یکشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۳:۰۰
۰ نفر

تالاب شادگان با مساحت ۵۳۷۷۰۰ هکتار متشکل از مجموعه‌ای از تالاب‌های شیرین و شور، به علاوه خلیج جزر و مدی خورموسی و جزایر آن است.

تالاب

اين تالاب در پايين‌دست حوضه رودخانه جراحي بين شهرهاي شادگان، آبادان و ماهشهر در استان خوزستان قرار دارد و در سمت پايين‌دست به خليج‌فارس مي‌پيوندد.تالاب شادگان بزرگ‌ترين «رامسر سايت» ايران است كه در سال1354 برابر با 1975ميلادي به ثبت رسيد و اكنون به‌عنوان يك تالاب مهم بين‌المللي شناخته مي‌شود. اين تالاب از تنوع زيستي بسيار بالايي برخوردار است.

در مطالعات سال1381، 17جامعه اصلي گياهي متشكل از 110گونه گياهي در محدوده تالاب (شامل جزاير خورموسي) شناسايي شد. همچنين اين تالاب به‌دليل تنوع جانوري از نظر بين‌المللي بسيار بااهميت است و تاكنون حدود 311گونه جانوري در حاشيه اين تالاب شناسايي شده است.

تالاب شادگان كه يكي از جاذبه‌هاي طبيعت‌گردي محسوب مي‌شود به‌دليل فراهم آوردن زمينه مناسب براي زيست و زادآوري گونه‌هاي متنوع پرندگان و ماهيان، نقش مهمي در حفظ ذخاير ژنتيك منطقه دارد.3شهر بزرگ شادگان، آبادان و ماهشهر در حاشيه اين تالاب واقع شده و تعدادي روستا نيز در مجاورت آن قرار دارند و 2روستا نيز در داخل اين تالاب وجود دارد.

جمعيت شهر شادگان و روستاهاي اطراف آن از نظر تاريخي براي تأمين معاش وابسته به تالاب هستند. بخش عمده جمعيت اين شهرها و روستاها عرب هستند كه به كشت محصولات كشاورزي و خرما و دامداري به‌عنوان منابع اصلي اشتغال و تأمين درآمد مي‌پردازند. دامداري (گاوميش)، ماهيگيري، شكار پرنده، ني‌بري و برداشت علوفه منافعي هستند كه از اين تالاب نصيب مردم مي‌شود.

با وجود اين، تالاب شادگان در حال حاضر با تهديدات متعددي مواجه است كه ازجمله مهم‌ترين آنها مي‌توان به ورود زهاب‌هاي كشاورزي و نيز آلودگي آب، كاهش جريان‌هاي سيلابي، تغييرات اقليمي، خشكسالي طولاني‌مدت، نشت مواد نفتي از لوله‌ها و اختلال و ايجاد مزاحمت براي حيات‌وحش موجود در اين تالاب اشاره كرد. كمبود آب‌شيرين از سمت كارون و سرشاخه مارون به اين تالاب از ديگر عوامل تهديد‌كننده اين تالاب به‌شمار مي‌آيد.

کد خبر 306983

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha