شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۶ - ۰۷:۱۴
۰ نفر

مهدی محمدی: در دنیا، ژانر پوستر جشنواره‌ای، دیگر به عنوان یک بخش مستقل گرافیکی به رسمیت شناخته شده و مانند کاریکاتور جشنواره‌ای، رسانه‌ای برای ایده‌پردازی و انعکاس نگاه هنرمندان گرافیست است.

 غالب موضوعاتی هم که این جشنواره‌ها در فراخوان خود اعلام می‌کنند، حول و حوش مسائل انسانی می‌چرخد.

مسابقه طراحی پوستر 70×50  Goods، از مسابقه‌های پوستری است که  با 5موضوع تخریب محیط زیست، نقض حقوق بشر ، توسعه نیافتگی، جنگ و ایدز  برگزار شده‌است؛ موضوع‌هایی که سازمان ملل آنها را  آفت دنیای معاصر می‌داند. این مسابقه که دبیرخانه‌اش در ایتالیاست، چند وقت پیش به‌صورت اینترنتی برگزار شد.

هیات انتخاب آثار در هر بخش، 30طرح را انتخاب کرده بودند و بعد 10اثر به عنوان آثار برگزیده هر بخش معرفی شد. منتخبی از آثار برگزیده این مسابقه را می‌بینید.

 استخوان‌ها به شکل خط‌هایی که گذشت روزها را برای زندانی‌ها نشان می‌دهند، روی هم افتاده‌اند. لی آت پوستر خوب جایی نشسته و به خوبی تصوری از آمار مرگ و میر را در ذهن زنده می‌کند. این کار اثر  گرگ بنت از آمریکاست که در بخش ایدز مسابقه شرکت کرده بود. 

 اوباکاتا هاریکوی ژاپنی با استفاده از  نشانه ایدز و منطقه جغرافیایی که ایدز در آن شایع است، این پوستر را برای بخش «ایدز» مسابقه کار کرده.  آن بالا هم نوشته در هر ساعت 5 نفر در آفریقا به ایدز مبتلا می‌شوند.

 آب را نجات دهید. کافی است کلید در قفل بچرخد تا آب نیاید. ترکیب اجزای قفل و شیر آب خوب از آب درآAمده. «شنگ هون نام» - طراح کره‌ای این پوستر - جزو برگزیدگان بخش «تخریب محیط زیست» مسابقه شد.

 بهره‌وری بدون دود و دم. کمی هم بوی استعمار می‌دهد. طراحان پوستر این 2موش ‌هاجک تو و چیلد ون چاو از آمریکا هستند که در بخش «محیط زیست» مسابقه، جزو برگزیدگان بودند.

یک نتیجه‌گیری شبه‌فیزیکی می‌شود کرد که کلا عکس‌العمل با عمل، همزاد است. شلیک به دیگری، شلیک به خود است. مارچین دوبینیک و ماکسیم ماتوسفکی، طراحان لهستانی این تفنگ و فشنگ بومرنگی هستند. این اثر در بخش «جنگ» مسابقه برگزیده شد. 

 آدمک‌های تصویری تکه و پاره، خشونت جنگ را خیلی ساده نشانمان می‌دهند. این کار ساده و رسا اثر فرانسیسکو دودینا از ایتالیاست.

کد خبر 30859

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز