همشهری آنلاین: رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت: انتقال سالانه ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب از سد کانی سیب نقش موثری در احیای آب دریاچه ارومیه دارد که تا سال ۹۷ اجرایی خواهد شد.

انتقال آب از سد کانی سیب نقش موثری در احیای آب دریاچه ارومیه دارد

به گزارش ایرنا، سید محمدرضا رضازاده عصر شنبه در نشست خبری با اعلام آغاز به کار حفاری طرح انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه ارومیه، اظهار داشت: دریاچه ارومیه بزرگ‌ترین دریاچه داخلی کشور است که بیش از 5 میلیون نفر از مردم منطقه تحت تاثیر مستقیم آن قرار دارند.

وی گفت: طی سال‌های گذشته و با بهره‌برداری بی‌حد از منابع آبی حوضه دریاچه ارومیه و توسعه کشاورزی منجر به شکل‌گیری بحرانی در این دریاچه شد که عزم و همت دولت برای رفع این مشکلات کشور است.

وی تصریح کرد: احیای این دریاچه به عنوان یکی از بدیع‌ترین مناظر دیدنی کشور بدون مشارکت و همکاری تمام ذی‌نفعان آن منطقه میسر نمی‌شود، هرچند دولت هم وظیفه دارد در این راستا گام‌های اساسی بردارد.

وی بیان داشت: یکی از پروژه‌های مهمی که در این راستا تعریف شده و به عنوان یک گام مؤثر و عملی مطرح است، انتقال آب از سد کانی سیب به دریاچه است.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ادامه داد: سد کانی سیب در حوضه "زاب" قرار داشته و آب قابل انتقال به دریاچه را ذخیره خواهد کرد؛ آورد سالیانه مورد نیاز احیاء دریاچه ارومیه 2.2 میلیارد مترمکعب است که در این طرح حدود 650 میلیون مترمکعب آن تامین خواهد شد.

وی اضافه کرد: برای انجام این مهم، احداث سد کانی سیب در دست اجرا است و برای آن که بتوان آب بیش‌تری به دریاچه منتقل کرد بندی در 5.5 کیلومتری منطقه "بادین آباد" طراحی شده که با یک تونل 35 کیلومتری آب را به حوضه دریاچه منتقل خواهد کرد.

رضا زاده خاطر نشان کرد: برای اجرای این تونل دو دستگاه T.B.M سفارش داده شده که هم اینک دستگاه نخست وارد کشور شده و آماده آغاز حفاری بوده و در حال حاضر قطعات بتنی سه کیلومتر از مسیر آغاز شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی حفاری 21 کیلومتر از مسیر توسط دستگاه نخست، افزود: دستگاه دوم نیز برای انجام حفاری در قسمت بالایی تونل در حال آماده شده است که 14 کیلومتر باقی‌مانده را حفاری خواهد کرد.

رییس هیأت مدیره شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ابراز امیدواری کرد که دستگاه دوم بهمن ماه امسال وارد کشور و با انتقال و فضاسازی آن، عملیات حفاری از اردیبهشت ماه سال 95 آغاز شود.

وی اظهار امیدواری کرد که به راندمان ماهانه 500 متر حفاری در این طرح دست یابیم و مجموع حفاری 35 کیلومتری مسیر تا پایان سال 97 به اتمام رسیده و به موازات آن سد کانی سیب و بند بادین آباد تکمیل شوند.

رضازاده تصریح کرد: اجرای این پروژه تاکنون 19 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، کل اعتبار مورد نیاز آن 16 هزار میلیارد ریال است و تا امروز حدود چهار هزار میلیارد ریال نقدینگی به آن تزریق شده و نگرانی بابت تامین اعتبارات آن نداریم.

وی تاکید کرد: احیای دریاچه ارومیه مستلزم مشارکت همه مردم و ذی‌نفعان حوضه دریاچه است.

این مقام مسئول در ادامه به انجام مطالعه انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه به عنوان دیگر اقدام محول شده به این شرکت، گفت: این پروژه هم اینک در مرحله شناخت قرار دارد که اگر با نتیجه مثبت همراه باشد، مراحل بعدی کار آن آغاز می‌شود.

مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران همچنین به طرح توسعه و ترویج نیروگاه‌های میکرو که از گذشته از سوی این شرکت در دستور کار بوده اشاره کرد و افزود: سال گذشته سه نمونه از این نیروگاه‌ها طراحی و آزمایش شد که از جمله آنها در پایین دست سد "قلعه چاری" با ظرفیت 32 کیلو وات اجرا شده و پس از نصب هر سه نمونه، در مرحله بعد از هر یک 20 دستگاه ساخته خواهد شد.

وی در پایان تصریح کرد: در نظر داریم تا این محصولات را به جامعه هدف معرفی کرده و نظر سازندگان را به ساخت انبوه آنها جلب کنیم تا در آینده نزدیک کردم برای ساختگاه‌هایی که در دست دارند، نیروگاه‌های مناسب انتخاب کنند.

دریاچه ارومیه که تا نیمه‌های دهه 70 پرآب بود و حتی برای وارد نشدن آب به جاده‌ها حاشیه‌ای دژ خاکی جلوی آن نصب شده بود، از آن زمان با کاهش میزان بارش و افزایش مصرف آب بخصوص در بخش کشاورزی روبرو و روز به روز از میزان آب آن کاسته شد، به طوری که اکنون فقط یک شانزدهم سطح حداکثری و یک هفتم سطح تراز آبی اکولوژیک آب در این دریاچه باقی مانده است.

اجرایی کردن راهکارها برای احیای این دریاچه با شروع به کار دولت یازدهم به عنوان یکی از نخستین طرح‌های تصویبی مطرح و با مسئولیت معاون اول رئیس جمهوری ستادی برای احیای آن تشکیل و فعالیت خود را آغاز کرد.

با اجرای راهکارهای 26گانه قرار است در سال آبی 1403 تراز آبی دریاچه ارومیه به سطح اکولوژیک برسد.

تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274.1 متر و تراز فعلی آب دریاچه حدود 1270.64 متر از سطح آب‌های آزاد است.

کد خبر 309322

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha