سه‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۴:۵۴
۰ نفر

زنگ خطر بیماری‌های غیرواگیر در کشورمان به صدا درآمده و حالا باید نگران پایین آمدن سن بیماران و مبتلایان بود.

سکته قلبی

 شايد آمار دقيقي از اين كاهش در دسترس نباشد اما مشاهدات بسياري از ما اين موضوع را تأييد مي‌كند.اينكه حالا بيشتر از گذشته از اطرافيان خبر سكته فردي در جواني را مي‌شنويم يا خبر سكته هنرمندها و چهره‌ها در جواني بيشتر مورد توجه مردم و رسانه قرار مي‌گيرد، نشانه‌هاي اين هشدار هستند.سن سكته قلبي در كشورمان در يكي‌دو دهه گذشته بين 55 تا 60 سال بود اما هم‌‌اكنون موارد زيادي از بروز سكته قلبي در افراد جوان و كمتر از 20سال نيز مشاهده مي‌شود كه اين موضوع نگراني متخصصان قلب و عروق را به‌دنبال داشته‌است.به استناد آمار وزارت بهداشت سالانه 93هزار سكته قلبي در كشور اتفاق مي‌افتد. طبق آيين‌نامه‌هاي جهاني 60سال به بالا متوسط سن ابتلا به سكته‌هاست و وزير بهداشت هم ميانگين سن سكته قلبي در مردان ايراني را ۵۹ و زنان را ۶۵ سال اعلام كرده است؛سني كه در چند سال گذشته به اندازه حتي 2دهه پايين آمده است. چه اينكه رئيس كنگره نورولوژي باليني از كاهش 10 ساله اين متوسط خبر داده و به گفته نايب رئيس انجمن پزشكان عمومي اين عدد حتي به 32 سال رسيده است.

  • سكته؛ عامل جدي مرگ‌ها

دكتر مهدي نجمي، رئيس اداره قلب و عروق وزارت بهداشت با اشاره به اينكه بيماري‌هاي قلبي و عروقي نخستين عامل مرگ و مير در كشورمان هستند، مي‌گويد: 38درصد مرگ‌وميرها در كشورمان به اين بيماري‌ها مربوط مي‌شود ضمن اينكه سن مرگ‌ومير ناشي از بيماري‌هاي قلبي هم كشورمان پايين آمده و تعداد بيماران قلبي و عروقي در حال افزايش است.

وزير بهداشت هم چندي قبل اعلام كرد 43.7درصد كل مرگ‌ها در كشورمان مرتبط با بيماري‌هاي قلبي و عروقي است. دكتر نصرت آزاد احيايي، رئيس بخش قلب بيمارستان فيروزگر نيز با تأكيد بر پايين آمدن سن سكته‌هاي قلبي و ابتلا به بيماري‌هاي قلبي - عروقي در كشور به همشهري مي‌گويد: «در سال‌هاي اخير تعداد افراد زير 30سال كه به سكته قلبي دچار شده‌اند افزايش پيدا كرده كه اين موضوع مي‌تواند به‌دليل رواج استفاده بيش از حد از فست فودها، بي‌تحركي و نشستن پاي شبكه‌هاي اجتماعي، ورزش نكردن و چاقي‌هاي مفرط، به همراه آلودگي هوا و ريزگردها باشد كه باعث بروز آريتمي و تنگي عروق كرونر مي‌شود. به گفته وي، ديابت نيز نقش مؤثري در بروز بيماري‌هاي قلبي دارد و ازجمله ريسك فاكتورهاي قلبي است همچنين ابتلا به فشار خون بالا بر اثر مصرف بيش از اندازه نمك باعث شده تا سن سكته قلبي در كشورمان پايين بيايد.»

اين متخصص قلب تأكيد مي‌كند مردان بيشتر از زنان در معرض ابتلا به سكته قلبي هستند چرا كه سيستم بدن خانم‌ها به‌گونه‌اي است كه تا قبل از يائسگي به‌علت ترشح هورمون استروژن بدنشان در مقابل سكته قلبي محافظت مي‌شود اما خانم‌ها هم اگر دچار ديابت شوند ميزان استروژن در خون آنها پايين آمده و ريسك ابتلا به سكته در آنها بالا مي‌رود. يعني باوجود آنكه زنان ديرتر از مردان به بيماري‌هاي قلبي مبتلا مي‌شوند، به‌دليل باريك بودن رگ‌ها و برخي عوامل ناشناخته، اگر به بيماري‌هاي قلبي مبتلا ‌شوند، عواقب بيماري‌ و عوارض درمان‌ها براي آنها بيشتر مي‌شود.

به گفته او استفاده از روش‌هاي سنتي براي درمان بيماري‌هاي قلبي - عروقي هنوز در كتاب‌هاي آكادميك ثابت نشده و نمي‌توان گفت كه خوردن سير يا آبليمو ريسك ابتلا به سكته را كم مي‌كند ولي آنچه مسلم است اينكه جلوگيري از استرس، مصرف نمك و قند كمتر، پياده روي به‌مدت 45دقيقه براي 5روز در هفته يا پياده روي با تردميل، افزايش مصرف سبزيجات و ميوه‌ها و گوشت سفيد به‌خصوص ماهي در رژيم غذايي و كاهش تنش مي‌تواند نقش مؤثري در كاهش سكته‌هاي قلبي داشته باشد.

  • سكته از كجا مي‌آيد؟

گرفتگي عروق كرونر قلب از عواملي است كه باعث بروز سكته در افراد مي‌شود. اين عارضه بر اثر رسوب چربي در درازمدت در ديواره‌هاي عروق به‌وجود مي‌آيد. به گفته دكتر محمدرضا محمدحسني، متخصص قلب و عروق رسوب بافت چربي در رگ‌ها بر اثر عواملي همچون فشار خون بالا، ديابت، كشيدن سيگار و داشتن سابقه خانوادگي در زمينه ابتلا به بيماري‌هاي قلبي و چربي بالا موجب خواهد شد تا رسوب بافت چربي درون رگ‌ها تشكيل شود.

به گفته وي وقتي در يك جامعه شيوه زندگي غيرسالم است و هر روز به سمت زندگي ناسالم‌تري نيز حركت مي‌كند، دور از انتظار نيست كه سن بروز بيماري قلبي در آن كاهش يابد. افزوده شدن رستوران‌هايي كه غذاي بي‌كيفيت با كالري و چربي بالا تحت عنوان فست‌فود عرضه مي‌كنند، رشد آمار افرادي كه از سنين كودكي و نوجواني اضافه وزن دارند، مصرف بيشتر تنقلات و نوشابه كه مصرف سرانه آن از ميانگين جهاني بيشتر است، آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ كه درصد قابل‌توجهي از جمعيت را در خود جاي داده است، افزايش استرس‌هاي شغلي و آمار تنش‌هاي خانوادگي كه به جدايي منجر مي‌شود، از عواملي است كه مي‌تواند در پايين آمدن سن سكته قلبي دخالت داشته باشد.

واقعيت اين است كه آمار دقيقي از اين موضوع در دسترس نيست.بعضي‌ها از رسيدن سن سكته قلبي به 30سال مي‌گويند و در بعضي اظهارنظر‌ها حتي پاي 20سال در ميان است. مهم‌ترين توصيه‌هاي پزشكان به جوانان و ميانسالان علاوه بر اصلاح سبك زندگي، مراجعه منظم و مداوم به پزشك براي كنترل وضعيت جسماني آنان است.

کد خبر 305694

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha