همشهری آنلاین: واشرون کنستانتین ساعت‌ساز بزرگ سوئیسی ادعا می‌کند پیچیده‌ترین ساعت مکانیکی جهان را با سرهم‌بندی ۲۸۰۰ قطعه مختلف تولید کرده‌است.

 

براساس گزارش گيزمگ، تمامي 2800 قطعه اين ساعت توسط استاد ساعت‌‌سازي و با استفاده از تكنيك‌هاي سنتي سرهم‌بندي شده‌اند. اين ساعت همچنين نشان تاييد ژنو را به همراه دارد، نشاني كه كه به معني سرهم‌بندي،‌تنظيم، و تكميل ساعت در ژنو را دارد و پس از تكميل كنترل كيفيت سختگيرانه‌اي براي اطمينان از توليد، ساخت و دقت ساعت روي آن انجام شده‌است. درجه پيچيدگي اين ساعت 57206 اعلام شده‌ كه نسبت به ركورد‌دار پيشين جهان 33 درجه پيچيده‌تر است.

آشكارترين نكته درمورد شماره مرجع 57206 اين است كه خبري از سبكي ساعتي با چنين شماره مرجعي نخواهد‌بود. بدنه ساعت از جنس طلاي سفيد به قطر 98 ميليمتر و ضخامت 50.55 ميليمتر است. هردوطرف آن داراي صفحه ساعت بوده كه به چند بخش متشكل از صفحات كوچكتر ساعت، رتروگراد، نشانگرها و دريچه‌هايي تقسيم شده‌اند.

در داخل اين ساعت دستگاهي با كاليبر 3750 به ضخامت 36 ميليمتر قرار دارد كه مي‌تواند براي 60 ساعت بدون نياز به نيرو كار كند. شركت واشرون كنستانتين كه مشتريان مشهوري مانند ناپئولن بناپارت داشته،‌ اولين شركت ساعت‌سازي است كه مفهوم پيچيدگي در ساعت‌ها را در سال 1770 مطرح كرد.

درجه پيچيدگي 57 تلفيقي از تمامي روياهاي علاقمندان به ساعت است كه تمامي كارايي‌هاي ممكن يك ساعت،‌ از ساده‌ترين كار يعني اعلام زمان گرفته تا محاسباتي نجومي و تقويم‌هاي پيچيده را در خود دارد. اولين قابليت اين ساعت‌ نمايش ساعت،‌دقيقه و ثانيه زمان خورشيدي است. زمان در اين ساعت روي سه صفحه مجزا تقسيم شده‌است تا احتمال اينكه فرد دقيقه و ثانيه و ساعت را به اشتباه تشخيص دهد كاهش يابد. از اين رو افرادي كه چنين ساعتي را مي‌خرند بايد خواندن زمان از روي صفحه آن را ياد گرفته و به آن عادت كنند.

در اين ساعت براي غلبه بر نيروي گرانش و حفظ دقيق زمان تمهيدات گران‌قيمتي انديشيده شده‌است و اين ساعت براي افرادي كه بيشتر زندگي خود را در سفر سپري مي‌كنند از محدوده زماني 12 ساعته برخوردار است تا بتواند زمان را در 24 شهر مختلف نمايش دهد. براي نمايش نام شهر‌ها دريچه‌اي كوچك در نظر گرفته شده تا مخفف سه حرفي از نام هر شهر در آن ديده شود.

اين ساعت همچنين هفت كارايي در بخش نمايش تاريخ و تقويم دارد، تقويم اصلي اين ساعت ميلادي است اما دو تقويم عبري و نجومي ديگر نيز در آن گنجانده شده‌اند. اين تقويم از توانايي محاسبه خودكار سال‌هاي كبيسه برخوردار است و روي صفحه آن مي‌توان مشخصات ماه و روز، تعداد روزهاي باقي‌مانده هفته و تعداد هفته‌هاي باقي‌مانده در سال را مشاهده كرد. تقويم نجومي نيز فصل‌ها، اعتدال‌ها و انقلاب‌ها، نشانه‌ برج‌هاي فلكي و موقعيت خورشيد در آسمان را نشان مي‌دهد. اين ساعت همچنين از تقويم قمري برخوردار است كه مي‌تواند سن و فازهاي مختلف ماه را نمايش دهد اما شركت واشرون هشدار داده محاسبات در تقويم قمري تخميني است از اين رو مالكان ساعت بايد هر 1027 سال و 108 روز ساعت را براي تنظيم مجدد به شركت تحويل دهند.

ساعت 57206 از هفت نوع زنگ هشدار نيز برخوردار است و مي‌توان آن را تنظيم كرد كه هر يك ربع يكبار با نواختن صداهاي مختلفي مانند صداي ناقوس يا موسيقي گذر زمان را خبر دهد.

بهترين منبع براي ديدن تمامي قابليت‌هاي اين ساعت پيچيده وب‌سايت شركت واشرون كنستانتين است. هنوز قيمت رسمي براي اين ساعت جيبي اعلام نشده اما قيمت احتمالي آن درحدود پنج ميليون دلار برابر با 17 ميليارد تومان تخمين زده شده‌است.

ركورد‌دار پيشين پيچيدگي ساعت ساعتي متعلق به شركت پاتك با رتبه پيچيدگي 24 بود و پس از آن  پاتك فيليپ با كاليبر 89 و سطح پيچيدگي 33 به عنوان پيچيده‌ترين ساعت جهان معرفي شد.

پيچيدگي در ساعت و ساعت‌سازي به معني ويژگي‌ها و كارايي‌هاي از ساعت است كه فراتر از نمايش ساده زمان در قالب ساعت و دقيقه باشند.

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

برچسب‌ها

۳۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۹