همشهری آنلاین: اندیشمندان داخلی و خارجی از دومین همایش بین‌المللی دست‌کند که با محوریت معرفی و شناسایی معماری دست‌کند به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تهران برگزار می‌شود، استقبال کردند.

Conference

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، مهناز اشرفی رییس پژوهشکده بناها و بافت‌های تاریخی - فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری با اعلام این خبر گفت: محورهای دومین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند عمدتا بر معرفی آثار و مجموعه‌های دست‌کند تاکید دارد و در همایش‌های بعدی سعی خواهیم کرد با محورهای تخصصی‌تر وجزئی‌تر به بررسی این نوع معماری بپردازیم.

او معرفی مجموعه‌های دست‌کند، ريخت‌شناسی معماری دست‌کند، اقليم، طبيعت و انرژی در معماری دست‌کند، باورها، اعتقادات و فرهنگ شفاهی در معماری دست‌کند، توسعه پايدار و معماری دست‌کند، حفاظت، مرمت و احياء در آثار دست‌کند، معماری دست‌کند معاصر و تعاملات اجتماعی و اقتصادی در سکونت‌گاههای دست‌کند را محورهای این همایش اعلام کرد.

دبیر علمی همایش با اشاره به اینکه کشورهای چین، سوییس، فرانسه، ایتالیا، آلمان، افغانستان و... در این همایش شرکت می‌کنند خاطر نشان ساخت که به دلیل برخی مشکلات تعداد مقالات ارسال شده در این همایش بیشتر از شرکت کنندگان است.

اشرفی با اشاره به تنوع و پراکندگی مقالات داخلی ارایه شده به همایش در استان‌های کشور تصریح کرد که این مقالات بر اساس پژوهش‌هایی در حوزه معماری دستکند انجام شده که برای اولین بار در دومین همایش بین‌المللی ارایه می‌شوند.

رئیس پژوهشکده بناها و بافت های تاریخی - فرهنگی استقبال مراکز مختلف علمی نظیر دانشگاه‌ها را نشان دهنده اهمیت و جذابیت موضوع معماری دست‌کند دانست و گفت: با تداوم بیشتر برگزاری این قبیل همایش‌ها می‌توان این نوع معماری بی نظیر را بیشتر معرفی کنیم.

او با اشاره به برگزاری کارگاه تکنولوژی‌های نوین در مستندنگاری آثار معماری دست‌کند تصریح کرد که با رویکرد استفاده از تکنولوژی‌های نوین می‌توان گام موثری در مستندنگاری آثار معماری دست‌کند برداشت زیرا که این روش سریع تر و کم هزینه‌تر از کاوش و حفاری است.

به گفته وی دومین همایش بین‌المللی معماری دستکند توسط پژوهشگاه ميراث فرهنگی و گردشگری با مشارکت سازمان ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری، ايکوموس ايران، دانشگاه تهران، پايگاه ميراث فرهنگی و گردشگری ميمند، مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از ميراث فرهنگی ناملموس در آسيای غربی و مرکزی، تحت نظارت يونسکو، موزه ملی، مرکز آموزش عالی و... برگزار می‌شود.

دبیر علمی دومین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند با بیان اینکه 2 روز برگزاری همایش با 6 نشست همراه خواهد بود تصریح کرد که 10 مقاله بین‌المللی و 15 مقاله از ایران در دومین همایش بین‌المللی معماری دست‌کند ارایه می‌شود.

اشرفی تصریح کرد: همایش یاد شده در روزهای 15 و 16 مهرماه در سالن اجتماعات موزه دوران اسلامی موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

گفتنی است، اولين همايش معماری دست‌کند به منظور معرفی و حفاظت از آثار معماری دست‌کند اردیبهشت 1391 در کرمان برگزار شد.

به دنبال برگزاری این همایش و استقبال بی نظیر علاقمندان و متخصصان این حوزه مقدمات برگزاری دومین همایش معماری دست‌کند این بار به صورت بین‌المللی از سال 1390 فراهم و دبیرخانه این همایش رسما کار خود را آغاز کرد.

کد خبر 309332

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha