همشهری آنلاین: جراحان در لندن با انجام جراحی چشمی تلاش کرده‌اند با استفاده از سلول‌های بنیادین به درمان نوعی از نابینایی ناشی از سالخوردگی کمک کنند.

چشم

براساس گزارش Cnet، جراحان بيمارستان چشم مورفيلد سلول‌هاي بينايي به دست آمده از سلول‌هاي بنيادين چشمي را به پشت شبكيه چشم زني 60 ساله مبتلا به نوعي كوري به نام تخريب ماكولا يا AMD پيوند زدند تا به اين شكل قدرت درماني اين سلول‌ها را مورد آزمايش قرار دهند.

سلول‌هاي بنيادين كه درابتدايي‌ترين مراحل شكل‌گيري موجود زنده به وجود مي‌آيد سلول‌هايي چند منظوره هستند كه مي‌توان آنها را به هر اندامي از بدن تبديل كرد. سلول‌هاي به كار گرفته شده در اين جراحي به شكلي مهندسي شده‌بودند تا بتوانند جايگزين سلول‌هاي آسيب‌ديده بينايي در اثر ابتلا به AMD شوند.

اين زن 60 ساله اولين بيماري است كه براي درمانش از اين تكنيك جديد استفاده شده‌است، تكنيكي كه به عنوان بخشي از پروژه درحال اجراي درمان كوري در لندن مورد استفاده قرار مي‌گيرد. محققان حاضر در اين پروژه اميدوارند اين درمان بتواند به بازگشت بينايي به چشمان اين بيمار كمك كند.

اين تكنيك جديد‌ترين تلاشي است كه محققان براي استفاده از سلول‌هاي بنيادين براي اهداف پزشكي انجام داده‌اند. بسياري از دانشمندان بر اين باورند ويژگي‌هاي بنيادين اين سلول‌ها از قابليت تحول پزشكي برخوردار بوده و مي‌تواند انواع بيماري‌ها،‌از لوسمي گرفته تا آسيب‌هاي نخاعي يا ديابت را درمان كند.

AMD تنها يكي از بسياري از بيماري‌هاي منجر به نابينايي است، اما زوال ماكولا مشكل كوچك و بي‌اهميتي نيست. اين بيماري عامل 50 درصد از اختلالات بينايي در كشورهاي توسعه يافته‌است و بيشتر افراد بالاي 50 سال را درگير خود مي‌سازد. آمارها نشان مي‌دهد از هر 10 سالمند بالاي 65 سال يك نفر به AMD مبتلاست.

اين جراحي آزمايشي كه با هدف نمايش ايمني پيوند سلول‌هاي بنيادين به چشم انجام گرفت با موفقيت به پايان رسيد. سلول‌هاي پيوند زده شده از سلول‌هاي بنيادين جنيني نابالغ به دست آمده بودند. اين زن بيمار اولين داوطلب از 10 نفري است كه طي 18 ماه آينده اين درمان را دريافت خواهند‌كرد. اين بيماران براي يك سال مورد نظارت دقيق قرار خواهند‌گرفت تا ايمني جراحي و روند بهبود آنها مورد مطالعه قرار گيرد.

کد خبر 308976

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha