همشهری آنلاین: هفته آینده پدیده رسیدن ماه به نزدیک‌ترین نقطه از مدارش به زمین با رویدادی دیگر همزمان خواهد بود، خسوف یا ماه‌گرفتگی ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۵ همزمان با پدیده سوپرمون قرار است صحنه‌هایی خیره‌کننده را در آسمان شب به نمایش بگذارند.

خسوف

خسوف و پديده سوپرمون يا ماه بزرگ تا چند روز ديگر دچار همزماني خواهند شد و ماه كامل در همان‌لحظه‌اي كه در نزديك‌ترين فاصله‌اش تا زمين ديده مي‌شود، در زير سايه مستقيم سياره زمين نيز قرار خواهد گرفت و براي مدتي كاملا تاريك ديده خواهد‌شد. اين رويداد هيچ اثر جانبي ديگري به جز خيره شدن به آسمان، شگفت‌زدگي بيش از اندازه و خستگي شديد (به خاطر تلاش براي ثبت بهترين عكس از آسمان) براي زمينيان در پي نخواهد داشت، نه دنيا را با پايان خواهد رساند، نه زمين را دچار انجماد آني يا توفان‌هاي الكترومغناطيسي خواهد كرد، نه كشوري را در آتش خواهد سوزاند، نه سياركي را به سمت زمين خواهد كشاند و نه سطح آب درياها را به واسطه مد شديد چند برابر خواهد كرد تا نسل بشر در زير آب مدفون شوند، اگر چنين سرنوشتي در انتظار انسان باشد، به دست خودش و جاه‌طلبي‌هايش رقم خواهد‌خورد، نه توسط ماه. نه شايعه بسازيد و نه آنها را باور كنيد، زيرا قرار نيست هيچ اتفاق فراطبيعي رخ دهد.

سوپرمون

براساس گزارش ديسكاوري، ساكنان آمريكاي شمالي و جنوبي، اروپا، آفريقا، غرب آسيا و شرق اقيانوس آرام در 27 سپتامبر شاهد ماه‌گرفتگي كاملي خواهد بود كه همزمان با پديده سوپرمون رخ خواهد‌داد،‌ درست زماني كه ماه كامل 14 درصد بزرگتر و 30 درصد درخشانتر به نظر مي‌آيد، سايه زمين روي آن افتاده و ماه تاريك خواهد شد. اين اولين همزماني خسوف و سوپرمون از سال 1982 تا كنون است و تا سال 2033 تكرار نخواهد شد.

اين پديده نادر كيهاني ريشه در شكل بيضوي مدار ماه به دور زمين دارد. زماني كه ماه در دورترين نقطه مداري‌اش تا زمين قرار دارد، به  اوج مي‌رسد و وضعيت مقابل آن، حضيض به موقعيتي گفته مي‌شود كه ماه به نزديك‌ترين فاصله‌ مداري‌اش تا زمين رسيده‌است.

فاصله ماه تا زمين در زمان حضيض 50 هزار كيلومتر نزديك‌تر از اوج است. در نتيجه به ماه كاملي كه در وضعيت حضيض قرار مي‌گيرد ماه بزرگ يا سوپرمون گفته مي‌شود و نسبت به وضعيت اوج ماه 14 درصد بزرگتر و بيش از 30 درصد درخشانتر به نظر خواهد‌آمد.

ماه‌گرفتگي‌هاي كامل معمولي،‌ كه زماني رخ مي‌دهند كه ماه و خورشيد روي يك خط قرار مي‌گيرند و ماه ناگزير از زير سايه كامل زمين عبور مي‌كند، پديده‌هايي نيستند كه به ندرت رخ دهند و به صورت ميانگين در 2.5 سال يكبار مي‌توان يك ماه‌گرفتگي كامل را در نقاطي خاص از زمين مشاهده كرد.

اما گرفت كامل سوپرمون يكي از پديده‌هايي است كه به ندرت رخ مي‌دهد،‌ به اندازه‌اي كه از سال 1900 تاكنون تنها پنج بار در سال‌هاي 1910، 1928، 1946، 1964 و 1982رخ داده‌است. با اين‌همه نادر بودن به معني غيرقابل توضيح بودن يك رويداد نيست.

به گفته نوح پترو از مركز فضايي گودارد، اين رويداد محصول حركات سياره‌اي است. مدار ماه به دور زمين متمايل به سمت محور زمين است و سطح مداري اين اجرام هر از چند‌گاهي هم‌سو مي‌شوند و در چنين شرايطي به ترتيب مي‌توان شاهد سه تا چهار ماه‌گرفتگي بود، كه شايد يكي از آنها نيز گرفتگي سوپرمون باشد.

ماه‌گرفتگي ويژه 27 سپتامبر 8:11 عصر به وقت شرقي يا 11 دقيقه بامداد 28 سپتامبر به وقت گرينويچ آغاز خواهد‌شد و گرفت كامل ماه بزرگ 2:11 بامداد به وقت گرينويچ بوده و براي 72 دقيقه ادامه خواهد‌داشت.

کد خبر 308016

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha