همشهری‌آنلاین: جلد چهارم از مجموعه کتاب‌های ۶ جلدی تخت فولاد یادمان تاریخی اصفهان که حاصل پژوهش انجام شده در این محوطه تاریخی با ارزش به همت گروه پژوهشی متون و کتیبه‌های دوران اسلامی پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه‌ها و متون پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری است به مرحله چاپ رسید.

جلد چهارم از کتاب تخت فولاد یادمان تاریخی اصفهان منتشر می شود

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری زهرا حبیبی پژوهشگر پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه‌ها و متون و مولف این کتاب با اعلام این خبر تصریح کرد که تا کنون 3جلد از مجموعه شش جلدی این کتاب به چاپ رسیده است.

او افزود: در مجلدات چاپ شده به 13 تکیه از تکایای موجود در تخت فولاد و سنگ قبور نزدیک به 500 تن از مدفونین،متعلق به قبل از دورة صفویه تا دورة قاجار پرداخته شده است.

به گفته حبیبی ،سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری که تصدی امور حفاظت، معرفی و پژوهش در آثار فرهنگی تاریخی کشور را بر عهده دارد، به مقتضای اهمیت تخت فولاد، پژوهش در آثار این گورستان را از سال 1374 در دستور کار خود قرار داده است.

این پژوهشگر اظهار داشت: در این پژوهش، موقعیت جغرافیائی، تاریخچة تکایا، شرح حال بزرگان مدفون در این گورستان و مشخصات قبور آنان از نظر اندازه، جنس سنگ و متن سنگ نوشته‌ها که حاوی آیاتی از قرآن مجید، ادعیه، اشعار عربی و فارسی و اطلاعات تاریخی مربوط به احوال مدفونین است بررسی شد .

به گفته او، همچنین در این پژوهش نقوش و خطوط سنگ قبور و معماری تکایا مورد توجه قرار گرفته است.

حبیبی با اشاره به اینکه بخشی از اسناد تاریخ فرهنگ و هنر ایران در مجاورت زیستگاه‌های مردمی در گورستان ها قابل جستجو است تصریح کرد کهاین اماکن حاوی اطلاعات محکم و متقن تاریخی هستند.وی افزود: از این رو مطالعه و معرفی آثار آن ها روشنگر بسیاری از مسائل تاریخی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در اعصار گذشته است.

مولف کتاب تخت فولاد یادمان تاریخی اصفهان خاطر نشان کرد که تخت فولاد یکی از مهمترین گورستان‌های تاریخی کشور است که مجموعهای ارزشمند و بی‌نظیر از مقابر و مشاهد علمای بزرگ، شعرا، هنرمندان و بزرگان دنیای دین و سیاست و فرهنگ در آن جای گرفته است.

گیلان فقیه میرزایی و محمد علی مخلصی دیگر مولفان کتاب تخت فولاد یادمان تاریخی اصفهان هستند.

کد خبر 306439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha