یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۴
۰ نفر

میترا شکری: اعضای شورای شهر بندرعباس در روزهای گذشته بازدیدی با حضور رئیس محیط‌زیست استان هرمزگان ترتیب دادند.

کیانوش جهانبخش

زماني كه نوبت‌ عكس‌‌هاي يادگاري بعد از بازديد شد خيلي‌ها خنده بر لب نداشتند.كنار رئيس محيط‌زيست استان جواني ايستاده بود كه لباس‌هاي خيس و لزجي بر تن داشت. ماجراي خيس و متعفن شدن لباس كيانوش جهانبخش با فضولاتي كه بر درياي خليج هميشه فارس ريخته مي‌شد را از زبان مردي شنيديم كه اين روزها همه او را «شير هرمزگان» صدا مي‌زنند.

  • كنار مردم نجيبي بزرگ شدم

كيانوش جهانبخش 22دي‌ماه سال 1355به‌دنيا آمد و 2 دوره است كه در شوراي شهر بندرعباس كار مي‌كند و جزو كساني است كه گرفتن و مطالبه حق برايش اهميت زيادي دارد. از آقاي جهانبخش مي‌خواهم درباره دوران كودكي‌اش صحبت كند؛ از آنجا كه متولد شده و مطالبه‌گري را ياد گرفته است؛ «من در محله بسيار فقير نشين بلوچ‌ها به‌دنيا آمدم و در محله فرودگاه قديم و آزادراه در كنار 4برادر و 2 خواهر رشد كردم. با اينكه محل زندگي من جزو محله‌هاي فقيرنشين و محروم بود اما لطف خدا شامل حال من شد و در كنار مردم نجيبي رشد كردم كه همگي احقاق حق را بلد بودند. من در كنار اين مردم شريف رشد كردم و با حمايت آنها توانستم در شوراي شهر رأي بياورم و مشغول به‌كار شوم. پدرم بازنشسته بانك هستند و ورزش جزئي از زندگي‌شان است. من بخش عمده‌اي از اعتبار خودم را مديون ايشان هستم. خدا را شكر زير سايه‌شان همگي درس خوانديم و به جايي كه دوست داشتيم رسيديم.»

  • محيط‌زيست خط قرمز ماست

جهانبخش اين روزها دانشجوي رشته برنامه‌ريزي آمايش سرزميني است و قبلا هم در رشته مهندسي منابع طبيعي، شيلات و محيط‌زيست درس خوانده است. وقتي از تحول و دگرگوني صحبت مي‌كند و لابه‌لاي صحبت‌هايش سركي به كارهايي كه داشته مي‌كشم متوجه مي‌شوم از آن آدم‌هايي نيست كه فقط خوب صحبت مي‌كنند؛ «به‌نظر من محيط‌زيست بايد خط قرمز همه ما در جامعه باشد. بايد خودمان آن‌را ياد بگيريم و به ديگران هم آموزش بدهيم و هميشه به‌خاطر داشته باشيم هيچ‌چيز مثل محيط‌زيست نمي‌تواند به‌عنوان اولويت كاري كلان مملكت باشد. من اعتقاد دارم اگر محيط‌زيستي پايدار و سالم داشته باشيم، صد‌درصد رفتن ما به سمت توسعه، شتاب بيشتري مي‌گيرد و اگر محيط‌زيست‌مان سالم نباشد، درواقع توسعه‌اي در كار نيست. ما در مقابل نسل آينده مسئوليت داريم، بايد محيط‌زيست را به بهترين شكل به آنها تحويل بدهيم.»

  • به اهداف زندگي‌ام فكر مي‌كنم

قطعا به آدم‌هايي برخورده‌ايد كه در محيط كار خيلي چيزها برايشان فرقي ندارد. تلاش كردن در بين اين آدم‌ها گاهي آزاردهنده‌ است. با روحيه‌ مطالبه‌گر جهانبخش كه آشنا مي‌شوم از او مي‌پرسم «تا حالا نشده خسته بشين؟ بگين منم مثل بقيه؟ اصلا به من چه؟» جواب مي‌دهد: «من براي هدف‌هايي كه در ذهن خودم داشتم و دارم تلاش مي‌كنم اما مدل تلاش من از آن تلاش‌هايي نيست كه بي‌انگيزگي ديگران بي‌انگيزه‌ام كند. من ياد گرفته‌ام با روحيه ورزشكاري و هنري‌اي كه دارم وارد كار شوم و اين روحيه هيچ‌وقت آدم را خسته نمي‌كند. رهبر معظم انقلاب اسلامي هم بارها اشاره كرده‌اند كه هر پديده و انقلابي بايد در قالب و ظرف هنر قرار بگيرد. بارها درباره محيط‌زيست مصاحبه كردم، تذكر دادم، پيگير شدم، بيشتر اوقات هيچ‌كدام از پيگيري‌هاي من به نتيجه نرسيد اما خسته نشدم تا اينكه درباره اين مورد به‌خصوص كه اخبارش منتشر شد تصميم گرفتم هنرپرفورمنسي را به شكل ويژه وارد كارم كنم.»

  • هيچ‌وقت خسته نشدم

جهانبخش تصميم گرفته بود به جاي خسته شدن، به هدف برسد. هدفش اين بود كه مردم را آگاه كند كه فاضلاب‌شان را به خليج‌فارس سرازير نكنند و از مسئولان هم بخواهد براي اين كار راه چاره‌اي بينديشند. اينجا بود كه پاي دوست هنرمندش محمد سايباني هم وارد ماجرا شد؛ «قبلا در يكي از مصاحبه‌هايم گفته بودم اگر اين وضعيت ريختن فاضلاب به خليج‌فارس ادامه پيدا كند، از ورود مردم به آنجا ممانعت مي‌كنيم اما هيچ‌وقت اين مسئله اجرايي نشد. يك روز با دوست هنرمندم محمد سايباني نشسته بوديم كه اين ايده به سرمان زد. من در شورا ياد گرفته‌ام كه به‌عنوان نماينده مردم براي هر كاري بايد مشورت كرد، من قبل از اينكه اين پرفورمنس را اجرا كنم با خيلي‌ها گپ زدم و سرانجام تصميم‌گيري كردم. اول قرار بود اين كار را يك هنرمند انجام بدهد، اما دوستانم گفتند تأثير اين كار زياد نيست و اگر يك نفر مسئول جلوي آب برود، قطعا خيلي تأثيرگذارتر است. به همين دليل بعد از مدتي به اين نتيجه رسيديم كه اين كار را من انجام بدهم.» برايم جالب است چطور مي‌شود يك شخصيت مسئول خودش را به كثيفي‌هاي فاضلاب بسپارد تا اعتراضش را به اين مسئله نشان بدهد اما مي‌فهمم كه وقتي پاي درخواست يا به قول خودش خواهش و التماس براي محيط‌زيست به ميان مي‌آيد ديگر نمي‌شود جلوي كسي مثل او را گرفت.«بعد از اينكه بارها درخصوص اين معضل مصاحبه كردم و تذكر دادم اما به نتيجه نرسيدم تصميم گرفتم از هنرپرفورمنس استفاده كنم؛ هنري كه خدا را شكر باعث شد از آن بازتاب‌هاي خوبي دريافت كنم.»

  • فاضلاب آلوده است

فاضلابي كه از شهر به خليج‌فارس ريخته مي‌شود حاصل كار تصفيه‌خانه است. جهانبخش در اين خصوص مي‌گويد: «فاضلابي كه به درياي خليج‌فارس ريخته مي‌شود از تصفيه خانه بندرعباس در فازهاي يك و2است كه از طريق خور «گورسوزان»وارد دريا مي‌شود. شبهاتي درخصوص آلوده بودن يا نبودن اين فاضلاب وجود دارد كه در مشورتي كه با محيط‌زيست و دانشگاه علوم پزشكي داشتم متوجه شدم علاوه بر كثيف بودن داراي آلودگي هم هست و توازن محيط‌زيست را برهم مي‌زند.»

  • من 500هزار نفر بودم

كيانوش جهانبخش روزي كه تصميمش را براي اين كار گرفت با همكارانش هماهنگي‌هاي لازم را به عمل آورد و بعد از آن به دل خليج‌فارس زد ؛«روز 29شهريور‌ماه از دوستانم در شورا درخواست كردم كه مديركل سازمان محيط‌زيست استان هرمزگان را به جلسه‌مان بياورند تا درخصوص آلاينده‌هاي محيط‌زيست صحبت كنيم. براي بازديد از پروژه به محلي رفتيم كه فاضلاب از آنجا وارد درياي خليج‌فارس مي‌شد.»

آبي كه از لوله‌ها به سمت دريا مي‌رفت از يك طرف پرفشار بود و از طرف ديگر آنقدر لزج و متعفن بود كه ايستادن در مسير آن كار آساني به‌نظر نمي‌آمد اما او آنقدر در كارش مصمم بود كه دل به دريا زد و رفت؛ «ساعت 2/5 شد، درحالي‌كه همه مشغول نگاه‌كردن به پروژه بودند، با همان كت‌وشلواري كه بر تن داشتم رفتم جلوي فاضلاب ايستادم. همكارانم كه در جريان كامل اين ماجرا بودند وقتي فشار آب را ديدند از من خواستند كه اين كار را انجام ندهم، اما گفتم من نجات غريق هستم و نگران نباشيد. رفتم پايين و دقايقي جلوي لوله ايستادم و بعد با همان بوي تعفن و خيسي حاصل از فاضلاب در ادامه جلسه شورا حضور پيدا كردم و كنار مديركل محيط‌زيست نشستم. آن روز من اين كار را به تنهايي انجام ندادم، من يك نفر نبودم، من 500هزار نفر بودم، براي همين آب من را نبرد. مطمئنم اگر در شرايط ديگري بود من به اين راحتي نمي‌توانستم جلوي فشار آب دوام بياورم.»

در كنار تشويق‌هاي مديركل آموزش و مشاركت‌هاي مردمي محيط‌زيست، شهرونداني كه به خليج‌فارس و محيط‌زيست اهميت مي‌دهند و خيلي‌هاي ديگر، عده‌اي هم بودند كه به او سنگ زدند و ربطش دادند به انتخاباتي كه پيش روست: «همه مردم از من حمايت كردند، همشهريانم از اين حركت خوشحال بودند و از سر لطف «فرزند هرمزگان» يا«شيرهرمزگان» صدايم مي‌كنند كه البته من شايسته‌اش نيستم اما بودند در اين بين آدم‌هايي كه گفتند «براي اينكه در مجلس رأي بياورد اين كار را انجام داده است، چرا در اين دو سال كاري نكرده»درحالي‌كه من قصد كانديدا شدن نداشتم و ندارم و اصلا از نظر قانوني هم نمي‌توانم كانديدا شوم، چون اگر مي‌خواستم اين كار را انجام بدهم بايد از خرداد‌ماه استعفا مي‌دادم و براي كانديدا شدن اعلام آمادگي مي‌كردم درحالي‌كه اين كار را انجام ندادم. 2 سال ديگر هم انتخابات شوراست كه باز هم دوست ندارم در آن شركت كنم و مي‌خواهم در حوزه فرهنگي و به‌عنوان رايزن فرهنگي مشغول به‌كار باشم و ايران را به كشورهاي حاشيه خليج‌فارس معرفي كنم.

  • از سياست به هنر

در تمام طول مصاحبه با كيانوش جهانبخش درباره روحيه ورزشكاري و هنرمندانه گپ زديم. در اين بخش نگاهي داريم به مقام‌هايي كه او در دوره فعاليت ورزشي‌اش كسب كرده است. جهانبخش با حفظ سمت شوراي شهر، در حال حاضر رئيس هيأت‌ ورزش‌هاي استان هرمزگان است. او سابق بر اين مقام قهرماني دووميداني كشور، ‌نجات غريق مسابقات خاورميانه و كشوري، قهرماني فوتبال دانشگاهي و عنوان چهارمي كاپ آزاد جهاني ووشو در كشور ايتاليا را دارد. او علاوه بر موفقيت‌هاي ورزشي، فرد دست به قلمي هم هست و تا‌كنون با تعداد زيادي از روزنامه‌ها و خبرگزاري‌هاي استان بوشهر همكاري داشته و آنطور كه خودش گفته قرار است در ادامه فعاليتش‌ در حوزه فرهنگي هنري كار كند و آنجا هم تحولي به‌وجود بياورد.

  • نامه‌اي به رئيس‌جمهور

زماني كه عكس‌هاي كيانوش جهانبخش در اينترنت منتشر شد همه آن را دست به‌دست در شبكه‌هاي مجازي و نرم‌افزارهاي ارتباطي مي‌چرخاندند و ملت از دليري او حرف مي‌زدند، همان موقع تصميم گرفتيم هر طور شده با جهانبخش درباره جزئيات كاري كه انجام داده بود صحبت كنيم و از بازتاب‌هايي بپرسيم كه كار او درپي داشت؛«زماني كه عكس‌هاي اين كار در رسانه‌ها منتشر شد در عرض نيم ساعت صفحه مجازي من پر شد از نظرات مردم كه همگي از اين حركت استقبال كرده بودند. دقايقي بعد استاندار تماس گرفتند و با هم درخصوص محيط‌زيست و راه‌هايي كه مي‌شود جلوي اين كار را گرفت صحبت كرديم، ايشان هم قول دادند كه موضوع ريختن فاضلاب در خليج‌فارس حتما در هيات دولت مطرح شود.از طرف آقايان آرامي و عاشوري كه از نمايندگان مجلس هستند هم با من تماس گرفتند و قول حمايت و توجه دادند و گفتند حتما اين مسئله را در مجلس بازگو و پيگيري مي‌كنند. از دلگرمي دادن آنها خيلي خوشحال و اميدوار شدم و چند برابر اميدم به نتيجه كار بيشتر شد.»

زماني كه جهانبخش اين حجم از توجه و نظرات مثبت را از اطرافيانش گرفت دست به قلم برد و براي آقاي روحاني رئيس‌جمهور كشور نامه‌اي كوتاه نوشت:
«جناب آقاي دكتر روحاني
رياست محترم جمهور
با اهداي سلام و آرزوي توفيق و سربلندي ايران اسلامي و دولت محترم شما
از جنوبي‌ترين استان ايران و از ديار خليج هميشه فارس و به نمايندگي از مرزبانان غيور ايران (مردم سربلند هرمزگان عزيز از ابوموسي تا حاجي آباد و از جاسك تا گاوبندي) از محضر شما تقاضا دارم كه همانگونه كه تلاش‌هاي فراواني در اين دولت براي صيانت از نام بلند «خليج‌فارس» به‌كار بسته‌ايد و نتايج آن نيز در ابعاد مختلف مشهود و بارز است، دستوراتي اكيد نيز با هدف صيانت از پاكي و حفظ حيات اين سرمايه بزرگ خدادادي مبني بر مقابله با ورود بي‌مهاباي فاضلاب شهرهاي ساحلي به خليج‌فارس صادر فرماييد تا مبادا بروز عوارضي نظير «كشند قرمز» و آنچه در سال‌هاي گذشته در سواحل هرمزگان و بوشهر رخ داد، تكرار شود. سپاس فراوان خود و همه همشهريان و هم‌استاني‌هاي خود را به‌واسطه پافشاري بر حقوق ملت ايران در همه زمينه‌ها نثار راه بلندتان مي‌كنم.»

کد خبر 309320

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha