همشهری‌آنلاین: روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی راهبرد اصلی برنامه‌ریزی‌های خود را بر اساس همان سیاستی قرار داده است که سازمان متبوعش در سطوحی کلان‌تر به آن توجه دارد و آن راهبرد تلفیق و ادغام شیوه‌های سنتی و نوین در امر تبلیغ است.

علی لهراسبی

وب‌سايت رسمي و مركز اسناد سازمان كه مديريت آن‌ها در اين روابط عمومي انجام مي‌شود، در كنار فعاليت‌هاي مطبوعاتي، تبليغاتي، سمعي‌‌-بصري و...، از جمله فعاليت‌هاي متنوع و مستمر روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي به شمار مي‌آيند.

آنچه در ادامه مي‌خوانيد حاصل گفتگوي اختصاصي همشهري‌آنلاين با عباس لهراسبي رئيس كل اداره روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي است كه در راستاي معرفي روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي پاسخ داده است.

  • مدیر کل روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامیتعريف"روابط عمومي"چيست؟

براي اينكه از كلي‌گويي پرهيز شده باشد، تعريف خودم از روابط عمومي را محدود به روابط عمومي سازمان‌هاي فرهنگي مي‌كنم.

سنگ بناي تحولات و نوآوري‌هاي روابط عمومي يك سازمان فرهنگي در نظام جمهوري اسلامي عموماً بر اين باور پي‌ريزي مي‌شود كه محصولات توليدي دستگاه متبوعش نه محصولاتي مصرفي بلكه كالاي فرهنگي مي‌باشد. مقوله فرهنگ با تمام پيچيدگي‌ها و ظرائف خود، به هنگام عرضه شدن به عنوان كالاي فرهنگي حائز حساسيت‌ها و مخاطرات عديده‌اي مي‌شود كه آن را از كالاهاي مصرفي جدا مي‌سازد.

عرضه فرهنگ سالم در جامعه‌اي كه غالب امكانات رسانه‌اي و ارتباطاتي آن، مخاطب را به سمت كالاهاي مصرفي فرامي‌خواند حقيقتاً امري خطير و راهي پرپيچ‌وخم است، خصوصاً كه فرهنگ مصرف، الگوهاي خود را از جغرافياي فرهنگي بيگانه‌اي مي‌گيرد كه غالباً در تباين با هويت ملي و ديني جامعه ما قرار دارد. در اين ميان روابط عمومي سازمان تبليغات اسلامي به عنوان يك نمونه، و به ويژه در قريب يك‌دهه و نيم اخير با درك چنين حساسيت‌ها و اقتضائاتي بود كه وارد صحنه عمل شد و با تحولاتي كه صورت داد سرفصل تازه‌اي را در امر اطلاع‌رساني توسعة فرهنگ ديني كشور گشود كه در ادامه به آن‌ها اشاره خواهم كرد.

  • روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامي در ارتباط با مراجعه كنندگان و يا مخاطبان به سازمان چه نقشي را ايفا مي‌كند؟

سازمان تبليغات اسلامي در چهارده سال اخير، رويكرد به شيوه‌هاي مدرن تبليغي را ضمن لحاظ و رعايت شيوه‌هاي سنتي مورد تأكيد قرار داده است. در اين ميان روابط‌عمومي نيز همين سياست را وجهه همت خود قرار داد و سعي كرد ضمن حفظ شيوه‌هاي اطلاع‌رساني سنتي كه عموماً بر فضاسازي محيطي استوار بود، از ظرفيت‌هاي رسانه‌اي و فناوري‌هاي نوين ارتباطاتي نيز سود بجويد. در رويكرد و استراتژي نوين روابط‌عمومي سازمان چند اصل اساسي انتقال صحيح و دقيق اطلاعات، اطلاع‌رساني به‌هنگام، رعايت ضوابط و امنيت اسلامي، اخلاقي و اجتماعي در انتقال محتوا و انتخاب تكنيك در كنار بهره‌گيري از شيوه‌ها و ابزار ارتباطات سنتي و مدرن مورد توجه جدي قرار گرفته و پيش و بيش از هر چيز اين حقيقت كه روابط‌عموميِ يك نهاد مي‌تواند در تبيين و انتقال دوسويه و منصفانه پيام و اطلاعات كه در يك سوي آن افكار عمومي و در سوي ديگر مديران و بدنه سازمان قرار دارند پيشرو و تعيين‌كننده باشد مورد وثوق واقع شد. به اين طريق همواره سه ركن اساسي روابط‌عمومي يعني اطلاع‌رساني درون‌سازماني، برون‌سازماني و سازمان به سازمان به عنوان اصول سه‌گانه ارتباطات مورد توجه و تمركز قرار گرفته است.

  • اصلي‌ترين دغدغه روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامي در ارتباط با رسانه‌ها چيست؟ (چه توقعي از رسانه‌ها داريد؟)

تبليغات اسلامي در يك‌دهه و نيم اخير، بهره‌گيري از امكانات و تكنولوژي ارتباطي روز را در امر اطلاع‌رساني و تبليغات در صدر اولويت‌هاي خود قرار داد كه راه‌اندازي مؤسسه فرهنگي و اطلاع‌رساني تبيان و خبرگزاري مهر نشانه‌اي از اين رويكرد جديد سازمان محسوب مي‌شد. اين سازمان بر مبناي همين نگرش بر ضرورت راه‌اندازي وب‌سايت اطلاع‌رساني رسمي سازمان كه بتواند با سرعت، دقت و به شكلي گسترده و صحيح برنامه و فعاليت‌ها و اخبار سازمان را تحت پوشش كامل قرار دهد تأكيد داشت و مسئوليت انجام اين امر را نيز به اداره روابط‌عمومي واگذار شد. اكنون ده سال از عمر اين سايت مي‌گذرد كه به توليد و انعكاس اخبار اختصاصي فرهنگ ديني از سراسر كشور با ميزان ميانگين پانصد خبر در روز مي‌پردازد.

در كنار سايت، روابط عمومي سازمان، نشريات كاغذي نيز با عنوان كلي مجموعه‌نشريات «بُشري و رخداد» منتشر مي‌كند كه رويكرد خبري، فرهنگي، تربيتي دارند. اما روابط عمومي سازمان هرچند خبررساني امر فرهنگ ديني را در قلمرو رسانه‌هاي سازماني خود با رويكرد اطلاع‌رساني فرهنگ ديني گسترش داده است، ولي هنوز تا استيفاي حق و جايگاه «اطلاع‌رساني فرهنگ ديني» در شبكه رسانه‌هاي كشور و تسخير ستون‌ها و صفحات پربيننده مطبوعات و آنتن‌هاي پرمخاطب تلويزيوني فاصله قابل توجهي دارد.

اصلي‌ترين دغدغه روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامي در ارتباط با رسانه‌ها همين موضوع است كه به امر اطلاع‌رساني فرهنگ ديني بهاي اندكي مي‌دهند و به نوعي اين حوزة خبري بسيار مهم در رسانه‌ها مغفول واقع شده است. توقعي كه از رسانه‌ها مي‌رود توجه بيشتر به شأن و حق و جايگاه «اطلاع‌رساني ديني» در عصر ارتباطات و عصر انفجار اطلاعات است و روابط عمومي سازمان به سهم خود آماده هرگونه همكاري و تعامل در اين‌خصوص است.

  • برنامه آينده روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامي چيست؟

چشم‌انداز آينده روابط عمومی سازمان تبليغات اسلامي چيزي نيست جز ظريف‌تر كردن و صيقل دادن به برنامه‌ها و فعاليت‌هاي هميشگي آن. با اين‌همه، اگر اقتضاي جديدي پيش‌آمد كند طبعاً روابط عمومي هم آماده خواهد بود تا طرحي نو دراندازد. اين اداره خواهد كوشيد تا در آينده بهترين شيوه‌هاي انتقال و انطباق محتوا با قالب مناسب را براي تبليغات و اطلاع‌رساني ديني در دستور كار خود قرار داده و در اين زمينه به دستاوردهاي ويژه‌اي در توليد محصولات هنري و فرهنگي دست يابد تا بتواند همچون هميشه الگوي مناسبي براي روابط‌عمومي يك نهاد فرهنگي و ديني باشد.

کد خبر 306064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha