همشهری آنلاین: کوکا کولا و مک دونالد به عنوان دو حامی مالی بزرگ فیفا خواستار استعفای هرچه سریع‌تر سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) شده‌اند. وکیل این رهبر ۷۹ ساله فیفا اما اعلام کرده است که بلاتر حاضر به کناره‌گیری نیست.

J.Blatter

چند روز پس از آغاز تحقیقات دادستانی سوئیس علیه سپ بلاتر، رئیس فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) به اتهام تخلف مالی، اکنون دو حامی مالی بزرگ فیفا، "کوکا کولا" و "مک دونالد"، خواستار استعفای او شده‌اند.

دوکنسرن بزرگ آمریکایی کوکاکولا و مک دونالد روز جمعه (۱۰ مهر / ۲ اکتبر) اعلام کردند که سپ بلاتر باید هرچه زودتر استعفا کند و راه را برای تحقیقات گسترده مقامات قضایی و همچنین امکان اجرای اصلاحات گسترده در فیفا بگشاید.

دادستانی کل سوئیس جمعه گذشته (۳ مهر/۲۵ سپتامبر) اعلام کرد که رئیس فدراسیون جهانی فوتبال پس از نشست کمیته اجرایی فیفا در زوریخ مورد بازجویی نمایندگان دادستانی سوئیس قرار گرفته است. گفته شده که این بازجویی در مقر فیفا انجام گرفته است.

دو کنسرن کوکاکولا و آدیداس به عنوان دو حامی مالی بزرگ فیفا هنگامی که سپ بلاتر چهار روز پس از انتخاب مجددش به ریاست فیفا برای پنجمین دور متوالی٬ از سمت خود کناره‌گیری کرد، رضایت خود را از این اقدام او اعلام کرده بودند.

این دو کنسرن پیش‌تر نیز هشدار داده بودند که در صورت ادامه ریاست او بر فیفا٬ در حمایت‌های خود تجدید نظر خواهند کرد. آدیداس ابراز امیدواری کرده بود که تغییر در رهبری فیفا به افزایش شفافیت در استانداردهای این سازمان بیانجامد.

• حامیان بزرگ مالی فیفا هم‌نظر نیستند

اگر دو کنسرن بزرگ کوکاکولا و مک دونالد مخالفت شدید خود را با بلاتر اعلام کرده‌اند و خواستار کناره‌گیری فوری او شده‌اند، کنسرن آدیداس چندان علاقه‌ای به کناره‌گیری فوری او ندارد. اصل مهم برای این کنسرن انجام اصلاحات بنیادین در ساختار فیفا است.

اولیور بروگن، سخنگوی آدیداس در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آلمان گفت: «همان‌گونه که در گذشته نیز بارها اعلام کرده‌ایم، باید در ساختار فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) تغییرات بنیادین انجام شود. ما خواستار اصلاحات ضروری شفاف و سریع هستیم».


کنسرن کوکاکولا اما نظری مقابل آدیداس دارد. بخش تبلیغات کنسرن کوکاکولا خواستار کناره‌گیری فوری بلاتر شده و در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرده که "با گذشت هر روز وجهه و نام فیفا آسیب بیشتری می‌بیند".

البته در بیانیه کنسرن کوکاکولا نظر کنسرن آدیداس تایید شده که فدراسیون جهانی فوتبال به "اصلاحاتی گسترده و عاجل" نیازمند است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کنسرن بزرگ فست فود آمریکایی "مک‌دونالد" نیز خواستار کناره‌گیری هرچه زودتر بلاتر است. مک‌دونالد در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرده که "وقایع چند هفته اخیر به وجهه فیفا و اعتماد به رهبری آن آسیب رسانده است".

بعضی کنسرن‌های دیگر حامی فیفا هنوز نظری نسبت به کناره‌گیری بلاتر ابراز نکرده‌اند؛ کنسرن‌هایی چون گاز پروم و هیوندای.

• «بلاتر کناره‌گیری نمی‌کند»

در حالی که درخواست‌ها برای کناره‌گیری سپ بلاتر افزایش یافته، وکیل این رئیس ۷۹ ساله فیفا از قول او اعلام کرده است که بلاتر حاضر به کناره‌گیری نیست و کناره‌گیری بلاتر نفعی به فدراسیون جهانی فوتبال نمی‌رساند.

بلاتر به وکیل‌اش گفته است که او گرچه به دیدگاه‌های مخالف احترام می‌گذارد، اما بر این نظر است که کناره‌گیری‌اش نه به نفع فیفاست و نه در فرایند اصلاحات در این سازمان جهانی تاثیری مثبت خواهد گذاشت.

وکیل بلاتر گفته است که موکلش تا ۲۶ فوریه همچنان پست خود را یدک خواهد کشید. در این تاریخ قرار است فرد دیگری به رهبری فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) انتخاب شود. نامزدهای رهبری این سازمان جهانی باید تا بیست و ششم اکتبر سال جاری ثبت‌نام کنند.

• فساد در سطوح بالای فیفا

فیفا از ماه‌ها پیش و در پی مطرح شدن اتهام فساد در سطوح بالای این تشکیلات جهانی فوتبال با بحرانی بزرگ مواجه شد که در تاریخ ۱۱۱ ساله این نهاد بی‌سابقه است.


مقام‌های قضایی ایالات متحده آمریکا از ماه مه گذشته تحقیقاتی را درباره فساد در سطوح بالای فیفا آغاز کرده‌اند. این تحقیقات از جمله شامل اعطای میزبانی جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ و ۲۰۲۲ به روسیه و قطر می‌شود.

این بحران در ماه مه ۲۰۱۵ با بازداشت هفت تن از مقام‌های این سازمان و مدیران اجرایی و بازاریابی آن به اتهام فساد مالی آغاز شد. آمریکا خواستار استرداد متهمان به این کشور شد تا محاکمه آنها در ایالات متحده صورت گیرد.

در همین ماه آمریکا ۹ تن از مقام‌های فیفا و ۵ تن از مدیران اجرایی آن را به مشارکت در جرایم گوناگونی از جمله اخاذی٬ پولشویی٬ تخلف بانکی و رشوه‌گیری در پروژه‌های چند میلیون دلاری در طول ۲۴ سال گذشته متهم کرد.

 

کد خبر 309437

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha