جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

پگاه شفتی: «ما مجسمه‌های این شهر باستانی را پودر خواهیم کرد!» این سخنان «ابولیث سعودی» یکی از فرماندهان گروه تروریستی داعش است.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

او این سخنان را در اردیبهشت امسال، پس از تصرف شهرباستانی  تدمر يا پالمیرا، در سوریه،  بر زبان راند. پالمیرا شهری است با قدمتی چندهزارساله و با آثار باستانی هزاران ساله‌. اين شهر روزگاری بهترین مقصد گردشگری برای علاقه‌مندان به آثار تاریخی و محلی برای تحقیقات باستان‌شناسی بود. تاکنون تصویر واضحی از میزان خرابی آثار تاریخی، بعد از حمله‌ی داعش در رسانه‌ها منتشر نشده، اما آخرین عکس‌های ماهواره‌ای نشان می‌دهد که دست‌کم از معبد باستانی «بعل شمین» چیزي جز دیواره باقی نمانده است؛ معبدی که قدمت آن به قرن اول میلادی برمی‌گردد و برای بزرگداشت خدایگان باران‌های حاصلخیز، توسط فینیقی‌های ساکن این شهر ساخته شده بود.

این اولین‌بار نیست که گروه‌های تروریستی، تکفیری دست به نابودی آثار باستانی می‌زنند. طالبان در افغانستان همین‌کار را با مجسمه‌های سنگی و عظیم بودا در بامیان انجام دادند و با دینامیت آن‌ها را منفجر کردند! شاید بعد از انتشار این اخبار دردناک بود که دنیای فناوری دست‌به‌کار شد تا چاره‌ای بیندیشد و چه راه‌حلی بهتر از چاپگرهای سه‌بعدی؟

فناوری چاپگر سه‌بعدی حالا حسابی جای خودش را باز کرده و آن‌قدر پیشرفت کرده که تبدیل به دستگاهی خانگی شده است.

در واقع اگر کاربر یک عکس سه‌بعدی از سوژه‌ي مورد نظرش داشته باشد، با یک نرم‌افزار ساده می‌تواند از آن تصویر، نسخه‌ا‌ی سه‌بعدی تهیه کند. به‌همین دلیل است که دوست‌داران آثار باستانی به دنبال آنند که از هر اثر تاریخی، یک نسخه‌ی سه‌بعدی دیجیتالی تهیه کنند تا در صورت نابودی، دست‌کم موجودیت اثر را حفظ کنند.

در آمريكا، بیش‌تر از هرجای دیگری، علاقه‌مندان به چاپگرهای سه‌بعدی دست به خلاقیت‌های فردی می‌زنند.

در ایالت داکوتای جنوبی سال‌هاست که یک مجسمه‌ساز مشهور در حال ساخت مجسمه‌ای از یکی از سرخ‌پوستان محبوب این منطقه به نام«اسب دیوانه» است. اسب دیوانه، نام یکی از رهبران سرخ‌پوستان آمریکا بود و این مجسمه که از دل یک صخره‌ی عظیم سنگی تراشیده شده، قرار است تبدیل به نمادی برای مردم سرخ‌پوست این منطقه شود.

حالا یک شرکت طراحی خصوصي در اقدامی جالب و به‌طور رایگان نسخه‌ای سه‌بعدی و دیجیتالی روانه‌ي اینترنت کرده تا کاربرانی که علاقه‌مند به داشتن نسخه‌ای خانگی از عمارت اسب دیوانه هستند، بتوانند این عکس را به چاپگرهای سه‌بعدیشان بسپارند و نسخه‌ای از این عمارت سنگی را در خانه داشته باشند.

اما در گوشه‌ی دیگری از این دنیا، یعنی در ژاپن، دانش‌آموزان دبیرستان فنیِ شهر واکایاما توانستند با کمک یک چاپگر سه‌بعدی، نسخه‌های پرینتری از یک مجسمه‌ی عتیقه‌ي بودا درست کنند.

در دنیایی که قاچاقچیان آثار باستانی و مجسمه‌های عتیقه، روزبه‌روز قدرتمندتر می‌شوند، این فناوری می‌تواند كمك كند كه نسخه‌هاي کپی از عتیقه‌هاي مشهور تهیه شود و نسخه‌هایي بسیار شبیه نسخه‌ی اصلی در اختیار دوست‌داران اين مجسمه‌ها قرار بگيرد. البته این دانش‌آموزان علاوه بر حفاظت از اثر اصلی هدف دیگری نیز داشته‌اند: این نسخه‌ی پرینتری را مي‌توان به راحتی در دست نابینایان قرار داد تا با لمس آن بتوانند كم‌وبيش اثر اصلی را درک کنند. کاری که هرگز نمی‌شود با یک مجسمه‌ی اصل بودا انجام داد.

یکی دیگر از مزایای این‌کار، از بین بردن عیوبی ‌است که در اثر اصلی به‌دلیل آسیب یا گذر زمان پديد آمده است. مثلاً اگر یک مجسمه‌ی باستانی، به‌دلیلی، بخشی از صورت یا بدنش را از دست داده باشد، با این فناوری می‌توان آن بخش را بازسازی کرد.

هرچند، اثري كه حاصل كار يك چاپگر سه‌بعدي باشد، هرگز و هرگز نمي‌تواند جاي اثر اصلي را بگيرد، اما شايد تا حدودي بتواند جاي خالي آن را پر كند و اين حاصل پيوند دنياي فناوري با تاريخ است.

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

بخشی از معبد «بعل و آمفی»، تئاتر باستانی شهر پالمیرا. گروه تروریستی داعش این آثار را نابود کرده است

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

  نمایی از یک عکس دیجیتالی و سه‌بعدی از عمارت «اسب دیوانه». عکس‌هایی از اجزای مختلف این عمارت در اختیار کاربران قرار می‌گیرد تا نسخه‌ای مینیاتوری به‌کمک چاپگرهای سه‌بعدی بسازند

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

دانش‌آموزان نسخه‌ای از مجسمه‌ی پرینتری را به معبد برده‌اند تا با نسخه‌ي اصلی مقایسه شود

دوچرخه شماره‌ی ۸۰۴

نسخه‌ي پرينتري مجسمه‌ي بودا در کنار مجسمه‌ي اصل. در نسخه‌ی پرینتری چشم‌ها و صورت سالم‌ترند

کد خبر 308163

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha