سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: تپه‌ی صبا جایگاه استودیوی برنامه‌های زنده و تولیدی شبکه پنج سیما در صداوسیماست که برنامه‌هایی از جمله «به خانه برمی‌گردیم»، «رنگین کمان»، «اقتصاد ایران»، «روزامد»، «رنگین کمان»، «به من بگو چرا»، «عطر عاشقی» و «تا نیایش»، در آنجا ساخته و به روی آنتن می‌روند.

سریال

به گزارش ايسنا؛ مصطفی منتظران - مسوول هماهنگی مجموعه استودیوهای صبا در شبکه پنج - درباره وضعیت این استودیوها و دکورها اظهار کرد: تلویزیون برای استاندارد کردن استودیوها و دکورهایش با استودیوهای دنیا خیلی فاصله دارد. با توجه به موقعیت مجموعه صبا و نبود امکانات انباری در حال حاضر از حداقل امکانات استفاده می‌کنیم و سعی‌مان بر این است بتوانیم دکورهایی که مهلت برنامه‌شان تمام شده را برای برنامه‌های بعدی بازسازی کنیم.

او ادامه داد: دکوراتورهایی که برای برنامه‌های جدید می‌آیند وقتی می‌خواهند دکور جدیدی بسازند از مواد مصرف شده دکورهای قبل حتما استفاده می‌کنند. در حال حاضر تمام استودیوهای ما دکور ثابت دارند. به عنوان مثال استودیو نرگس که دکور رنگین‌کمان در آن کار شده است، ثابت است و یا دکور برنامه «تا نیایش» که آن هم ثابت است.

دکور متحرک یا پرتابل یکی از امکانات مهم برای شبکه‌هاست که امروزه در تمام تلویزیون‌های دنیا از آن‌ استفاده می‌شود.

منتظران درباره تجربه داشتن دکور متحرک در صداوسیما گفت: پیش از این ما تجربه‌ای از دکور متحرک داشتیم تا بتوانیم از دو طرف دکور استفاده کنیم اما به خاطر شرایط نامساعد و غیراستاندارد خود استودیوها، طراحی این نوع دکور باعث آسیب به مجموعه شد. دکورهای برنامه‌هایی از جمله «تا نیایش» و «عطر عاشقی» شامل این دکور متحرک دو طرفه بود که برمی‌گشت و دو دکور مجزا را تشکیل می‌داد اما متأسفانه شرایط خود استودیو به ما اجازه نداد که این امکان را برای بقیه دکورها استفاده کنیم و مشکلاتی از قبیل ارتفاع نادرست نور، چینش نورهای سرد و گرم و مشکل سیستم‌های زیربنایی اجازه نمی‌داد تا از این دکورهای متحرک استفاده کنیم و بیشتر از اینکه استفاده ببریم از این شیوه آسیب می‌دیدیم.

مسوول هماهنگی مجموعه استودیوهای صبا در شبکه پنج درباره تفاوت استودیوهای دنیا با استودیوهای تلویزیون خودمان نیز گفت:‌ در استودیوهای دنیا اول زیرساخت‌ها برایشان مهم است و پس از آن پارکینگ دکور مجهز که همراه با جرثقیل است از اهمیت بالایی برخوردار است. اما در تلویزیون ما زمانی که تحریم بود با جهاد خودکفایی خودمان مجبور بودیم از یک سوله به عنوان یک استودیو استفاده کنیم و به شکل تدریجی نور و تجهیزات و سه پایه و کف استودیو درست می‌شد و کم کم هم مشکلات صدا برطرف می‌شد. از طرفی مشکلات سرمایی و گرمایی هم درست می‌شد و بعد تبدیل به استودیویی می‌شد که قابل استفاده است. در نتیجه ما با استاندارد کردن این استودیوها خیلی فاصله داریم و در مجموع پارکینگ دکور مناسبی نداریم و مجبوریم که از دکور ثابت استفاده کنیم.

منتظران با اشاره به وضعیت ساخت برنامه‌های زنده و تولیدی در دوره جدید یادآور شد: پیش از این زمانی که برنامه‌ها زنده بودند به عنوان مثال ما در یک شبانه‌روز 9 برنامه زنده را کار می‌کردیم. اما در حال حاضر تعداد آن‌ها به پنج عنوان برنامه تقلیل پیدا کرده است و این کار ما را دو چندان کرده است و روزانه سه برنامه تولیدی داریم که هماهنگی آن را انجام می‌دهیم.

او با اشاره به اینکه پیش از این با وجود برنامه‌های زنده، ساخت این برنامه‌ها از یک نظم و انضباط خاصی برخوردار بود، گفت: پیش از این برنامه‌های زنده پخش‌شان از صبح شروع و به ترتیب تا پایان شب در استودیوها کار می‌شدند. اما در حال حاضر این برنامه‌ها همزمان شده است و مشکلاتی از جمله مشکل زیرساخت‌های برق و خود تجهیزات استودیو و صدا را داریم.

منتظران در عین حال درباره وضعیت این دکورها یادآور شد: از نظر من انتقاد وقتی به دکورهای تلویزیون وارد است که زیرساخت یا استانداردها رعایت شده باشد. وقتی که استانداردها رعایت نشده باشد هیچ چیزی اصولی نیست. این استودیوها برای برنامه‌های زنده طراحی شده‌اند یعنی شدت جریانی که برق یک استودیو طراحی می‌شود بر اساس نیازی است که آن استودیو دارد. تاکنون 18 سال است یک استودیو با یک برنامه یک ساعته طراحی شده است اما متأسفانه در حال حاضر می‌خواهند هشت ساعت از آن استودیو استفاده کنند که به طبع آسیب‌های جدی خواهد دید.

منتظران در ادامه گفت‌وگوی خود مطرح کرد: در حال حاضر باید نگاه دوباره‌ای به تجهیزات برنامه‌های زنده از جمله استودیو، دوربین‌ها و صدا برای تازه کردن و به روز کردن آن انداخت.

مسوول هماهنگی مجموعه استودیوهای صبا در شبکه پنج همچنین درباره دکور برنامه «سلام تهران» و تخریب آن نیز گفت: قسمتی از دکور این برنامه که فضای باز و سبز بود نگه‌داری شده است و از آن برای برنامه‌های مناسبتی مثل دهه کرامت، اعیاد و روزهای خاص استفاده می‌شود. اما در داخل استودیو و تمام اجزایی که برای دکور بعدی قابل استفاده بود، دکوراتورهای جدید از آن استفاده کردند.

وی به طور کلی یادآور شد: دکورهایی که قابل استفاده برای برنامه‌های جدید هستند را نگه‌داری می‌کنیم تا از آن‌ها استفاده شود.

منتظران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود درباره دکورهای جدید شبکه پنج که به تازگی ساخته شده‌اند نیز گفت: دکور برنامه «اقتصاد ایران» همان دکور «تهران 20» سابق است که تقریبا می‌شود گفت 90 درصد از دکور قبلی استفاده شده است. دکور «رنگین کمان» نیز در حال حاضر از جمله دکورهای جدیدی است که آن هم از تمام قطعات دکور قبلی‌اش استفاده شده است. حدود 30 درصد از دکور برنامه «روز آمد» نیز از دکور برنامه‌های قبلی است.

وی همچنین درباره دکور برنامه «تا نیایش» نیز گفت: دکور این برنامه نیز جدید است که با توجه به اینکه رویکرد این برنامه چیز دیگری شد، دکور قبلی‌اش قابل استفاده نبود و ما آن را تخریب نکردیم و برای برنامه جدید «انسان 250 ساله» از آن استفاده می‌کنیم.

او گفت: دکور این برنامه را به شکل ماهرانه‌ای درست کردم و از چند روز پیش برنامه «انسان 250 ساله» در آنجا کار می‌شود.

منتظران همچنین از تغییرات جدیدی که قرار است در دکورهای برنامه‌ها شکل بگیرد به تغییر دکور «به خانه برمی‌گردیم» اشاره کرد و گفت: قرار است تغییراتی در دکور این برنامه داشته باشیم اما باید ببینیم دوستان در شورای سیاست‌گذاری چه تصمیمی می‌گیرند.

وی همچنین درباره «تپه صبا» که مختص برنامه‌های شبکه پنج است نیز گفت: «تپه صبا» برای شبکه پنج است اما شبکه یک نیز در اینجا مستقر است؛ البته ما دکورهایمان را در اختیار دیگر شبکه‌ها از جمله شبکه الکوثر و شبکه قرآن نیز قرار می‌دهیم و آن‌ها بیشتر از فضای باز اینجا استفاده می‌کنند. به طور کلی با شبکه‌های دیگر همکاری داریم اما چون دکورهای ما ثابت است قابلیت این را نداریم که بیشتر در خدمت آن‌ها باشیم.

کد خبر 305783

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha