گروه سیاسی: با وجود آنکه چند روز پیش وزیر کشور از قطعی‌شدن برگزاری انتخابات مجلس هشتم به صورت رایانه‌ای خبر داده بود

سخنگوی شورای نگهبان با بیان این مطلب که تاکنون هیچ تحول خاصی در مورد رایانه‌ای برگزار شدن انتخابات صورت نگرفته است، تصریح کرد: تا زمانی که اطمینان ما در مورد طرح‌ها و روش‌های وزارت کشور برای برگزاری رایانه‌ای انتخابات جلب نشود، به هیچ وجه نمی‌توانیم قول دهیم که انتخابات به‌صورت رایانه‌ای برگزار شود.

عباسعلی کدخدایی که در نشست خبری این هفته خود با خبرنگاران سخن می‌گفت و ایسنا خبر آن را منتشر کرد، درباره‌ اعلام قطعی‌شدن برگزاری انتخابات به صورت رایانه‌ای از سوی وزارت کشور و ارائه توضیحات بیشتر از سوی شورای نگهبان گفت: از جلسه‌ گذشته تا امروز هیچ‌گونه تحول خاصی صورت نگرفته و ما گزارش جدیدی از سوی وزارت کشور دریافت نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه منتظر برنامه‌های وزارت کشور در این مورد هستیم، خاطرنشان کرد: طرحی که وزارت کشور برای رایانه‌ای برگزار شدن انتخابات مطرح کرده، باید برای ما ارسال شود و در شورا مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

نگرانی بی‌مورد

همچنین به گزارش ایرنا، سخنگوی شورای نگهبان برخی نگرانی‌ها درباره رد صلاحیت‌ها را پیش از برگزاری انتخابات هشتمین دوره مجلس شورای اسلامی‌بی‌مورد و بی‌جهت دانست و تاکید کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها براساس قانون عمل می‌کند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی اصلاح‌طلبان از هم‌اکنون درباره رد صلاحیت‌ها در انتخابات آتی اظهار نگرانی می‌کنند، گفت: شورای نگهبان بر اساس قانون و مستندات پرونده افراد عمل می‌کند.

وی تأکید کرد: شورای نگهبان حاضر است قبل و بعد از انتخابات درباره ابهامات و تردیدهای هر گروه و جناحی به صورت شفاف توضیح دهد.

کدخدایی همچنین تصریح کرد: شورای نگهبان تحت‌تاثیر شخصیت‌ها قرار نمی‌گیرد، چراکه اگر اینچنین باشد، دیگر شورای نگهبان نیست. وی ابراز امیدواری کرد همانگونه که تاکنون این شورا تحت تاثیر افراد و شخصیت‌ها نبوده، در آینده نیز چنین باشد و در بررسی صلاحیت‌ها جز اجرای قانون و رضای خداوند چیز دیگری را در نظر نگیرد.

نظارت استصوابی بر اساس قانون

سخنگوی شورای نگهبان همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از اصلاح طلبان از مجلس خبرگان رهبری خواسته است به نظارت استصوابی شورای نگهبان خاتمه دهد، آیا مجلس خبرگان می‌تواند این کار را انجام دهد؟ تأکید کرد: نظارت استصوابی به موجب قانون و تفسیر شورای نگهبان وجود دارد و تا زمانی که این تفسیر و قانون وجود دارد، نظارت استصوابی خواهد بود.

مشارکت حداکثری

کدخدایی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی ایجاد هماهنگی میان رد صلاحیت‌ها و مشارکت حداکثری مردم نیز خاطرنشان کرد: شورای نگهبان مایل است مشارکت حداکثری مردم را در تمام انتخابات شاهد باشد و از همه گروه‌ها و احزاب و جناح‌ها نیز دعوت می‌کنیم که با گستردگی کامل در انتخابات مجلس شورای اسلامی‌شرکت کنند.

وی افزود: تجربه نشان داده است که هم در انتخابات شورای شهر که شورای نگهبان نقشی نداشت و هم در انتخابات مجلس خبرگان که شورای نگهبان بر اساس قانون و مقررات عمل کرد، مشارکت حداکثری مردم وجود داشته است.

احزاب غیرقانونی

سخنگوی شورای نگهبان در مورد چگونگی تعامل شورای نگهبان با احزاب در انتخابات مجلس هشتم نیز گفت: آنچه در قانون انتخابات آمده این است که هواداری و عضویت افراد در احزاب غیرقانونی موجب محرومیت آنها از ورود به مجلس می‌شود که این را قانونگذار مشخص کرده و ما بر اساس قانون با این احزاب برخورد می‌کنیم. در مورد اعلام اسامی‌این احزاب نیز آنها مشخص هستند و لازم نیست اسمی‌برده شود.

داستان لایحه مدیریت خدمات کشوری

وی در مورد لایحه مدیریت خدمات کشوری نیز گفت: در این زمینه جلسه مشترکی بین قوه مجریه، قوه مقننه و نیز دبیر و اعضای شورای نگهبان برگزار شده است و اخیرا نیز رئیس جمهوری، مواردی را خطاب به رئیس مجلس اعلام کرد که حاکی از بررسی‌های کارشناسانه در این زمینه است.

سخنگوی شورای نگهبان خاطرنشان کرد  این لایحه اکنون در اختیار مجلس است.

کدخدایی همچنین گفت: طرح مربوط به تغییر ساعت رسمی‌کشور در دستور کار شورای نگهبان است که پس از بررسی، نظر شورا در جلسه بعد اعلام خواهد شد.

کد خبر 30900

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز