دکتر سیدحسین حسینی: ۱- از آفت‌هایی که به‌خصوص دامنگیر این حرکت اجتماعی شده، آمیخته‌کردن یک جریان علمی لازم و ضروری برای کشور و جامعه علمی با مسائل سیاسی‌است.

سياسي‌شدن مسائل علمي، نخستين ضربه مهلك را به روند شكل‌گيري بسترهاي علمي- اجتماعي وارد مي‌سازد. اتفاقي كه پيش از اين درخصوص مسائل مهم علمي- اجتماعي‌افتاد ولي از آنجا كه مانند همه مسائل اجتماعي، داراي لايه‌ها و آثار فراعلمي نيز بودند، وجوه سياسي آن پررنگ شد. متأسفانه آنچنان غيراصولي و غيرعلمي در سطح عموم جامعه به آن دامن زده شد كه شكل و صورت غيرعلمي به‌خود گرفت و باعث تلقي تصورات نادرست و نابجا در جامعه شده‌است.
راه رفع چنين برداشت‌هاي ناروايي، سپردن كار به اهل آن و آلوده نكردن فضاي مباحث علمي با سياسي كاري است. در اين خصوص، هم بايد سياسيون درخصوص اظهارنظر در باب مسائل علمي، پژوهشي و تخصصي احتياط بيشتري داشته باشند.ترديدي نيست كه رونق بخشي به كرسي‌هاي نظريه‌پردازي و آزادانديشي هيچ‌گاه صرفا با دستورهاي حاكميتي راه به‌جايي نخواهد برد؛ چرا كه جريان‌هاي علمي- اجتماعي نيازمند زمينه‌ها و ساختارهاي ظهور و بروز خاص خود هستند و بدون ظرفيت‌سازي‌‌هاي لازم چنين امري محقق نمي‌شود.

2- بدين‌ترتيب 2كار بايد همزمان انجام شود؛ ظرفيت‌سازي‌ از طريق حاكميت و زمينه‌سازي‌ از طريق بدنه جامعه علمي براي ايجاد يك بستر علمي- اجتماعي فراگير.

3- بايد اذعان كرد راه‌هايي كه تاكنون رفتيم يا جوابگو نبوده يا درصد تأثير بسيار اندكي داشته‌اند. در شرايط فعلي راه چاره و حل گره كور كرسي‌هاي نظريه‌پردازي و آزاد‌انديشي در ترويج جريان نقد علمي در حوزه و دانشگاه‌هاست. بايد با ايجاد زمينه‌هاي نقد علمي اين امكان را براي پژوهشگران فراهم آورد كه در مسير توليد انديشه‌هاي نو قدم بگذارند و الا از صاحب‌نظراني كه بر داشته‌هاي علمي خود متعصبانه پايبندند، انتظار توليد نظريه‌هاي جديد نمي‌توان داشت. نقد علمي متون درسي كتب و آثار كلاسيك جهاني و برنامه‌هاي حوزه علوم انساني بهترين نقطه شروع است و در اين سرآغاز، تأكيد بر چند اصل ضروري است:
الف- مرز‌گذاري بين نقد علمي؛ نقد عمومي و عاميانه و ژورناليستي
ب- عطف توجه به حوزه علوم انساني و اهميت نقد مكاتب و نظريه‌هاي جهاني علوم انساني؛ نظريه‌هاي مهم و مطرح در سطح جهاني از صاحب‌نظران بزرگ و مطرح كه محل رجوع ساير محققان‌اند و حاوي ايده‌هاي بديع بوده و يا اينكه در ادبيات تخصصي، منشأ آثار علمي و فكري قابل‌توجهي بوده است.
ج- محور قرار دادن نقد متون درسي يا كتب دانشگاهي و يا برنامه‌هاي حوزه علوم انساني.
د- توجه به تفاوت نقد شكلي و نقد محتوايي و مشخص كردن مؤلفه‌هايي براي تفكيك بين اين دو

کد خبر 309435

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha