سه‌شنبه ۳۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: جراحی قلب یکی از نگران‌کننده‌ترین جراحی‌هایی است که بیماران مجبور به تن دادن به آن می‌شوند،‌اما در آینده‌ای نزدیک با برنامه‌ریزی پیش از جراحی بیماران می‌توانند امنیت بیشتری را احساس کنند.

قلب

براساس گزارش ساينس الرت، در آينده پزشكان مي‌توانند با استفاده از مدل‌هاي سه‌بعدي و واقع‌گرايانه شخصي‌سازي شده از قبل از جراحي واقعي، روند آن را برنامه‌ريزي كرده و روي مدل سه‌بعدي اجرا كنند.

قلب

به لطف سيستم جديد كه توسط محققان موسسه MIT ابداع شده‌است، جراحان اكنون مي‌توانند پيش از آغاز جراحي به واسطه مدل سه‌بعدي كه دقيقا از روي قلب بيمار ساخته‌ شده‌است، به قلب بيمار دسترسي پيدا كنند. در اين سيستم جديد با كمك تصويربرداري MRI مي‌توان در عرض چند ساعت مدلي واقعي از قلب را ايجاد كرد تا پزشكان بتوانند خود را براي جراحي كه در پيش دارند آماده كنند.

اين تكنيك كه با كمك محققان بيمارستان كودكان بوستون ارائه شده‌است، براي نتيجه‌بخش بودن به چندين نوآوري متفاوت نياز دارد،‌از جمله نرم‌افزاري كه بتواند اسكن‌هاي MRI را به صورت مجزا تحليل كند، و برنامه‌اي كه بتواند دقت تصاوير MRI را 10 برابر افزايش دهد.

تلاش‌هاي پيشين در ايجاد مدل‌هاي قابل چاپ به واسطه محدوديت‌هايي در تصويربرداري و نياز به مشاركت فيزيكي متخصصان ناكام باقي مانده بود. اما در تكنيك جديد به واسطه كاهش نياز به مداخله انسان و جايگزيني نرم‌افزار‌ها امكان تصويربرداري سريع از قلب و چاپ مدل سه‌بعدي از آن فراهم آمده‌است.

قرار است هفت جراح در بيمارستان كودكان بوستون اين سيستم را به واسطه تصويربرداري از قلب 10 بيمار مورد ارزيابي قرار دهند تا دريابند آيا اين سيستم قابليت بهبود نتايج جراحي‌ها به واسطه برنامه‌ريزي دقيق جراحي قلب بر اساس مدل قلب هر بيمار را خواهد داشت؟

از ديگر مزاياي استفاده از مدل‌هاي شخصي‌سازي شده نمايش دادن وضعيت قلب به بيمار و خانواده بيمار در زمان توضيح روند جراحي است، به ويژه زماني كه بيمار كودك باشد.

کد خبر 308081

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha