همشهری آنلاین: مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان از اتمام مطالعات شناسایی کانون‌های داخلی گرد و غبار این استان خبر داد.

مطالعات شناسایی کانون‌های داخلی ریزگردهای استان به اتمام رسید

به گزارش ايرنا، احمدرضا لاهیجان‌زاده دوشنبه گفت: مطالعات شناسایی کانون‌های داخلی ریزگرد با همکاری مرکز تحقیقات آبخیزداری کشور انجام و این مطالعات نهایی شده است.

وی افزود: نتیجه مطالعات کانون‌های داخلی ریزگرد استان در شهریور توسط مشاور در کارگروه مقابله با گرد و غبار خوزستان ارایه می‌شود.

وی با بیان این که تاکنون مطالعات جامعی درباره کانون‌های داخلی ریزگردها انجام نشده بود، اضافه کرد: کانون‌های داخلی با استفاده از آخرین تصاویر ماهواره‌ای شناسایی شده‌اند.

لاهیجان زاده اظهار کرد: با تصویب مطالعات کانون‌های داخلی اولویت‌های کار مقابله با گرد و غبار و مهار کانون‌ها مشخص می‌شود و منابع طبیعی خوزستان بر اساس این مطالعات به عنوان نقشه راه عمل می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان همچنین درباره مصوبه دولت در زمینه مقابله با گرد و غبار گفت: اجرای این مصوبه به دستگاه‌های مختلف واگذار شده و نیاز به تامین اعتبار دارد.

خوزستان بیش از 280 هزار هکتار کانون بحرانی فرسایش بادی دارد که منشاء اصلی تولید گرد و غبار در کشور است.

کارشناسان بر این باورند که تداوم خشکسالی، کانون‌های داخلی گرد و غبار در خوزستان را افزایش داده است.

بر اساس مصوبه دولت در سال 89 مقرر شد که وزارت نفت چهار هزار و 800 میلیارد ریال برای عملیات بیابان‌زدایی در اطراف تاسیسات نفتی در پنج سال بپردازد اما با گذشت این مدت تنها 370 میلیارد ریال پرداخت شده است.

با شدت گرفتن توفان‌های گرد و خاک در بهمن 93، هیات دولت در کارگروه اضطراری آلودگی هوا مصوبه مقابله با اثرات ریزگردها را تصویب کرد اما اعتبارات مورد نیاز برای اجرای این مصوبه هنوز به خوزستان داده نشده است. در مصوبه هیات دولت 30 هزار هکتار مالچ‌پاشی و بوته‌کاری پیش‌بینی شده است.

به گفته عبدالرضا دانایی معاون اداره کل منابع طبیعی خوزستان، اعتبارات بیابان‌زدایی این استان امسال کاهش 85 درصدی داشته و از 100 میلیارد ریال در پارسال به 15 میلیارد ریال در امسال رسیده است.

کد خبر 305726

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha