شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: فرقی نمی‌کند که چربی خونتان بالا باشد یا نه! شما نباید هر روز تخم مرغ بخورید. مصرف ۳ تا ۴ عدد تخم مرغ در هفته کافی است. می‌توانید این ماده غذایی فوق العاده را برای صبحانه میل کنید.

کلسترول یا همان چربی خون‌تان بالاست؟ یا اینکه نمی‌خواهید به این زودی ها دچار این مشکل بشوید؟ حتماً از گوشه کنار شنیده‌اید که تخم مرغ چربی خون را بالا می‌برد و نباید لب به آن زد. اما برخلاف این گفته‌ها نیازی نیست خودتان را از این ماده غذایی مفید محروم کنید. اما اینکه چرا باید تخم مرغ خورد؟ چند بار در هفته و مشکلات احتمالی مصرف زیاد آن چیست؟ مسائلی هستند که در این مطلب به آن ‌ها می‌پردازیم. لطفاً با ما همراه باشید.

  • شما می‌توانید تخم مرغ بخورید چون..

نیازی نیست خودتان را از تخم مرغ محروم کنید چون کلسترول غذایی به میزان کمی روی کلسترول خون تأثیر می‌گذارد. واقعیت این است که بیشترین میزان چربی خون توسط کبد تولید می‌شود. اگر تخم مرغ سالمی گیرتان بیاید با یک ماده غذایی معجزه‌گر طرف هستید. چون منبع فوق العاده پروتئین‌های حیوانی است و تمام اسیدهای آمینه‌ای که بدن قادر به تولیدشان نیست را دارا می‌باشد.

این اسیدهای آمینه نیز برای عملکرد سیستم ایمنی بدن لازم و ضروری هستند. علاوه بر این تخم مرغ منبع فسفر و لوتئین است که به پیشگیری از بروز دژنراسیون ماکولای چشم مربوط به پیری کمک می کنند.

  • هر هفته چند عدد تخم مرغ؟

فرقی نمی‌کند که چربی خونتان بالا باشد یا نه! شما نباید هر روز تخم مرغ بخورید. مصرف 3 تا 4 عدد تخم مرغ در هفته کافی است. می‌توانید این ماده غذایی فوق العاده را برای صبحانه میل کنید.

پروتئین های موجود در تخم مرغ باعث سیری طولانی مدت می شوند و شما را تا موقع ناهار سیر نگه می دارند. در نتیجه از ریزه‌خواری و پرخوری در امان می مانید. بهتر است تخم مرغ را به صورت عسلی یا آب پز میل کنید.

  • میزان کلسترول تخم مرغ چقدر است؟

تخم مرغ حاوی 200 تا 300 میلی‌گرم کلسترول است اما این چربی جزو چربی‌های خاص و لازم برای بدن است. در واقع کلسترول تخم مرغ ترکیبی ضروری برای غشای سلولی بدن است و بدون آن هضم چربی‌ها و تولید هورمون‌هایی که در تمام عملکردهای بدن نقش دارند دچار مشکل می‌شود.

  • تخم مرغ خطر بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش نمی‌دهد

از سال 1999 و دو پژوهشی که روی دو حرفه‌ مربوط به سلامتی (5159 پزشک مرد و 121700 پرستار) به مدت 18 سال روی یک گروه و 8 سال روی گروه دیگر انجام شد نشان می‌دهد که مصرف تخم مرغ خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی را افزایش نمی‌دهد مگر اینکه فرد دچار بیماری دیابت باشد. البته در این خصوص هم هنوز ابهاماتی وجود دارد. نتایج پژوهش دیگری که در سال 2008 و روی 21237 شرکت کننده و به مدت 20 سال انجام شد نشان می ‌دهد که در بین کل افرادی که به دلیل بیماری‌‌های قلبی جان خود را از دست‌ داده‌اند فقط عده کمی افرادی بوده‌اند که هر هفته 7 عدد یا بیشتر تخم مرغ مصرف کرده‌اند. اما با این حال دلیلی برای محکوم کردن تخم مرغ وجود ندارد و موارد دیگری در تغذیه این افراد وجود دارد که مشکل‌زا بوده است.

  • تخم مرغ حاوی اسید‌های چرب مفید است

هر عدد تخم مرغ حاوی 6 گرم چربی است که ترکیب این چربی‌ها مفید ارزیابی می‌شود. واقعیت این است که اگر مرغی تغذیه‌ طبیعی داشته باشد و یا با تخم کتان حاوی امگا 3‌ها تغذیه شود تخم مرغ آن فاقد اسیدهای چرب ترانس بوده و نسبت امگا 3 آن به امگا 6 مناسب خواهد بود. خوشبختانه این چربی‌ها برای سلامت بدن و دستگاه قلب و عروق خوب است.

  • خطرات واقعی تخم مرغ چیست؟

سفیده تخم مرغ حاوی پروتئین‌هایی است که برخی باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک جدی می‌شوند. از این گذشته آلرژی نسبت به تخم مرغ شامل 30 درصد آلرژی‌های غذایی است. از طرف دیگر مصرف زیاد و افراطی تخم مرغ می‌تواند روی سلامت استخوان‌ها تأثیر منفی بگذارد. در واقع اسید به استخوان‌ها آسیب می‌زند. زیاده روی در مصرف تخم مرغ که سرشار از اسیدهای چرب است می‌تواند روی pH خون تأثیر گذاشته و استخوان‌ها را حساس و آسیب پذیر کند.

  • چه نوع تخم مرغی انتخاب کنیم؟

البته امروزه با زندگی مدرنی که خود را به کلان شهرها تحمیل کرده است حق انتخاب مواد غذایی طبیعی از مصرف کننده‌ها سلب شده است. سلامت و ارزش غذایی تخم مرغ به تغذیه مرغ بستگی دارد. اگر مرغ در هوای آزاد زندگی و غذای خود را از سبزیجات، حشرات کوچک و غیره تامین کند و یا اینکه آن را با تخم کتان سرشار از امگا 3 تغذیه کنند تخم‌هایی می‌کند که میزان پروتئین و اسیدهای چرب متعادلی دارد. ارزش غذایی این نوع تخم مرغ نیز بالا است. اما اگر مرغ به طور افراطی با آرد ذرت (حتی ارگانیک) تغذیه شود کیفیت و ارزش غذایی تخم مرغ آن فرق خواهد کرد. در این صورت تخم مرغ حاوی امگا 6 بیشتر بوده و میزان امگا 3 آن کافی نخواهد بود و این مسئله برای سلامت بدن چندان مناسب نیست. بنابراین توصیه می کنیم در صورت امکان از تخم مرغ‌های به اصطلاح محلی و ارگانیک استفاده کنید.

منبع: تبيان

کد خبر 306086

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha