سه‌شنبه ۱۳ شهریور ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰
۰ نفر

گروه محیط‌زیست: گزارش‌ها حاکی از انقراض کامل آهوان دشت جیحون‌آباد قهاوند همدان است اگرچه مدیرکل محیط‌زیست استان می‌گوید ممکن است هنوز شماری از این‌گونه حیات‌وحش در منطقه وجود داشته باشد.

دکتر مهدی ریاحی‌خرم تراکم جمعیت، حاصلخیزی اراضی و مشکلات موجود بر سر راه ارتقای مناطق شکار ممنوع به مناطق حفاظت شده را مهم‌ترین عوامل تخریب این زیستگاه و دیگر زیستگاه‌های حیات‌وحش استان همدان عنوان کرد و افزود: باتوجه به تغییراتی چون پایین رفتن سطح آب و نبود امنیت برای آهو، امکان بازسازی این زیستگاه وجود ندارد.

وی همچنین از انقراض میش مرغ در زیستگاه‌های همدان خبر داد و گفت: زیستگاه این پرنده بیشتر در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، همدان و تا حدودی کرمانشاه بوده که متأسفانه تعداد این پرنده در استان همدان به‌شدت کاهش یافته است.

در عین حال، دکتر هرمز اسدی در این‌باره گفت: 4 منطقه ازجمله دشت اسدآباد، ملوسان، و منطقه خانه غربت، محل زیست آهو، کل و بز و قوچ و میش است اما این مناطق در حال حاضر به‌دلیل شکار غیرمجاز و کشتار مستقیم، در معرض تهی شدن از این گونه‌های حیات‌وحش است.

وی درباره امکان تکثیر، غنی‌سازی و رهاسازی آهو در دشت جیحون گفت: تکثیر و استقرار باتوجه به نوع این‌گونه کار بسیار آسانی است که در صورت تأمین اعتبار و فراهم بودن تمهیدات لازم می‌توان آن را به انجام رسانید اما این کار زمانی با موفقیت همراه است که در کنار تکثیر و رهاسازی، تعداد مأموران حفاظت محیط‌زیست در منطقه به‌میزان استاندارد افزایش یابد و در کنار آن با ابزارهای مدیریتی جلوی متخلفان و شکارچیان غیرمجاز گرفته شود.

این کارشناس محیط‌زیست با اشاره به این‌که، مشکل اصلی تمام زیستگاه‌های کشور شکار بیش از حد و کشتار مستقیم توسط شکارچیان غیرمجاز است، افزود: تا زمانی که تدبیری برای جمع‌آوری سلاح‌های غیرمجاز اندیشیده نشود و اهرم‌های بازدارنده قوی برای مقابله با شکارچیان غیرمجاز وجود نداشته باشد و سلاح‌های غیرمجاز در دست مردم باشد نمی‌توان به حفظ گونه‌های حیات‌وحش امیدوار بود.

به گفته وی، وقتی جمعیت کل و بز و قوچ و میش و جبیر که طعمه اصلی گوشتخواران حیات‌وحش است بر اثر شکار بی‌رویه در زیستگاه‌ها کاهش می‌یابد و در مواردی به‌طور کامل نابود می‌شود طبیعی است که پلنگ و یوزپلنگ نیز در معرض انقراض قرار می‌گیرند.

کد خبر 30620

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز