همشهری آنلاین: برنده نهایی رقابت سکونت‌گاه‌های چاپ سه‌بعدی مریخی ناسا کلبه‌های یخی مریخی معرفی شد، سازه‌ای شفاف که تلاش دارد با ذخیره‌سازی آب‌های جاری مریخ و دمای پایین این سیاره پوسته‌ای چند‌لایه‌ای و فشرده شده از یخ ایجاد کند.

براساس گزارش ديسكاوري، اين سازه مجموعه‌اي از پوسته‌هاي يخي تو در توست. فضاي ميان لايه بيروني سازه با گنبد دروني آن محيطي ايمن از تشعشعات كيهاني را براي فضانوردان فراهم خواهد‌آورد و در فضاي پيشين اين سازه باغي هيدروپونيك، كشاورزي بدون خاك، قرار خواهد‌گرفت تا اكسيژن و مواد غذايي ساكنان را تامين كند.

مریخ

مطالعات كنوني ناسا بر عوارض منفي احتمالي پروازهاي طولاني‌‌مدت فضايي بر بدن و ذهن انسان متمركز شده‌است. بناي پناهگاهي يخي امكان ورود نور طبيعي به فضاي دروني سازه را فراهم آورده و در عين حال مي‌تواند از ساكنانش در برابر تشعشعات خورشيدي و كيهاني محافظت كند.

به گفته تيم طراح كلبه‌هاي يخي مريخي، اگرچه دانشمندان مدت‌ها است كه به دنبال جايگزيني مصنوعي براي نور خورشيد هستند،‌اما اين نورها از توانايي برابر نور خورشيد براي حفظ تعادل فيزيكي و ذهني ساكنان برخوردار نخواهند‌بود.

شركت‌هاي معماري اكتشافات فضايي و كلودز مغزهاي متفكر ايده ساخت كلبه‌هاي يخي اسكيمويي در مريخ هستند كه توانسته‌اند جايزه 25 هزار دلاري اين رقابت را به دست آورند.

کد خبر 309211

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha