شورای اسلامی شهر تهران مدتی است که موضوع کنترل و مدیریت آب‌های سطحی را در اولویت‌های کاری خود قرار داده است تا جایی که مهدی چمران، رئیس این شورا از تهیه طرحی به‌منظور تزریق آب جوی‌ها به سفره‌های زیرزمینی پایتخت خبر داده است.

به گزارش همشهري، اين طرح درواقع به موازات طرح‌هاي ساماندهي روددره‌ها و كاهش آسيب‌پذيري سيلاب قرار دارد كه ظرف 3 سال آينده مي‌تواند نه‌تنها تهران را در برابر خطرات احتمالي سيلاب ايمن سازد بلكه به افزايش سطح آب سفره‌هاي زيرزميني، جلوگيري از ساخت و سازهاي غيرمجاز در حريم رودخانه‌ها و حفظ ريه‌هاي تنفسي شهر تهران كمك كند.

بنابر اين گزارش با توجه به اينكه تهران در چند سال اخير با بحران كم‌آبي و خشكسالي دست و پنجه نرم مي‌كند، به اجرا در آمدن طرح ساماندهي آب‌هاي سطحي مي‌تواند به بازگشت آب به چرخه مصرف منجر شود.

به گفته مهدي چمران در اين طرح قرار است شرايط داخل جوي‌ها به‌گونه‌اي ساماندهي شود كه آب عبوري قابليت نفوذ به خاك را داشته باشد كه در اين‌صورت، هم به آبياري درختان كمك مي‌شود و هم شاهد نفوذ آب به سطوح زيرزميني خاك و ارتزاق سفره‌هاي زيرزميني خواهيم بود.

چمران با اشاره به اينكه بارش برف يا باران مكفي براي شهروندان تهراني كم‌كم به آرزو بدل شده و از طراوت شهر كاسته، گفت: اجراي طرح‌هايي از اين دست بيش از هر زمان ديگر لازم و ضروري است بنابراين با تكميل پروژه مديريت و كنترل آب‌هاي سطحي شهر تهران شاهد هدايت تمامي آب‌هاي سطحي به كانال‌هاي زيرزميني خواهيم بود.

بنابر اين گزارش، اقبال شاكري، عضو كميسيون عمران وحمل ونقل شوراي شهر تهران نيز درگفت‌و گو با همشهري ازساماندهي روددره‌هاي شهر تهران خبر داد كه براساس آن قرار است محدوده، بستر و حريم روددره‌ها تعيين و به مناطق ابلاغ ‌شود.

پيش از اين مسئولان شهرداري‌ مناطق در مواجهه با ساخت وسازها و تعرض‌هاي بي‌رويه به بستر و حرايم روددره‌ها، به اين فكر افتاده بودند كه براي جلوگيري از اينگونه تجاوزات، طرح كانال كشي روددره‌ها را در دستور كار خود قرار دهند اما به گفته شاكري، اين كار اشتباهي بود كه نه‌تنها مانع جذب آب به سطوح زيرين و افزايش سطح سفره‌هاي زيرزميني شد بلكه جداره‌هاي روددره‌ها را كه به‌طور طبيعي باعث كندي حركت سيلاب مي‌شوند از بين برد و باعث شد تا سرعت آب چند برابر شود و به تهديدي مضاعف براي شهر تهران تبديل شود، درحالي‌كه براساس اين طرح قرار است حريم روددره‌ها در مناطق يك، 2، 5، 22و 4 كه با بيشترين حجم تجاوزات مواجه هستند به‌طور كاملا سيستماتيك مورد بازديد و تحت كنترل و نظارت قرار گيرند.

شاكري همچنين از تهيه يك طرح ديگر به نام طرح جامع كاهش خطرپذيري سيلاب در شهر تهران خبرداد و گفت: اين طرح ظرف يك‌ماه آينده براي تصويب و ابلاغ به شوراي شهر تهران ارسال خواهد شد.

براي عملياتي‌شدن اين طرح نيز قرار است 13دستگاه خارج از شهرداري و 5دستگاه داخل شهرداري با يكديگر همكاري داشته باشند. همچنين بخشي از طرح جامع كاهش خطرپذيري سيلاب هم‌اكنون در قالب طرح‌هاي موضعي درحال انجام است. در اين باره نيز رئيس كميته عمران شوراي شهر گفت:‌ دستور توقف ساخت كانال در رود ‌دره‌ها به تمام مناطق ابلاغ شده زيرا ما به اين نتيجه رسيديم كه هدايت آب‌هاي سطحي از طريق كانال به خارج تهران اشتباه بود و بايد اين نعمت الهي مديريت شده با احداث حوضچه‌هاي آرامش در خود شهر جذب سفره‌هاي زيرزميني شود كه البته با اين كار از سرعت آب در مواقع بارش‌هاي سنگين و جاري‌شدن سيلاب نيز كاسته مي‌شود.

کد خبر 308567

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha