جمعه ۲۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۲
۰ نفر

شهردار تهران در دیدار خود با شهردار بوداپست که در این شهر اروپایی انجام شد، بانی اصلی حوادث تلخ و غیر انسانی این روزهای خاورمیانه را دخالت‌ کسانی دانست که بیرون از منطقه و در دوردست‌ها هستند.

قالیباف

محمدباقر قاليباف‌ در ديدار با اشتوان تارلوش ‌با بيان اينكه اميدواريم اين سفر كه به فاصله كوتاهي از سفر شما به تهران انجام شد، زمينه ساز روابط خوب بين تهران و بوداپست باشد، عنوان كرد:هر دو به اين واقعيت تلخ تأكيد داريم كه كساني كه در دوردست‌ها نشسته‌اند باني اصلي حوادث تلخ و خلاف انسانيت و مروت در خاورميانه هستند.

خوشحالم كه در بخش‌هايي با مواضع آقاي شهردار در مورد پناهجويان اتفاق نظر داشتيم. وي افزود: 2 دهه است كه در خاورميانه چنين مشكلاتي پيش آمده است و مردم خاورميانه از اين اتفاقات خسارت‌هاي بسيار ديده‌اند. اين امر به‌دليل دخالت‌هاي افرادي است كه از بيرون منطقه در امور خاورميانه دخالت مي‌كنند. ‌

قاليباف در ادامه به ارتباط ميان تهران و بوداپست و مسائل شهري پرداخت و تصريح كرد: تصور مي‌كنم همكاري تهران و بوداپست خواسته هر دو شهر ‌ بوده است. به همين دليل فكر مي‌كنم بستر مناسبي براي همكاري‌هاي خوب در حوزه‌هاي فرهنگي، سياسي و خدمات فني فراهم شود.

وي با بيان اينكه بنده مصمم هستم تا پايان اين سفر اعضاي كميسيون همكاري تهران و بوداپست را مشخص كنم، عنوان كرد: ما مي‌توانيم در آينده‌اي نزديك و در 2‌ماه آينده فعاليت‌هاي خود را از بخش‌هاي يادشده آغاز كنيم. اميدوارم جناب سفير هم زمينه و فرصت‌هاي لازم براي اين همكاري را فراهم كنند.

اشتوان تارلوش، شهردار بوداپست نيز در ابتداي ديدار خود با محمدباقر قاليباف ‌گفت: اميدوارم راه‌هاي همكاري همه‌جانبه ميان تهران و بوداپست هموار شود.‌تارلوش درباره پناهجويان جنگي با اشاره به اينكه نگاه مجارستان به مهاجران با اروپاي مشترك متفاوت است، اظهارداشت: اروپاي مشترك ايده و نظرات محدود خودش را در اين مورد دارد و اين طرز فكر موجب مي‌شود كه بدون تفكر عمل كند. اين در حالي است كه مقامات مجارستان معتقدند پيشنهاد عاقلانه‌تري به اروپاي مشترك داده‌اند.

  • خواهرخواندگي تهران و بوداپست

نيمه ارديبهشت‌ماه امسال پيمان خواهرخواندگي تهران و بوداپست، پايتخت مجارستان با حضور اشتوان تارلوش، شهردار اين شهر اروپايي در برج ميلاد به امضا رسيد. حالا بعد از گذشت 4‌ماه از آن تاريخ محمدباقر قاليباف شهردار تهران نيز به بوداپست سفر كرد تا كميته خواهرخواندگي تهران و بوداپست فعاليت خود را به‌صورت رسمي آغاز كند. شهردار تهران در جريان اين سفر كه تعدادي از مديران شهري نيز وي را همراهي مي‌كردند با مديران شهر بوداپست، رئيس مجلس مجارستان و وزير امور خارجه و تجارت كشور مجارستان هم ديدار كرد.

  • قطار سبك شهري براي تهران

يكي از خبرهاي مهم اين بازديد مربوط به راه‌اندازي قطار سبك شهري (LRT) در تهران است كه محمدباقر قاليباف آن را اعلام كرده است. وي پس از بازديد از خطوط LRT بوداپست اظهار داشت: حمل‌ونقل عمومي پاك يكي از دغدغه‌هاي اصلي ما در شهر تهران است كه بخشي از آن با توسعه مترو حل مي‌شود. البته ما مناطقي را داريم كه اگر در اين مناطق از تراموا و سيستم ريلي سبك استفاده كنيم، طبق مطالعات انجام‌شده و تجربه‌هاي جهاني هم به جهت كمك به حفظ محيط‌زيست و ايمني و هم تسهيل در تردد مناسب‌تر است.

شهردار تهران تأكيد كرد: اجراي LRT در تهران را به‌صورت لايحه‌اي به شوراي شهر ارائه خواهيم داد. درصورت موافقت اعضاي شورا و تخصيص بودجه لازم آن در بودجه سال 95، پيش‌بيني مي‌كنم نخستين خط LRT در تهران در پايان سال 95افتتاح خواهد شد. به گفته محمدباقر قاليباف، در مناطق مركزي تهران همچون منطقه 11و 12كه جزو تهران قديم هستند و روزانه بيش از 1.5 ميليون مسافر در آن تردد مي‌كنند برنامه‌اي تدوين شده است تا براي بازگرداندن هويت اين مناطق و تبديل آن به منطقه توريستي پياده‌راه‌ها گسترش يابند. ‌

شهردار تهران درباره اهداف بازديد خود از سيستم حمل‌ونقل عمومي بوداپست، هجدهمين خواهرخوانده تهران نيز گفت: سيستم حمل‌ونقل LRT براي شهرهاي بزرگ بسيار مناسب است، لذا با توجه به تجربه غني‌اي كه شهر بوداپست در اين حوزه داشت، خيلي تمايل داشتم با كارشناسان اين شهر در مورد مسائل فني و هزينه‌هاي تمام شده‌شان صحبت داشته باشم. ‌

  • سياست گسترش روابط با ايران‌

شهردار تهران ديروز با رئيس مجلس مجارستان هم ديدار داشت. لاسلو كوور، رئيس مجلس مجارستان با بيان اينكه سياست ما تحكيم و گسترش روابط با ايران است، گفت: دعوت از شهردار تهران براي سفر به پايتخت مجارستان در راستاي تحقق همين سياست و رويكرد‌محوري بود.

وي همچنين به ظرفيت‌هاي گسترده 2 كشور در زمينه‌هاي مختلف اقتصادي، تجاري و فرهنگي اشاره كرد و افزود: بايد همكاري‌هاي مشترك 2 كشور در حوزه‌هاي مختلف بيش از پيش افزايش يابد. شهردار تهران نيز در اين ديدار با اشاره به ضرورت گسترش روابط دوجانبه، خواستار تحرك بيشتر روابط پارلماني تهران و بوداپست شد. ‌

شهردار تهران صبح ديروز ‌با وزير امورخارجه و تجارت مجارستان هم ديدار و گفت‌وگو كرد. محمدباقر قاليباف پس از ديدار با پيتر سيارتو، وزير امور خارجه و تجارت اين كشور گفت: مراودات و گفت‌وگوهايي كه در اين ديدار صورت گرفت، بسيار خوب بود. بخشي از صحبت‌هاي انجام شده در اين ديدار به همكاري بين تهران و بوداپست در حوزه‌هاي اقتصادي و فرهنگي باز مي‌گشت. شهردار تهران ادامه داد: درخصوص همكاري‌هاي علمي و فرهنگي هم صحبت‌هايي انجام شد كه با توجه به پيش زمينه‌هاي تحقيقاتي موجود مي‌توان گفت هم ما و هم طرف مجاري سياست‌هاي مناسب را در اين رابطه اتخاذ كرده‌ايم كه اين زمينه همكاري بيشتر را فراهم مي‌كند.

محمدباقر قاليباف همچنين گفت: بخشي از صحبت‌هايي كه با وزير امورخارجه و تجارت مجارستان داشتيم نيز در رابطه با مهاجران و مشكلي كه امروزه گريبانگير كشورهاي اروپاي مركزي شده است، بود. در اين‌باره ما و كشور ميزبان مواضع بسيار نزديكي با هم داشتيم. با توجه به اظهارات پيتر سيارتو فكر مي‌كنم در آينده كشور مجارستان درباره‌ مسائل مرتبط با پناهجويان تصميمات خوبي اتخاذ خواهد كرد.

شهردار تهران همچنين با پرداختن به مسائل مطروحه در حوزه همكاري‌هاي اقتصادي در ديدار با وزير امورخارجه و تجارت مجارستان تصريح كرد: با توجه به صحبت‌هايي كه انجام شد، سيارتو اظهار كرد، آنها آمادگي كامل دارند تا دفتر بازرگاني مجارستان در تهران را افتتاح كنند؛ ضمن اينكه تأكيد مي‌كنم ما هم آمادگي داريم‌‌ با همكاري اتاق بازرگاني اين دفتر را در تهران راه‌اندازي كنيم.

  • بوداپست چطور اداره مي‌شود؟

معاون شهردار بوداپست در جريان ديدار شهرداران پايتخت‌هاي كشورهاي ايران و مجارستان گزارشي از وضعيت بوداپست ارائه كرد. اين نكات را در ادامه مي‌خوانيد:

پارلمان شهري بوداپست 35عضو دارد. 22عضو توسط مردم انتخاب مي‌شوند. بوداپست 23منطقه شهري دارد.
4 خط مترو و در مجموع به طول 40كيلومتر در پايتخت مجارستان احداث شده است.
متروي بوداپست بعد از لندن قديمي‌ترين متروي اروپاست.
چهارمين خط متروي بوداپست سال قبل ساخته شده است.
30 خط تراموا به طول 200كيلومتر با 300ايستگاه‌ وجود دارد.
در شهر بوداپست هفته‌اي 2بار زباله‌ها جمع‌آوري مي‌شود.
شهروندان بايد زباله‌ها را تفكيك كرده و مخازن زباله منازل را نيز خودشان بشويند.
‌نيمي از درآمدهاي شهرداري از محل عوارض و مابقي از سوي دولت مجارستان تأمين مي‌شود.

کد خبر 307660

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha