عملیات بین‌المللی پانجیا با شرکت پلیس کشورهای مختلف در سراسر دنیا انجام و با دستگیری ده‌ها متهم، هزاران قلم داروی قاچاق و تقلبی به ارزش ۸۱ میلیون دلار کشف شد.

عملیات بین‌المللی پانجیا

 عمليات بين‌المللي پانجيا با شركت پليس كشورهاي مختلف در سراسر دنيا انجام و با دستگيري ده‌ها متهم، هزاران قلم داروي قاچاق و تقلبي به ارزش 81ميليون دلار كشف شد. در اين ميان پليس فتاي ايران با زيرنظر گرفتن 1634سايت اينترنتي كه اقدام به تبليغ و فروش دارو مي‌كردند، موفق به كشف محموله‌هاي بزرگ داروهاي قاچاق و غيراستاندارد و دستگيري قاچاقچيان شد.

عمليات پانجيا كه هر ساله توسط پليس كشورهاي مختلف دنيا و با هدف جلوگيري از فروش اينترنتي داروهاي قاچاق، تقلبي و غيراستاندارد صورت مي‌گيرد، امسال با مشاركت 115كشور و با عنوان پانجيا 8انجام شد كه پليس فتاي ايران نيز در آن حضور داشت.

صبح ديروز معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتاي ناجا در يك نشست خبري به تشريح اين عمليات بزرگ پرداخت و گفت: در اين عمليات كه با مشاركت و حمايت پليس بين‌الملل، وزارت بهداشت، وزارت امور اقتصادي و دارايي و دادستاني كل برگزار شد با رصد سايت‌هاي اينترنتي و بررسي‌هاي تخصصي، چندين كارگاه توليد محصولات غيربهداشتي و انبارهاي داروهاي غيرمجاز و تقلبي شناسايي شد. اين كارگاه‌ها و انبارها توسط مجرماني اداره مي‌شد كه از طريق اينترنت اقدام به تبليغ گسترده فروش دارو مي‌كردند و مأموران با زيرنظر‌گرفتن آنها و با انجام عمليات ضربتي چند باند سازمان‌يافته را كه در تبليغ و فروش داروهاي تقلبي و غيرمجاز به‌صورت آنلاين فعاليت مي‌كردند دستگير كردند.

سرهنگ رمضاني ادامه داد: براساس بررسي‌هاي پليس در همه كلاهبرداري‌هاي انجام‌گرفته سردسته‌هاي اين باندها براي رسيدن به اهداف خود، در سايت‌ها وحتي شبكه‌هاي ماهواره‌اي تبليغ فروش داروهاي گياهي، لاغري، لوازم بهداشتي، آرايشي و مكمل‌هاي ورزشي را پخش كرده و از اين طريق مشتريان زيادي جذب كرده بودند. حال آنكه هيچ‌يك از مشتريان خبر نداشتند كه اين داروها به‌صورت قاچاق، غيربهداشتي و غيراستاندارد تهيه مي‌شوند و حتي ممكن است روي سلامت آنها اثر منفي بگذارند.

وي افزود: اعضاي اين باندها از موادي غيراستاندارد براي ساخت داروها استفاده مي‌كردند و آنها را با استفاده از برند و هولوگرام جعلي، طوري بسته‌بندي مي‌كردند كه به‌نظر مي‌رسيد داروهايي با برندهاي معتبر هستند و سپس آنها را به مشتريانشان مي‌فروختند. در اين ميان مأموران موفق به كشف بيش از يك تن روغن نباتي تاريخ مصرف گذشته، هزاران برگ چاپي مشخصات داروهاي مختلف و هولوگرام جعلي شدند و بيش از 53هزار قلم دارو شامل قرص، كپسول، پودر، پماد و روغن‌هاي غيرمجاز، داروهاي گياهي و مكمل‌هاي ورزشي به ارزش حدود 5ميليارد ريال از اين باندها كشف و ضبط كردند.

سرهنگ رمضاني گفت: در بازجويي‌هاي انجام شده، متهمان صراحتا به توليد، بسته‌بندي و فروش داروهاي مكشوفه غيرمجاز بدون مجوز وزارت بهداشت و معاونت غذا و دارو اقرار كردند. همزمان با عمليات پليس فتاي ايران براي شناسايي و دستگيري قاچاقچيان و فروشندگان آنلاين دارو، پليس ديگر كشورها نيز در تكاپو براي شناسايي و دستگيري چنين باندهايي بودند.
معاون امور بين‌الملل پليس فتا درباره ابعاد بين‌المللي اين عمليات گفت: 115كشور در اين عمليات شركت داشتند كه در مجموع باعث 156مورد دستگيري در سطح بين‌المللي و كشف داروهاي غيرمجاز به ارزش 81ميليون دلار شد.

به گفته وي، بخش اعظم اين عمليات تمركز بر فروش غيرقانوني داروها و تجهيزات پزشكي از طريق اينترنت بود كه به تعليق 550ميليون تبليغ آنلاين مواد دارويي غيرقانوني و آفلاين كردن 2414وبسايت در سطح دنيا منجر شد. در اين عمليات پليس فتاي ايران 1634سايت داخلي و خارجي را رصد كرد كه از اين تعداد فعاليت 1439سايت مجرمانه بود كه 632سايت مجرمانه نيز داخلي بودند و در ايران فعاليت مي‌كردند.سرهنگ رمضاني گفت: عمليات پانجيا از سال 2008ميلادي با حضور 8كشور آغاز شد و تا‌كنون 8مرحله از اين عمليات انجام شده است.

  • هشدار به شهروندان

معاون امور بين‌الملل و حقوقي پليس فتاي ناجا با هشدار به هموطنان گفت: چرخه توليد و عرضه دارو در تمام كشور‌هاي دنيا با ظرافت و حساسيت بسيار بالايي توسط وزارت بهداشت و ساير سازمان‌هاي مرتبط اداره مي‌شود. در كشور ما نيز هرگونه عرضه دارو و تبليغ و خريد و فروش آن از بستر اينترنت در حال حاضر غيرقانوني است. با توجه به اينكه سلامت افراد جامعه براي تمامي دستگاه‌هاي خدمتگزار ازجمله پليس فتا مهم است به مردم توصيه مي‌كنيم نياز دارويي خود را در بخش‌هاي مختلف از قبيل پروتز، و... از مبادي مجاز و قانوني مانند داروخانه‌ها و فروشگاه‌هاي مجاز عرضه تجهيزات پزشكي تهيه كنند چرا كه افراد سود‌جو و فرصت‌طلب تنها به فكر منافع مالي خود هستند و به هيچ عنوان نگران سلامت خريداران اين محصولات نيستند.

 

کد خبر 305667

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha