همشهری‌آنلاین: دکتر افشین پرتو، مورخ و پژوهشگر گیلان و تاریخ گیلان روز ۲۶ شهریور ۱۳۹۴ در پی بیماری قلبی - تنفسی در بیمارستان شفاء لاهیجان در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

به گزارش ایسنا علیرضا پنجه‌ای شاعر و از دوستان دکتر افشین پرتو گفت گفت: او یکی از دبیران تاریخ و صاحب چند اثر تاریخی از جمله «تاریخ گیلان» بود که 26 شهریورماه درپی بیماری قلبی - تنفسی در بیمارستان «شفا» لاهیجان در سن 66سالگی درگذشت.

او ادامه داد: قرار بود عصر روز 27 شهریورماه پیکر افشین پرتو در بقعه «بس جان» شهر سیاهکل به خاک سپرده شود؛ اما به علت بارندگی شدید، مراسم تشییع و خاکسپاری او به فردا ساعت 9:30 صبح موکول شد.

مشروطه و گیلان؛ تاریخ رویدادهای گیلان در دوران مظفرالدین‌شاه و محمدعلی‌شاه قاجار، گیلان و خیزش جنگل؛ تاریخ گیلان در دوران احمدشاه قاجار، دانشنامه فرهنگ و تمدن گیلان و تاریخ گیلان از آغاز تا برپایی جنبش مشروطه، از جمله آثار تألیفی افشین پرتو است.

افشین پرتو کتاب‌هایی از جمله جنگ جهانی اول و فارس؛ خاطرات سرگرد گوستاو نیلستروم سوئدی را ترجمه و تعدادی دیگر از کتاب‌های تاریخی مانند تاریخ گیلان؛ رویدادهای سده‌های دهم و یازدهم هجری را تصحیح و تحشیه کرده است

کد خبر 307672

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha