چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: بامیه فواید زیادی دارد. این سبزی کوچک سرشار از فیبر است و دوست دستگاه گوارش به حساب می‌آید.

بفرمایید بامیه

خواص ضداسپاسمی و منیزیم موجود در بامیه برای بهبود سندرم پیش از قاعدگی خانم‌‌ها موثر است. افزودن آن به غذا یا تهیه خورش شما را از یبوست نجات می‌دهد و مصرف آن به صورت خام درمان کننده بی‌اختیاری ادرار است. البته خواص بامیه به همین‌ جا ختم نمی‌شود. در این مطلب شما را بیشتر با این سبزی کوچک ما سرشار از خواص مغذی آشنا می‌كنیم.

بامیه: ویتامین‌ها و مواد معدنی

  • منگنز

بامیه خام و پخته یکی از بهترین منابع منگنز است. این ترکیب آنتی‌اکسیدانی از سلول‌‌های بدن و بخصوص موها در برابر آسیب‌های رادیکال‌های آزاد و پیری زودهنگام محافظت می‌کند.

  • ویتامین K

ویتامین K برای ساخت پروتئین‌هایی که در انعقاد خون نقش دارند لازم است. این ویتامین همچنین برای ساخت استخوان‌ها نیز به کار می‌رود. خوشبختانه بامیه یکی از منابع خوب غذایی این ویتامین محسوب می‌شود.

  • منیزیم

بامیه خام و بامیه پخته منبع خوب منیزیم محسوب می‌شود. این ماده معدنی در رشد استخوانی، تشکیل پروتئین‌ها، عملکرد آنزیم‌ها، انقباض عضلات، سلامتی دندان‌‌ها و عملکرد دستگاه ایمنی بدن نقش موثری دارد. منیزیم همچنین در سوخت و ساز انرژی و انتقال تکانه‌های عصبی دخالت دارد.

  • آهن

هر سلولی از بدن حاوی آهن است. این ماده معدنی برای حمل اکسیژن و تشکیل گلبول‌های قرمز خون لازم است. آهن در ساخت سلول‌‌های جدید، هورمون‌ها و نروترانسمتورها نیز نقش دارد. بامیه حاوی میزان قابل توجهی آهن است.

  • مس

مس تشکیل دهنده چندین آنزیم است و برای ساخت هموگلوبین و کلاژن نیز لازم است. آنزیم‌های موجود در مس به دفاع از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد کمک می‌کنند.

  • ویتامین B2

این ویتامین نیز مانند ویتامین B1 نقش مهمی در سوخت و ساز بدن دارد. ویتامین B2 به رشد و ترمیم بافت‌ها، تولید هورمون‌ها و ساخت گلبول‌های قرمز کمک می‌کند.

  • ویتامین B9

این ویتامین در ساخت تمام سلول‌ های بدن از جمله گلبول های قرمز نقش دارد. ویتامین B9 در عملکرد سیستم عصبی و سیستم ایمنی بدن نقش دارد و به التیام و بهبود زخم‌ ها و جراحات کمک می کند. این ویتامین برای تولید سلول‌ های جدید نیز لازم و ضروری است. با مصرف بامیه می توانید از ویتامین های گروه B نیز برخوردار باشید.

  • ویتامین C

بامیه نیز مانند سبزی‌جات دیگر یکی از منابع غذایی ویتامین C محسوب می‌شود. این ویتامین خاصیت آنتی‌اکسیدانی نیز دارد و از بدن در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند. نقش ویتامین C در افزایش جذب آهن موجود در سبزی‌جات و همچنین کمک به التیام زخم‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

بامیه

چه می‌کند این بامیه!

  • بامیه برای کاهش آسم

همانطور که اشاره شد بامیه حاوی میزان زیادی ویتامین C است. نتایج پژوهشی که در سال 2000 در مجله پزشکی Thorax به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که ویتامین C نقش زیادی در مقابله با علائم آسم به خصوص در کودکان دارد. محققان مشاهده کرده‌اند افراد کم سن و سال مبتلا به آسم جزو افرادی هستند که میوه و سبزیجات کمتری مصرف می‌کنند (حدود دو مرتبه در هفته). در نتیجه شما می‌توانید با گنجاندن بامیه در برنامه غذایی‌تان علاوه بر جذب انواع ویتامین‌های دیگر به ریه‌هایتان بیشترین کمک را بکنید.

  • بامیه برای کاهش کلسترول

بامیه نه تنها برای رفع یبوست موثر است بلکه برای تنظیم کلسترول خون نیز مفید است. به خاطر اینکه سرشار از فیبرهای غذایی است. علاوه بر این، این سبزی فاقد کلسترول بوده و چربی اندکی دارد. مصرف روزانه حدود 20 گرم بامیه باعث کاهش چشمگیر کلسترول بد خون می‌شود.

  • بامیه برای کنترل دیابت

نتایج پژوهشی که در سال 2011 و در مجله آمریکایی ISRN Pharmaceutics به چاپ رسیده است نتایج جالبی در خصوص بامیه عنوان کرده است. محققان بامیه‌ها را در آب خیس کرده و آب آن را به موش ‌های آزمایشگاهی دادند. بعد از بررسی های لازم مشخص شد موش‌‌هایی که از آب حاوی بامیه مصرف کرده‌اند قند خون به مراتب کمتری نسبت به موش ‌های دیگر دارند. متخصصان به افرادی که دیابت دارند مصرف این سبزی باخاصیت را توصیه می‌کنند.

  • بامیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در بامیه با افزایش ساخت گلبول‌های سفید باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. این سبزی باخاصیت برای زیبایی پوست نیز موثر است و چین و چروک پوستی را کاهش می‌دهد. ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بامیه با رادیکال‌های آزاد مسئول پیری سلول‌‌های بدن مقابله می‌کنند.

  • بامیه برای مقابله با بیماری‌های کلیوی

مصرف منظم بامیه در حفاظت از سلامت کلیه‌ها موثر است. در سال 2005 Jilin Medical Journal پژوهشی را به چاپ رساند که نشان می‌داد بیمارانی که روزانه بامیه مصرف می‌کنند دو برابر کمتر دچار بیماری‌های کلیوی می‌شوند.

  • بامیه برای بارداری سالم

میزان بالای ویتامین‌های A،B1،B2،B6،C و زینک و کلسیم موجود در بامیه باعث شده است که این سبزی برای خانم ‌های باردار مناسب باشد. بامیه حاوی اسیدفولیک است که برای خانم‌های باردار و رشد سلول‌‌‌های جنین لازم است.

  • بامیه برای مقابله با تب

بامیه برای رفع تب مفید است. برای این کار می‌توانید تخم‌های خشک بامیه را دم کرده و میل کنید.

  • بامیه برای تقویت قوای جنسی

میزان بالای ویتامین A موجود در این سبزی باعث تقویت عضلات قلب و افزایش ترشح هورمون‌های جنسی در خانم‌‌ها و آقایان می‌شود. به طوری که محققان بامیه را جایگزینی طبیعی برای ویاگرا می‌دانند که بدون تحمیل عوارض جانبی تأثیر خود را به جا می‌گذارد.

منبع: تبيان

کد خبر 307460

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha