همشهری آنلاین: هشتمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی با معرفی آثار برگزیده پیش‌ازظهر امروز در مشهد به کار خود پایان داد. در این مراسم، کتاب‌های «زائر رضوی» و «بوی بهشت» نیز رونمایی شدند.

کتاب سال رضوی

به گزارش ایبنا هشتمین دوره جشنواره انتخاب کتاب سال رضوی از سلسله برنامه‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع) با معرفی آثار و پدیدآورندگان برگزیده در مشهد پایان یافت.

در این مراسم که پیش‌ازظهر امروز (پنجشنبه 12 شهریور 1394) با حضور دکتر علی‌اکبر ولایتی برگزار شد، از آیت‌الله محمدی ری‌شهری به دلیل تألیف دوره چهارجلدی «حکمت‌نامه رضوی» به زبان‌های فارسی و عربی به عنوان رتبه اول و از مرتضی طاهری و محمدکاظم بهنیا برای نگارش کتاب «التفسیر المرتضی للامام علی بن موسی الرضا (ع)» به عنوان رتبه‌ دوم در محور علوم و معارف رضوی با رویکرد علمی و پژوهشی تقدیر به عمل آمد.

در محور زیارت نیز با رویکرد علمی و پژوهشی، از حسن امیرزاده گرو از مشهد برای نگارش «زیارت و زائران علی بن موسی الرضا (ع) آستان قدس در دوران قاجار» به عنوان رتبه سوم تقدیر شد.

هیئت داوران در این محور هیچ یک از آثار را حایز رتبه‌های اول و دوم ندانستند.

در بخش ویژه این جشنواره رتبه نخست به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به دلیل نشر جلد اول «دائره المعارف آستان قدس رضوی» تعلق گرفت و دکتر احمد پاکتچی با تألیف جلد اول «مجموعه مقالات ابعاد شخصیت و زندگی حضرت امام رضا (ع)» رتبه دوم را از آن خود ساخت.

در محور زبان‌های خارجی و ترجمه، از کتاب «امام رضا (ع)» به زبان ترکی اثر رسول اسماعیل زاده ــ رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان ــ تقدیر شد. حسینعلی مصطفوی گرو برای کتاب «امام رضا(ع) از دیدگاه اهل سنت» به زبان روسی و علیرضا قلی‌نژاد به دلیل نگارش کتاب‌ «حکایت آفتاب» به زبان فرانسه نیز شایسته تقدیر شناخته شدند.

در محور شعر، کتاب‌های «غزال غزل: ناب‌ترین سروده‌های شاعران آستان حضرت علی بن موسی الرضا المرتضی (ع)» گردآوری سید جمال هادیان طبائی زواره و «کوچه‌های خراسان: گزیده مجموعه شعر در سایه‌سار آفتاب» گردآوری علی‌اصغر دلیلی صالح، به طور مشترک، رتبه سوم را یافتند. در این محور هیچ اثری شایسته دریافت رتبه‌های اول و دوم شناخته نشد.

در محور داستان، سعید تشکری به دلیل تألیف کتاب «غریب قریب» از مشهد، مظفر سالاری برای نگارش کتاب «مینوی نگاه تو: مجموعه داستان‌های کوتاه بر اساس زندگی امام رضا (ع)» از قم و سید علی شجاعی به دلیل تألیف کتاب «به بلندای آن ردا» از تهران به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

در محور کودک و نوجوان، کتاب‌های «طعم شیرین زیارت» نوشته ابراهیم اکبرزاده از تهران و «مهربان‌ترین: قصه زندگی امام رضا (ع)» اثر مجید ملامحمدی از قم به عنوان رتبه‌های دوم و سوم تقدیر شدند. در این محور هیچ اثری رتبه اول را نیافت.

در بخش کتاب دیجیتال، دو کتاب «بهشت را به خانه‌ات ببر» و «در همسایگی خدا» تولید مؤسسه خدمات مشاوره‌ای جوانان و پژوهش‌های اجتماعی استان قدس رضوی و «سیره معصومان (ع)» تولید مؤسسه تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) شایسته تقدیر شناخته شدند. در بخش شایسته چاپ نیز هیئت داوران هیچ اثری را شایسته احراز رتبه نشناختند.

در بخش ناشر فعال، رتبه نخست به بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، رتبه دوم به معاونت تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی و رتبه سوم به مؤسسه علمی‌ـ‌فرهنگی دارالحدیث داده شد. انتشارات نیستان نیز عنوان «شایسته تقدیر» را یافت.

و سرانجام در بخش پایان‌نامه، محمود دلیری توندری برای نگارش «پژوهشی در روایات طبی امام رضا (ع)» و سعیده جلالیان سده به دلیل پژوهش «تاریخ صندوق‌ها و ضریح‌های مرقد امام رضا (ع)» به عنوان شایسته تقدیر اعلام شدند.

کد خبر 305998

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha