چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدارک علمی درباره فوایدی که شکلات برای سلامت بدن انسان‌ها دارد به اندازه‌ای مستحکم هستند که تعدادی از متخصصان خواستار تولید مکمل‌های غذایی شکلاتی شده‌اند: قرص‌هایی با محتوای کاکائویی.

کاکائو

براساس گزارش ديسكاوري، ماريا پاسينتي استاد عصب‌شناسي بيمارستان مونت سيناي كه در زمينه درمان آلزايمر فعاليت دارد،‌ معتقد است از آنجايي كه شكلات منبع طبيعي حفظ و بهبود سلامت مغز است و به‌ويژه از اختلالات فروپاشي عصبي ناشي از سالخوردگي از قبيل آلزايمر جلوگيري مي‌كند، گرايش به ايجاد عصاره شكلات افزايشي قابل توجه يافته‌است.

با اين‌همه سلامت مغز يكي از زمينه‌هايي است كه كاكائو در آن نقشي اميد‌بخش دارد. مطالعات نشان داده اند مواد شيميايي-گياهي موجود در كاكائو مي‌تواند از بدن در برابر سرطان محافظت كند. ديگر مطالعات مصرف كاكائو را به سلامت قلبي عروقي، فشار خون پايين‌تر و بهبود جريان خون در مغز ارتباط داده‌اند.

ديگر يافته‌ها حاكي از آن هستند كه شكلات تلخ مي‌تواند ميزان قند خون را تثبيت كرده و از خطر ابتلا به چاقي بكاهد. دانشمندان همچنين معتقدند تنها يكي از چربي‌هاي موجود در شكلات ممكن است بر ميزان كلسترول اثرگذار باشند و دو چربي ديگر اثري مثبت داشته و يا بي‌اثرند.

با اين‌همه براي توليد يك مكمل غذايي تاثير‌گذار بايد چندين عامل بسيار مهم مورد توجه قرار گيرد و شايد مهمترين آن‌ها چگونگي فرآوري كاكائو است. برخي از رايج‌ترين تكنيك‌هاي فرآوري منجر به از بين رفتن 90 درصد از خواص مفيد تركيبات شيميايي گياهي كاكائو مي‌شوند. در اين ميان نگراني‌هايي درباره محدوديت منابع كاكائو و آسيب‌پذيري اين گياه در برابر بيماري‌ها نيز وجود دارد.

توليد مكمل‌هاي غذايي كاكائويي نيازمند همكاري گسترده ميان توليد‌كنندگان كاكائو، فروشندگان آن و جامعه زيست‌پزشكي است. مكمل‌هاي غذايي معمولا ساده‌ترين راه براي مصرف مواد مغذي يا گياهي هستند كه مصرف آنها خارج از شكل قرص كار دشواري است، اما مكمل غذايي كاكائويي سرنوشتي متفاوت دارد، اين مكمل‌ها از خواص بيشتري نسبت به شكلات‌هاي شيرين‌شده خواهند داشت اما شايد طعمشان به اندازه شكلات‌هاي دوست‌داشتني خوب نباشد.

کد خبر 307514

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha