شنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸
۰ نفر

دکتر محمود شوری: مداخله نظامی روسیه در سوریه برای عربستان سعودی خبر خوشایندی نیست.

آدکتر محمود شوری

 عربستان با وجود تعارض منافعي كه در سوريه با روس‌ها دارد، نفع چنداني در ارتقاي سطح تعارض و رويارويي با آنها براي خود نمي‌بيند. تشديد اختلاف‌ها با روسيه مي‌تواند منجر به تقويت و گسترش همكاري‌هاي نظامي روسيه با ايران شود. همچنين، قرار گرفتن روسيه در جبهه مخالف عربستان احتمالا در شوراي امنيت سازمان ملل مي‌تواند براي اين كشور به‌ويژه در ارتباط با مسئله يمن مشكلات بيشتري ايجاد كند. بنابراين، عربستان سعودي كه در مسئله سوريه نمي‌تواند به همراهي و پشتيباني كامل آمريكا دلگرم باشد، چاره‌اي جز برخورد محتاطانه با مداخله نظامي روسيه در بحران سوريه ندارد. حملات هوايي روسيه عليه داعش تا زماني كه بر موازنه قدرت در منطقه تأثيرات تعيين‌كننده‌اي نداشته باشد براي عربستان، آمريكا و تركيه قابل تحمل است.

وجه ديگر ماجرا نيز اين است كه روسيه در بحران سوريه به‌گونه‌اي عمل كرده كه تمامي طرف‌هاي درگير در اين بحران نيم‌نگاهي به همكاري با اين كشور دارند. پس از آنكه مشخص شد روسيه قصد دارد مداخله بيشتري در بحران سوريه داشته باشد، اردوغان رئيس‌جمهور تركيه و نتانياهو نخست‌وزير رژيم صهيونيستي در مسكو با پوتين ديدار كردند.

بدون ترديد يكي از مهم‌ترين محورهاي گفت‌وگو ميان آنها موضوع سوريه و تصميم روسيه براي مداخله بيشتر در اين كشور بوده است. در جريان اجلاس اخير مجمع عمومي سازمان ملل نيز اوباما و جان كري با پوتين و لاوروف گفت‌وگوهاي متعددي پيرامون مسئله سوريه برگزار كردند. نتيجه ظاهري اين گفت‌وگوها تاكنون واكنش نرم آمريكا به مداخله نظامي روسيه در سوريه بوده است. روس‌ها در بحران خاورميانه حداقل 2 هدف يا دغدغه مشخص دارند:

اول جلوگيري از تثبيت جغرافيايي داعش در منطقه و دوم تضمين منافع اين كشور در سوريه با حضور بشار اسد يا حتي احتمالا بدون حضور او. در حال حاضر بخش قابل‌توجهي از خاك سوريه و عراق همچنان در دست گروه تروريستي داعش قرار دارد. غيراز دولت‌هاي مركزي در سوريه و عراق، روسيه بيش از هر كشور ديگري خود را از تثبيت داعش در منطقه متضرر مي‌بيند. ماندگاري داعش در سوريه و عراق مانند ماندگاري طالبان در افغانستان منبعي براي تهديد ثبات و امنيت در آسياي مركزي و قفقاز خواهد بود. به همين دليل، روس‌ها از تمامي ابزارهاي خود براي جلوگيري از تثبيت داعش در منطقه استفاده خواهند كرد. روس‌ها اگرچه نشان داده‌اند كه در مورد آينده سياسي سوريه مذاكره‌پذير هستند، اما در مورد جلوگيري از تثبيت داعش هيچ فرصتي را از دست نخواهند داد.

  • كارشناس منطقه اوراسيا
کد خبر 309278

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha