چهارشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۳۴
۰ نفر

گروه اقتصادی: در سال‌های گذشته جلوگیری از افزایش قیمت نان توسط نانوایی‌ها موجب شده است نابسامانی قیمت و کیفیت نان به دلیل افزایش هزینه تولید بیشتر شود.

 این درحالی است که سهم آرد یارانه‌ای در قیمت تمام شده نان حدود 5 درصد بوده و هزینه‌های دستمزد و... بیشترین سهم را در افزایش قیمت تمام شده نان دارد.

با این روند در سال‌های اخیر تدوین و اجرای طرح جامع ساماندهی گندم، آرد و نان مورد توجه مسئولان در دستگاه‌های ذی‌ربط قرار گرفته است و به گفته وزیر بازرگانی این وزارتخانه از اواخر سال 84 اجرای طرحی 4 مرحله‌ای را برای ساماندهی وضعیت گندم، آرد و تولید نان در کشور در حال اجرا دارد که در مرحله نخست این طرح، بازنگری در خرید گندم از کشاورزان اجرایی شده و ساماندهی توزیع آرد و نگهداری گندم 2 مرحله بعدی طرح مذکور است.

همچنین حلقه پایانی این زنجیره ساماندهی وضعیت و تولید نان صنعتی است.

اما میر‌کاظمی‌خبر از بررسی قیمت نان در شورای اقتصاد داده و اعلام کرده اکنون موضوع مطرح در این شورا نوع حمایت از تولید نان به نحوی است که به افزایش قیمت منجر نشود. با این روند و با توجه به زمانبر بودن تولید نان صنعتی به نظر می‌رسد تسریع در تصمیم‌گیری این شورا در مورد وضعیت نان گامی اساسی در مقابله با نابسامانی‌های موجود و حمایت از مصرف کنندگان خواهد بود.

همچنین وزیر بازرگانی روز گذشته با هشدار نسبت به ناتوانی در کنترل قیمت نان گفت: اگر بحث هدفمند شدن یارانه‌های بخش گندم،‌ آرد و نان تحقق نیابد، تا 3 سال دیگر معلوم نیست حجم یارانه به چه میزان می‌رسد و شاید دیگر نتوان قیمت نان را کنترل کرد.

مسعود میر کاظمی‌در حاشیه مراسم بهره برداری از سیلوی 75 هزار تنی یکی از شرکت‌های تولیدکننده ماکارونی گفت: اگر این یارانه‌ها هدفمند نشده و صنعتی شدن تولید نان تحقق نیابد معلوم نیست تا3 سال دیگر،حجم این یارانه به چه میزان می‌رسد و ممکن است حتی با اعطای رایگان آرد به خبازی‌ها نیز نتوانیم قیمت نان را کنترل کنیم. برای دستیابی به این هدف و جلوگیری از روند کنونی افزایش یارانه‌های این بخش، برنامه جامع گندم، آرد و نان اجرا می‌شود.

وی میزان نیاز نان صنعتی در تهران را 15 هزار تن اعلام کرد و افزود: به زودی واحدهای جدید نان صنعتی در اطراف تهران به بهره‌برداری می‌رسد.

کد خبر 30743

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز