خود آگاه كن. اين كار موجب دوام دوستي و تقويت پيوندها مي‌شود.

  • واقعا عشق بورزيد

«تا دوست نداشته باشيد، دوست داشته نمي‌شويد»؛ اين يك قانون است. تنفر و بي‌علاقگي، نفرت افراد را جذب مي‌كند و عشق و محبت، مهرباني و محبوبيت را.
آدم‌ها را دوست داشته باشيد، براي اين‌كار لازم است به جاي تمركز كردن روي نقاط ضعف يا رفتاري كه مورد علاقه‌تان نيست، روي نكات مثبت و خوب آنها متمركز شويد و بعد شروع كنيد به محبت كردن به ديگران. حضرت علي(ع) در همين ارتباط مي‌فرمايند: «بالتودد تكون المحبه؛ با آشكار كردن مهرباني، محبت شكل گرفته و پديد مي‌آيد» اما اگر در برابر محبتي كه به ديگران داريد توقع محبت داشته باشيد، زندگي برايتان سخت مي‌شود و مهرباني‌تان تأثير خودش را نمي‌گذارد. پس محبت كنيد اما بدون چشمداشت و مدام منتظر نباشيد كه پاسخ آن محبت را دريافت كنيد. در اين صورت اگر پاسخي هم دريافت نكرديد سرخورده نمي‌شويد تا مي‌توانيد باز هم ادامه دهيد.  محبت بي‌منت و توقع، شما را آرام مي‌كند و همين آرامش به جذابيت شما كمك مي‌كند.

  • آنچه براي خود مي‌پسندي

اين جمله را از كودكي بسيار شنيده و تكرار كرده‌ايم: «آنچه براي خود نمي‌پسندي براي ديگران هم نپسند» اما آيا واقعا به آن عمل مي‌كنيم؟ آدم‌هاي محبوب، آدم‌هاي منصف و بخشنده‌اي هستند كه خوب‌ها را براي خودشان و بدها را براي ديگران جدا نمي‌كنند. آنچه خوب است را براي همه مي‌خواهند و آنچه بد است را براي هيچ‌كسي نمي‌خواهند و اين در رفتارشان مشهود است. همانطور كه پيامبر محبوب اسلام فرمودند: «هيچ‌يك از شما مؤمن نيست مگر اينكه براي ديگري آن را بخواهد كه براي خود مي‌خواهد» و در جايي ديگر مي‌فرمايند: «دست خود را بر سر هر كس كه مي‌خواهي بگذار و براي آن همان بخواه كه براي خود مي‌خواهي».

  • كمك كنيد، هديه دهيد، بخشنده باشيد

شما مي‌توانيد روش خود را در ابراز محبت و مهرباني داشته باشيد. اما توجه كنيد كه طرف مقابل شما به چه نوع مهرباني كردني نياز و علاقه بيشتري دارد. گاهي دوست شما به كمك كردن نياز دارد. گاه از مسيري مي‌گذريد و به عابري كمك مي‌كنيد كه سنگيني بارهايي كه دستش گرفته را كم كند. در مترو و اتوبوس به افراد مسن‌تر صندلي‌تان را تعارف مي‌كنيد. به كودكي كه روبه‌رويتان نشسته يك شكلات مي‌دهيد. براي خواهر، همسر، دوست يا مادرتان هديه مي‌خريد. بي‌مناسبت شادش مي‌كنيد تا بگوييد كه دوستش داريد و به يادش بوده‌ايد. همه اينها روش‌هايي است كه شما را محبوب قلب ديگران مي‌كند. در عين حال سعي كنيد فرد سخاوتمند و بخشنده‌اي باشيد. آدم‌هاي خسيس كه آب از دستشان نمي‌چكد، جذابيتي ندارند در عوض دست و دلبازها، محبوبيت خاصي دارند. البته حواستان باشد كه تعادل آن چيزي است كه نبايد قرباني محبوبيت شود. پس حتي در دست و دلبازي هم متعادل باشيد. امام‌صادق(ع) مي‌فرمايند: 3 چيز است كه محبت مي‌آورد: قـرض دادن و فـروتنـي و بخشـش.

  • متواضع باشيد

هيچ‌كس، آدم‌هاي متكبر و خودبرتربين را دوست ندارد. هيچ‌كس دلش نمي‌خواهد با آدمي وقت بگذراند كه مدام از بالا به ديگران نگاه مي‌كند و در پي به رخ‌كشيدن افتخارات و معلوماتش است. پس سعي كنيد تا مي‌توانيد متواضع باشيد. زودتر سلام كنيد. از عذرخواهي‌كردن، فراري نباشيد. انتقادپذير باشيد. خود را يكي يكدانه خلقت نپنداريد. مطمئنا آدم‌هاي فروتن و متواضع جذابيت بيشتري دارند. حضرت علي(ع) مي‌فرمايند: «سه چيز موجب محبت است: اخلاق خوب، همراهي و رفاقت نيكو و فروتني».

  • مودب باشيد

افراد مودب، دوست‌داشتني‌اند. ادب، خواستني‌ است. حتي با صميمي‌ترين آدم‌هاي زندگي‌تان مودب برخورد كنيد. كلمات را درست انتخاب كنيد. بلند شدن از پشت ميز و فشردن دست ديگران كار زياد سختي نيست اما اثري شگرف در ارتباطات اجتماعي دارد. برخي گمان مي‌كنند كه مودب بودن با صميميت و گرم گرفتن منافات دارد و صميميت را در دادن لقب‌هاي زشت، به‌كار بردن كلمات ركيك و شوخي‌هاي آزاردهنده مي‌دانند. ممكن است افراد در قبال اينگونه رفتار به شما چيزي نگويند اما مطمئن باشيد در دلشان شما را بابت رفتار بي‌ادبانه‌تان نكوهش مي‌كنند و محبتشان نسبت به شما كم مي‌شود. ضمن اينكه بايد حواستان باشد هميشه مودب باشيد نه‌تنها در مواقعي كه همه‌‌چيز در صلح و آرامش است. كسي كه هنگام عصبانيت هم جانب ادب را نگه مي‌دارد، محبوبيت بيشتري دارد. در سيره پيامبر‌اكرم(ص) آمده است كه مردم را با نامي مي‌خواند كه بيشتر دوست مي‌داشتند و سخن هيچ‌كس را قطع نمي‌فرمود.

  • اصلاح رابطه با خدا

تا محبوب خدا نشويد محبوب خلق خدا نخواهيد شد. خداوند منشـأ مهر و مهرباني و خوبي است. كسي كه خدا را دوست داشته باشد، مطابق ميل خداوند عمل مي‌كند و كسي كه مطابق ميل خدا عمل كند، حتما انسان خوبي مي‌شود و انسان خوب محبوب اهل زمين و آسمان است «محبوبك في ارضك و سمائك...». در مقابل، گناه باعث كم شدن محبت و محبوبيت مي‌شود. امام صادق(ع) فرمودند: اگر ديدي محبت و علاقه‌ات به برادر مؤمن تو كاهش يافته، بدان كه يكي از شما 2 نفر گناهي مرتكب شده و همين باعث كم شدن محبوبيت بين شما شده است.

  • كارشناس: دكتر فروغ نيلچي‌زاده استاد دانشگاه و مشاور خانواده

ما در يك ساختمان 4 طبقه زندگي مي‌كنيم. يكي از همسايه‌ها در اين ساختمان بسيار فخر فروشي مي‌كند و مدام از خودش و زندگيش تعريف مي‌كند. بارها درخصوص تحصيلاتش، وضع مالي خانواده‌اش و همسرش به من فخر فروخته است. اين موضوع براي من خيلي غيرقابل تحمل شده است. احساس مي‌كنم اعتماد به نفس قبل را ندارم. هربار كه مي‌آيد دلم مي‌خواهد در خانه را به روي او باز نكنم. لطفا مرا راهنمايي كنيد كه چگونه با او برخورد كنم؟

اين دوست عزيز در ابتدا بايد در خود احساس بي‌نيازي كند. در واقع بايد خود را نسبت به تفاخر ديگران واكسينه كرده و ايمني دروني خود را بالا ببرد و اين ايمني تنها زماني ميسر مي‌شود كه عزت‌نفس شما بالا رود. وقتي كه فرد تفاخر مي‌كند به اينكه من فلان مدرك تحصيلي را از فلان دانشگاه دارم يا اينكه من از فلان خانواده اصيل هستم، اين تفاخر در يك جا ارزشمند است؛ جايي كه آن موضوع باعث شود كه به يك خودشكوفايي برسد و از جهت شخصيتي، رفتاري و منش در يك افق مثبت اخلاقي قرار بگيرد. اين مسئله هم درخصوص اصالت خانوادگي است و هم درخصوص تحصيلات. اما درصورتي كه اين فرد از اين ويژگي‌ها استفاده كند براي اينكه ديگران را تحقير كند، در اين حالت مهم اين است كه شما اعلام بي‌نيازي نسبت به اين فرد كنيد. يادتان باشد آدم خوشبخت كسي است كه به آن چيزي كه دارد راضي است اما آدم موفق دنبال چيزي مي‌گردد كه او را راضي كند. موفقيت خوب است اما نه به اين قيمت كه من خوشبختي خود را از دست بدهم. آدمي كه خوشبخت است شادي درون وجود او است و شادي او وابسته به اين نيست كه حس ‌كند كه چقدر خوب است من چيزي را دارم كه بقيه ندارند.

پس اعلام بي‌نيازي در رفتار و برخورد و احساس عزت‌نفس درون اين فرد موجب مي‌شود كه بعد از مدتي فردي كه اهل تفاخر است ببيند كه اصلا فايده‌اي ندارد؛ يعني هر چقدر فخرفروشي مي‌كند نمي‌تواند شما را كوچك كند و نتوانسته عزت نفس شما را بگيرد. اين يك ويژگي خيلي مثبت و مؤثر است.شما بايد مدام رفتارهاي مثبت خود را تقويت كنيد و به اين فرد نشان دهيد كه رفتار خوب پايه‌هاي يك زندگي خوب را مي‌سازد.

کد خبر 309456

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha