همشهری آنلاین: رئیس جمهوری با بیان این موضوع که به موقع جواب منتقدین توافق هسته‌ای را خواهم داد، گفت: در ۱۰۰ سال اخیر چنین توافقی بی سابقه بوده است. هیچ کس در دنیا نیست که بگوید ایران در این مذاکرات ناموفق بوده و کسانی که می‌خواهند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند به نفع چه کسی کار می‌کنند.

فارس نوشت: حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در همایش ملی روز روستا که با رویکرد تبیین نقش روستاها در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی صبح امروز در سالن اجلاس سران برگزار شد به نقش روستا اشاره کرد و اظهارداشت: شهدای بزرگ از روستا هستند و روستا همان نقطه‌ای است که از این نام قبل از هر چیز صفا و صداقت و مهربانی، عشق به اسلام، دین و خاندان رسالت و کار و کوشش به ذهن تبادر می‌شود.

وی با بیان اینکه نام روستا تداعی‌کننده سخت‌کوشی توأم با صفا و صداقت است، تصریح کرد: ما به هویت دینی، فرهنگی، ایرانی، اسلامی و به یک عزم راسخ برای حرکت جدید نیاز داریم.

رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت به محضر همه ملت ایران و ملل اسلامی به ویژه خانواده‌های جانباختگان فاجعه منا، اظهار داشت: بسیار آن واقعه تأثرانگیز و غم‌آور بود و حاجیانی که روز قبل در سرزمین عرفات با خدا راز و نیاز کرده بودند و به سرزمین مشعر و منا آمدند و با بی‌کفایتی، بی‌تدبیری، عدم برنامه‌ریزی و احیاناً تقصیرهایی که باید بررسی شود دچار شدند.

وی ادامه داد: زائرین خانه خدا و کسانی که میهمان خانه خدا بودند در یک شرایط بسیار ناگوار و دردآور مواجه شدند در حالی که در سرزمین منا دوربین‌های بسیاری وجود دارد و اتاق‌های مانیتورینگ آنها لحظه به لحظه تمام خیابان‌ها، جمعیت، حتی تصویر یک فرد را می‌توانند رصد کنند ضمن آنکه روز عید قربان تقسیم‌بندی شده است که در چه ساعتی حجاج چه کشوری برای رمی جمرات می‌آیند اما چگونه چنین حادثه‌ای در سرزمین منا اتفاق می‌افتد.

روحانی خاطرنشان کرد: در کشوری که هواپیماهای بسیار، امکانات قدرت، تجهیزات و پول نفت را در اختیار دارد، شاهد بی تدبیری در آغاز حادثه و ادامه این بی‌تدبیری در ادامه مسئله بودیم  که 5 دقیقه اول قابل قبول است اما مردم (ساعات طولانی) را زیر آفتاب و با تشنگی مواجه شدند.

رئیس جمهور تصریح کرد: من از سال 63 تاکنون حج مشرف نشده‌ام اما قبل از آنکه رفتم در روز عرفات هلیکوپترها وجود داشت و واقعا جای بسیار تاسف است، دولت به مسئولیت خودش واقف است و خوشبختانه ندای مظلومیت مردم در حضور سران جهان در سازمان ملل متحد به گوش جهانیان رسانده شد.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه کشورمان که یکی از قهرمانان ملی در تاریخ کشورمان است، همه تلاش و کوشش خود را انجام داد و از لحظه اول با مسئولان سیاسی در سطح جهان با سازمان ملل و دبیرکل سازمان ملل صحبت کرد همچنین وزیر بهداشت و درمان واقعا زحمات وی را در امر سلامت انجام داد شاهد تلاش و پیگیری وی با همه پیچیدگی‌هایی که وجود داشت بودید.

رئیس جمهور ادامه داد: وزیر کشور و دیگر مسئولین کشور تلاش‌هایی را برای هماهنگی زیر نظر معاون اول رئیس جمهور انجام دادند و دولت باید اقدامات خود را ادامه دهد و این اولین قدم‌هاست که در این حادثه بیش از 20 کشور با این داستان عزیزان خود را از دست داده‌اند. اما ایران اولین کشوری بود که توانست اجساد مطهر را  شناسایی کند و به کشور برگرداند و بیشترین تلاش را برای شناسایی افرادی که در لیست مفقودین هستند انجام می دهد و بیشترین تحرک را در سطح دنیا داشته و زیباترین کلمات را نیز  رهبر معظم انقلاب در این حادثه بیان کردند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: به موقع جواب منتقدین توافق هسته‌ای را خواهم داد و در 100 سال اخیر چنین توافقی بی سابقه بوده است.

رئیس جمهور تصریح کرد: هیچ کس در دنیا نیست که بگوید ایران در این مذاکرات ناموفق بوده و کسانی که می‌خواهند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند به نفع چه کسی کار می‌کنند.

روحانی خاطرنشان کرد: ملت ما هم که واقعا بیان من قاصر از تجلیل از ملت بزرگ، سرافراز، قدرتمند است که همدلی، همنوایی کردید و شما شاهد هریک از اجساد مطهر که به استان‌ها می‌رسد با چه اجتماع و حضوری از مردم روبرو می‌شویم و این علاوه بر آنکه دلداری آن و تسلی دادن به خانواده‌ها است نشان دهنده انسجام ملی و وحدت ملی یک کشور یکپارچه و متحد است.

وی ادامه داد: ما به ایرانی بودن خودمان افتخار می‌کنیم، اسلام جای خود دارد، به مسلمان بودن خود نیز به طریق اولی افتخار می‌کنیم همچنین به عشق خود به خاندان رسالت، به انقلاب اسلامی و به حرکت و شوری که میان مردم است افتخار می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: هرچه ما در این دو سال بدست آورده‌ایم در سایه امید، حضور، مشارکت و فعالیت مردم بوده است و اگر توانستیم در مذاکرات هسته‌ای به یک افتخار بزرگ تاریخی برسیم که از بعضی از حرفها بگذریم و به موقع جواب خواهم داد.

رئیس جمهور تصریح کرد: من با بزرگترین سران کشورهای دنیا ملاقات داشته‌ام و آن‌هایی که ملاقات نکردیم برخی را ما وقت نداشتیم، کار عظیمی شده است و این توافق در 100 سال اخیر بی سابقه بوده است.

وی ادامه داد: یک کشور در حال توسعه در برابر 6 قدرت در دنیا که 5 کشور از آنان عضو دائم سازمان ملل هستند و می‌توانند همواره برای دنیا تصمیم جنگ، حمله ، تحریم بگیرند و متاسفانه دنیا اینگونه است.

روحانی تصریح کرد: در دو سال مذاکره پیاپی به سندی رسیدیم که هیچ کس در دنیا نیست که بگوید ایران در این مذاکرات ناموفق بوده است و همه دنیا به این امر اعتراف می‌کند که ایران به توفیق بزرگی دست یافته و این افتخار ملت ایران است و کسانی که می‌خواهند افتخار ملت ایران را زیر سوال ببرند به نفع چه کسی کار می‌کنند.

رئیس جمهور با بیان اینکه ما یک ملت هستیم تصریح کرد: ما یک قدرت هستیم و صحنه‌های  افتخار برای همه ما است و اگر کشاورزان و روستائیان کشورمان در سال جاری توانستند در گندم از 6.7 سال گذشته یا از 4.8 سال قبل از آن به بالای 8 میلیون تن تولید برسند این افتخار برای همه مردم ایران است و افتخارات ما اختصاص به گروه خاص ندارد.

روحانی ادامه داد: اگر ورزشکاران ما در دنیا موفق شدند یا اگر دانشمندان در مسابقات علمی پیروز شدند و یا اگر در المپیادها دانش اموزان کسب افتخار کردند افتخاری برای همه ماست و ما به همه حرکت‌های پرشتابی که این ملت بزرگ و عظیم درحال پیشرفت و تعالی خود داشته اند افتخار می‌کنیم.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز شرایط بعد از برجام و شرایط بعد از تحریم می‌بینیم به حول و قوه الهی ما در ماه‌های پیش رو ما همه دیوارهای غلط تحریم را فرو می‌ریزیم که شرایطی آرامتر است.
روحانی با بیان اینکه ما امروز نیاز به فناوری داریم خاطرنشان کرد: مشکلات ما در روستا چیست، همه مشکلاتی که امروز داریم و دولت وظیفه دارد این مشکلات را حل کند که این وظیفه‌ای قانونی، ملی و انقلابی است و روستائیان ما آگاه، بینا هستند و کسی فکر نکند در تحلیل و فکر سیاسی روستایی با شهری فرق می‌کند و این خطاست چرا که روستائیان هموزن شهری‌ها خوب تحلیل می‌کنند و خوب می‌فهمند و در انتخابات 92روستائیان ما به خوبی نشان دادند که همه مسائل را به دقت رصد می‌کنند و در انتخابات پیش رو نیز اینگونه خواهد بود.

رئیس جمهور ادامه داد: روستائیان ما به کسانی رای خواهند داد که لایق ترین ها برای خدمت به مردم و کشور هستند. ما دلمان می‌خواهد و حتما اینچنین خواهد شد و خدا هم کمک می‌کند تا حماسه و افتخار دیگر در اسفندماه شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در‌آن افتخار همانگونه که بیان شد در رشد تولید ناخالص داخلی ما روستائیان 26 تا 27 درصد نقش دارند، روستائیان هم در انقلاب، در دفاع مقدس و هم امروز در تولید و افتخارات ملی که یکی از آنان صحنه انتخابات است نقش خواهند داشت که در این افتخار حضور مردم در پای صندوق آرا و انتخاب آنان مهم است و از منظر این دولت این حزب یا آن حزب، این جناح یا آن جناح فرقی نمی‌کند و آنچه برای ما مهم است آن است که صالح‌ترین افراد، قوی‌ترین و آن‌هایی که ملی می‌اندیشند و به فکر کشورند و جامعه و کل کشور را می‌بینند انتخاب شوند.

روحانی با تاکید بر خدمت رسانی به روستا تصریح کرد: سالها درباره مهاجرت روستائیان صحبت می‌شود که چرا مهاجرت کردند و فایده هم نداشته است چقدر شعار داده شده است. اما مگر روستایی دلش می‌خواهد از روستایش دل بکند و چرا به شهر می‌رود حاشیه نشین می‌شود و با مشکلات بسیاری روبرو می‌شود و هوای پاک روستا و صفای روستا را رها می‌کند در حالی که عاشق شهر نیست که این امر به دو مسئله بستگی دارد.

وی ادامه داد: باید خدمات عمومی در روستاها مانند شهرها قدم به قدم ارتقا بخشیده شود و نباید اشتغال، کالای شهر باشد و اگر همه و دولت دست به دست هم دهیم و خدمات عمومی را در روستاها افزایش دهیم که این امر در بخش درمان و بهداشت در این دو سال قدم های بسیار مهمی برداشته شد، پزشک‌های متخصص در مناطق دورافتاده باشند مراکز بهداشتی احیا شود تا یک روستایی برای خدمات درمانی مجبور نشود تا به شهر ، مرکز استان و پایتخت بیاید که این تمرکز زدایی که می‌گوییم تنها در بحث مدیریت نیست و همه موارد را شامل می شود.

وی ادامه داد: اگر بتوانیم علم و دانش و فناوری را به مناطق روستایی ببریم، همه شما می‌دانید که ما با افزایش جمعیت با خشکسالی روبرو هستیم و منابع زیرزمینی آب کاهش پیدا می‌کند و این مسئله خشکسالی از زمان دیرباز و کوروش در کتیبه‌ها وجود داشته است و یکی از دعاهایی که در کتیبه ها هست آن است که خدا ما را از خشکسالی و دروغ دور بدار.

روحانی اظهار داشت: دروغ که شما شاهد بودید و تجربه کردید چه بلایی به سر ما آورد، خشکسالی را نیز شاهد آن هستیم که این جا بیان شد که ابرها را باور کنیم و می‌توان این کارها را انجام داد اما این کارهای فرعی است و ما مشکل خشکسالی داریم و متاسفانه این مشکل ادامه پیدا می‌کند اما دست ما به سوی آسمان است و از لطف خدا مایوس نیست و همواره می‌دانیم رحمت خداوند بر مردم ما نازل می‌شود و این راه باید به آزمون‌، امتحان الهی تعبیر کنید اما خشکسالی در سطح جهان به رفتار نادرست بشر برمیگردد که وقتی با طبیعت می‌جنگیم و درست استفاده نمی‌کنیم با پیامدهای آن روبرو می‌شویم.

رئیس جمهور بیان داشت: اقدام نادرست پیامد نادرست در پی خواهد داشت و باید بهره‌وری آب را افزایش دهیم و از آب درست‌تر استفاده کنیم و با کشاورزی سنتی ما نمی‌توانیم مردم را در روستاها ثروتمند کنیم و کشاورزی سنتی نمی‌تواند و ما باید تحول ایجاد کنیم و انرا بر مبنای بهره‌وری تغییر دهیم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما باید با کمترین آب بیشترین محصول را داشته باشیم و وزیر کشاورزی ما با مسئله کشاورزی آشنا است و به دقت همه زوایای مسائل کشاورزی آشناست و برنامه‌ریزی‌های خوبی دارد.

وی ادامه داد: ما باید در شیلات، دامداری تحول ایجاد کنیم و باید صادرکننده میوه و بسیاری از محصولات کشاورزی باشیم به جای آنکه وارد کننده باشیم. علی رغم آنکه با خشکسالی روبرو هستیم، در تولید گندم افزایش داشتیم بنابراین باید اقدامات تشویقی با برنامه‌ریزی درست انجام شود تا امکانات به کشاورزان برسد. بخش بانکهای ما نیز باید تقویت و فعال شود.
رئیس جمهور تصریح کرد: اگر روستائیان آورده‌ای برای تولید و اشتغال پایدار بیاورند دولت 2 تا 3 برابر و در مناطق مرزی تا 9 برابر بیاورد تا در کنار کشاورزها با هم بتوانیم تحول ایجاد کنیم و باید فناوری‌های نو ایجاد شود که این امر برای محیط زیست نیز ضروری است و ناچاریم از فناوری‌های نو استفاده کنیم و این کاری است که اکنون قدم به قدم در حال اجرا است و امیدواریم در شرایط بعد وضعمان بهتر شود.

روحانی خاطرنشان کرد: دولت در زمینه اقدامات و خدمات عمومی در حد توانش قدم‌های خوبی برداشته است. به هر حال رقم 6 هزار کیلومتر جاده آسفالته برای روستائیان در ظرف دو سال رقم قابل ملاحظه‌ای است که از اول انقلاب تاکنون 104 هزار کیلومتر در کل جاده ‌آسفالته روستایی داریم و در این دو سال 6 هزار کیلومتر توانستیم جاده آسفالته ایجاد کنیم و امیدواریم که خود امسال به 4 هزار کیلومتر برسیم و برنامه‌ریزی ما بر این مبناست.

رئیس جمهور تصریح کرد: در زمینه آب قدم های خوبی برداشته شده است و جدا از آنکه روستائیان کشورمان با مشکلات جدی روبرو هستند که این شامل آب آشامیدنی نیز می‌شود، دولت اقدامات خوبی انجام داده است و برنامه‌ریزی‌های بهتر صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بحثی که داریم آن است که 500 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای آب روستایی بگیریم که من امروز قول می‌دهم که این کار را انجام دهیم و این 500 میلیون دلار اگر برای آب روستایی اختصاص دهیم یک حرکت خوبی برای جلوگیری از مهاجرت آنان انجام می‌شود و آنان بتوانند شرایط خوبی داشته باشند.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: مسئله بعدی که دولت تلاش می‌کند تا به طور مستمر انجام دهد مسئله گاز رسانی به روستاها است که به سرعت به روستاها می‌رسانیم و کار عظیم از سوی دولت انجام می‌شود و امیدواریم این کار را تا پایان دولت تقریبا به نهایت برسانیم ، یک درصد بسیار کمی می‌ماند و امیدواریم گاز را به روستاها برسانیم و خدمات بهداشتی، آب و راه اساسی است و همچنین مسئله ارتباطات نیز اهمیت دارد که شامل اینترنت، تلفن که به سرعت این کار نیز در حال انجام است.

روحانی با بیان اینکه می‌توانیم اشتغال نو را به روستاها بیاوریم تصریح کرد: ما می‌توانیم در اشتغال‌های نو و در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات اقداماتی را انجام دهیم ضمن اینکه اشتغال‌های روستایی معمول که اکنون وجود دارد بتوانیم اشتغال را توسعه دهیم. و اگر خدمات ضروری را به روستا رسانیم و به اشتغال توجه کردیم چرا که از اهمیت بالایی برخوردار است و مشکلات بسیاری در این زمینه در روستاها و شهرها و سراسر کشور روبرو هستیم باید تلاش کنیم، حل کنیم.

رئیس جمهور در پایان تصریح کرد اگر بتوانیم این دو مشکل را با کمک هم حل کنیم روستای ما به عنوان مرکز امید و تولید و توسعه پایدار در کشور تبدیل شود که این امر در صورتی تحقق می‌یابد که روستاها در مسیر توسعه قرار بگیرند و ما این گام‌ها را به حول و قوه الهی برخواهیم داشت.

کد خبر 309453

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha