مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۰
۰ نفر

الهام مصدقی راد: شهرداری منطقه ۱۱ پیش ازاین بارها به وراث این ملک اخطار داده بود اما مالکان، اقدامی برای رفع خطر آن انجام ندادند.

بخشی از سینما فلور در محله امیریه روز دوشنبه فرو ریخ

خوشبختانه با تمهيداتي كه شهرداري منطقه از قبل انديشيده و خواستار تخليه مغازه‌هاي اطراف اين ملك شده بود، حادثه به كسي آسيب نرساند و بعد از فروريختن بخشي از سينما، شهرداري وارد عمل شده و مشغول تخريب ديگر قسمت‌هاست تا از بروز حادثه و به‌خطرافتادن جان شهروندان و همسايگان اين ملك جلوگيري كند. املاكي كه اينگونه در شهر رها شده‌اند كم نيستند.

ساختمان‌هاي زنده و فعال‌ يا نيمه كاره‌اي كه به هر دليل سال‌هاست پويايي‌‌شان را از دست داده و رها شده‌اند و حالا هم خاك فرسودگي و كهنگي رويشان نشسته، هم به تهديدي براي ايمني رهگذران و بناهاي همسايه‌شان تبديل شده و هم امنيت محله را زير سؤال برده‌اند. بيشتر اين املاك پاتوق خوبي براي معتادان و موادفروشان و كارتن‌خواب‌ها شده‌اند.

تعدادي از اين بناها به‌دليل بي‌توجهي مالكشان به اين روز افتاده‌اند، يا مالك اصلي فوت كرده و ورثه به توافقي براي نوسازي بنا نمي‌رسند يا مالك در خارج از كشور به سر مي‌برد كه درهرحال تقريبا نتيجه يكي است؛ بي‌توجهي مالك به اخطارهاي شهرداري براي رفع خطر ملك. به گفته محمد شهرآبادي معاون شهرسازي و معماري شهرداري منطقه 11اين اتفاق براي سينما فلور نيز رخ داده بود اما ورثه اين ملك به توافقي براي رفع خطر يا تخريب و نوسازي نرسيدند و بنا ‌ روزبه‌روز فرسوده‌تر شد.

  • صدور رأي رفع خطر براي 430ملك خطرساز

طبق آماري كه اداره كل حقوقي شهرداري تهران به همشهري اعلام كرده در 5ماهه اول سال‌جاري 50ملك خطرساز و فرسوده در پايتخت شناسايي و رأي رفع خطر براي آنها صادر شده است. در سال93 براي 430ملك خطرساز اين رأي صادر شده است. سال 92نيز 99ملك و در سال قبل از آن هم 130مورد شناسايي و برايشان رأي صادر شده است.اين املاك خطرساز شامل ساختمان‌هاي قديمي و فرسوده، ساختمان‌هاي نوساز و در حال ساخت و گودبرداري‌هاي داراي خطر است.

نادر نوروزي مديركل حقوقي شهرداري تهران در گفت‌وگو با همشهري گفت: طبق ماده 55قانون شهرداري درصورتي‌كه ساختمان يا گودبرداري داراي خطر تشخيص داده شود به صاحب ملك اخطار مي‌دهيم تا خطر را رفع كند اما اگر اقدامي انجام ندهد، شهرداري وارد عمل شده و رفع خطر مي‌كند و براساس بند 14همين ماده قانوني، هزينه‌هاي اين رفع خطر به‌صورت اجراييه از مالك دريافت مي‌شود.

به گفته نوروزي رفع خطر به‌صورت كامل انجام مي‌شود و حتي گاهي نسبت به ميزان خطرساز بودن، ممكن است ملك به‌صورت كامل تخريب و زمين آن به مالك تحويل داده شود. گودبرداري‌هايي هم كه براي املاك مجاور خطر ايجاد كرده‌ باشند ايمن‌سازي‌ خواهند شد. ايمن‌سازي‌، رفع خطر و تخريب با نظر كارشناسان فني انجام مي‌شود. شكايت مالك از صدور رأي تخريب براي ملك خطرساز هم فايده‌اي ندارد چراكه يك اقدام قانوني انجام شده است.

به گفته نوروزي املاك فرسوده و متروك هم توسط شهرداري خريداري نخواهند شد و قانوني براي آن وجود ندارد، فقط در شرايطي ملك تحت تملك شهرداري درخواهد آمد كه در طرح قرار بگيرد.

  • جريمه ساختمان‌هاي نيمه‌كاره افزايش مي‌يابد

تعدادي از ساختمان‌هاي متروكه، آنهايي هستند كه نيمه كاره رها شده‌اند يا دوره ساختشان طولاني شده و خطراتي را ايجاد مي‌كنند. طبق مصوبه شوراي شهرساختمان‌هاي در حال ساخت كه طبق زمان تعيين شده در جواز، ساختشان به پايان نرسد بايد جريمه پرداخت كنند.

ميزان اين جريمه طبق مصوبه كميته ماده 64تقويم املاك، به ازاي هر مترمربع، معادل قيمت منطقه‌اي است و هر‌ماه يك دوازدهم ارزش قيمت منطقه‌اي از مالك دريافت مي‌شود اما به گفته محمد سالاري رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر، ميزان اين جريمه نقدي بازدارنده نبوده و در بسياري موارد ملك به هر دليل ساخت و سازش طولاني شده يا نيمه كاره رها شده است.سالاري به همشهري گفت كه هم‌اكنون طرحي دردست بررسي كميسيون است تا ميزان اين جريمه به نسبت مرحله‌ ساخت تغيير كند اين طرح به زودي در صحن شوراي شهر هم بررسي خواهد شد.

همچنين بخش ديگري از اين طرح به گودبرداري‌هاي پرخطر مي‌‌پردازد كه درصورت تصويب، بعد از 2اخطار 15روزه كه به مالك داده مي‌شود اگر اقدامي براي رفع خطر گود انجام ندهد، شهرداري گود را پر كرده و نه‌تنها هزينه اين كار را از مالك خواهد گرفت بلكه هزينه بالاسري نيز دريافت خواهد كرد.

سالاري معتقد است با افزايش ميزان جرايم، ‌شايد بتوان جلوي افزايش ساختمان‌هاي در حال ساخت كه نيمه كاره رها شده و به معضلي براي ايمني و امنيت شهروندان تبديل شده‌اند را گرفت.

کد خبر 305832

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha