دوشنبه ۹ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

حسین رحمانی: روزگاری نه چندان دور، تلویزیون‌ها منبع برفک و تصویرهایی با کیفیت پایین بودند و همیشه یک نفر در راه پشت بام خانه بود تا آنتن تلویزیون را به جهتی بگرداند که بهترین تصویر دریافت شود.

تلویزیون

اما با از راه رسیدن و همه‌گیر شدن گیرنده‌های دیجیتال، قسمت زیادی از این مشکلات حل شده است. در سیستم‌های تلویزیونی آنالوگ طول مسیر ایستگاه فرستنده تا محل دریافت سیگنال، شرایط جوی و جهت آنتن روی کیفیت تصویر دریافت‌شده، تاثیر زیادی دارد‌ اما در سیستم‌های دیجیتال تا حدود زیادی این مشکلات رفع شده است. مثلاً جابه‌جا شدن آنتن، تا وقتی که سطح سیگنال از حداقل سیگنال لازم کمتر نشود، روی کیفیت تصویر تاثیر محسوسی نمی‌گذارد. در حال حاضر بعضی از تلویزیون‌های جدید خودشان گیرنده‌ دیجیتال داخلی دارند اما اکثر تلویزیون‌ها و نمایشگرها به چنین چیزی مجهز نیستند و اگر بخواهید از کیفیت خوب تصاویر دیجیتال لذت ببرید‌ باید از یک گیرنده‌ دیجیتال استفاده کنید. در ادامه‌ این مطلب ابتدا مهم‌ترین نکته‌های مربوط به خرید گیرنده‌ دیجیتال را با هم مرور می‌کنیم و سپس با انواع و قیمت‌های این دستگاه آشنا می‌شویم.

  • آشنايي با مشخصات

گیرنده‌های دیجیتال علاوه بر دریافت سیگنال‌های تلویزیون‌های دیجیتال، امکانات و قابلیت‌های دیگری هم دارند، به همین دلیل لازم است هنگام انتخاب یک گیرنده، به چنین قابلیت‌هایی توجه داشته باشیم.

1- کیفیت تصویر

در ایران کیفیت و ابعاد تصویر اکثر شبکه‌های تلویزیونی دیجیتال، مشابه تصاویر دی‌وی‌دی استاندارد است. در حال حاضر فقط شبکه‌ HD به صورت آزمایشی مشغول پخش تصاویر و فیلم‌هایی با کیفیت HD است. باید توجه داشته باشید كه خروجی گیرنده‌های دیجیتال نیز کیفیت‌های مختلفی دارد. حداکثر کیفیت خروجی بعضی از این دستگاه‌ها HD و برخی دیگر Full HD است. پیشنهاد ما این است که هنگام انتخاب گیرنده‌ دیجیتال، دستگاهی با کیفیت Full HD یا 1080 انتخاب کنید تا این دستگاه امکان پخش تصاویری با بهترین کیفیت را داشته باشد.

2- ورودی‌ها و خروجی‌ها

گیرنده‌های دیجیتال در واقع سیگنال‌ها را از طریق همان آنتن‌های آنالوگ سنتی دریافت می‌کنند. پس مهم‌ترین ورودی آنها، ورودی آنتن معمولی یا RF IN است. البته لازم نیست نگران این ورودی باشید چون همه‌ گیرنده‌های دیجیتال باید این ورودی را داشته باشند. اما در مورد خروجی‌ها وضع کمی متفاوت است و هنگام انتخاب دستگاه، حتما باید به این نکته توجه کنید. در واقع باید از پیش بدانید كه گیرنده دیجیتال را می‌خواهید به چه تلویزیونی وصل کنید و ورودی‌های این تلویزیون دقیقا با چه خروجی‌هایی سازگاری دارد.

بعضی‌ از گیرنده‌های دیجیتال، به خروجی RF مجهزند. این خروجی در واقع برای تلویزیون‌های قدیمی آنالوگ در نظر گرفته شده است و صدا و تصویر از طریق همین خروجی به تلویزیون منتقل می‌شود. وقتی از تلویزیونی استفاده می‌کنید که ورودی صدا و تصویر A / V ندارد، حتما باید دنبال دستگاهی با این نوع خروجی بگردید.

یکی دیگر از خروجی‌های گیرنده‌ دیجیتال، خروجی صدا و تصویر به صورت جداگانه است. این خروجی که از 3پورت تشکیل شده (پورت زرد برای تصویر و پورت‌های سفید و قرمز برای صدا)، با عبارت A / V شناخته می‌شود. این خروجی یکی از متداول‌ترین خروجی‌هاست و تقریبا همه‌ گیرنده‌های دیجیتال به این خروجی مجهزند.

خروجی مهم دیگر، خروجی HDMI است. این خروجی یکی از جدیدترین خروجی‌هاست و امکان انتقال صدا و تصویر با کیفیت بالا را فراهم می‌کند. اگر نمایشگر شما به ورودی HDMI مجهز است، توصیه می‌کنیم حتما گیرنده‌ای انتخاب کنید که این خروجی را داشته باشد تا بتوانید بهترین تصویر را داشته باشید.

3- دستگاه از چه فرمت‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

گیرنده‌ دیجیتال، علاوه بر دریافت سیگنال‌های دیجیتال و متناسب کردن این سیگنال‌ها برای تلویزیون، می‌تواند کارهای دیگری هم انجام بدهد. یکی از این قابلیت‌ها، امکان پخش ویدئو از روی حافظه‌ فلش یا هارد است. بسیاری از گیرنده‌های دیجیتال به یک ورودی یواس‌بی مجهزند که می‌توان از طریق آن هارد یا فلش را به دستگاه وصل و از طریق این دستگاه، فیلم‌ها و عکس‌های روی فلش را تماشا کرد. گیرنده‌های دیجیتال از فرمت‌های صوتی و تصویری مختلف پشتیبانی می‌کنند اما پشتیبانی از این فرمت‌ها تقریبا ضروری است: فرمت‌های ویدئویی avi، mkv، mp4 و mts، فرمت‌های صوتی mp3، wma و aac، فرمت‌های عکس jpg، bmp و png.

4- امکان ضبط برنامه‌ها

یکی دیگر از امکاناتی که گیرنده‌های دیجیتال در اختیار کاربر می‌گذارند، قابلیت ضبط برنامه‌ها روی حافظه‌ فلش یا هارد اکسترنال است. از طریق این قابلیت می‌توانید برنامه‌هایی که فرصت دیدن‌شان را ندارید، ضبط و در فرصتی مناسب‌تر تماشا کنید.

برخی گیرنده‌ها از قابلیت ضبط تصاویر، به شکلی خلاقانه استفاده می‌کنند و قابلیتی در اختیار کاربر می‌گذارند که به «ماشین زمان» یا Time Shift معروف شده است. در این روش، دستگاه، برنامه‌ مورد نظر را روی حافظه ضبط می‌کند و همزمان با ضبط برنامه، کاربر می‌تواند تصاویر مربوط به آن برنامه را عقب و جلو کند. این قابلیت برای کسانی که به پخش زنده‌ مسابقه‌های ورزشي علاقه دارند، می‌تواند جذابیت زیادی داشته باشد.

5- گران‌تر یعنی بهتر؟

در بسیاری از موارد بالاتر بودن قیمت یک دستگاه، به معنای بهتر بودن آن دستگاه است اما در مورد گیرنده‌های دیجیتال ‌ اینطور نیست. عملکرد اصلی گیرنده‌های دیجیتال (دریافت سیگنال شبکه‌های دیجیتال و تبدیل آن به خروجی مناسب) تقریبا یکسان است و تنها تفاوت آنها در نوع امکانات به کار رفته در آنهاست و بسته به امکانات و قابلیت‌های جانبی دستگاه، قیمت آن‌هم تغییر می‌کند. پس گیرنده‌ای که قیمت بالاتری دارد، لزوما کیفیت تصویر بهتری نخواهد داشت.

6- نکته‌های ریز ولی مهم

هنگام خرید گیرنده‌ دیجیتال، به ضمانت دستگاه دقت کنید. زمان شروع ضمانت چه تاریخی است؟ دستگاه چند سال ضمانت دارد؟ نکته‌ ریز بعدی این است که دستگاه تا چه حجمی از فلش یا هارد اکسترنال پشتیبانی می‌کند. طبعا دستگاهی که از هارد 500گیگابایتی پشتیبانی کند، بهتر از دستگاهی است که تنها از 4گیگابایت حافظه پشتیبانی می‌کند.

بد نیست به این نکته هم توجه کنید که اگر دستگاهی که می‎‌خرید خروجی HDMI دارد، باید همراه دستگاه یک کابل HDMI نیز ارائه شود.

نکته ریز دیگر این است که مشاهده شده است در برخی مدل‌ها، چند دقیقه پس از کار کردن دستگاه، صدا از تصویر عقب می‌افتد. واضح است که چنین اشکالی در عمل آزاردهنده است، به همین دلیل پیش از انتخاب دستگاه، مطمئن شوید كه دستگاه مورد نظر شما چنین اشکالی نداشته باشد. بهترین راه برای مطمئن شدن از کیفیت دستگاه هم این است که از دوستان و آشنایان‌تان پرس‌وجو کنید و اگر آنها از مدل خاصی از گیرنده‌ دیجيتال استفاده می‌کنند، نظر آنها را درباره‌ آن مدل جویا شوید.

  • آشنايي با رده هاي قيمتي

تا اینجا با مهم‌ترین نکته‌ها برای خریدن گیرنده‌ دیجیتال آشنا شده‌ایم. در ادامه این مطلب می‌خواهیم سری به بازار بزنیم و ببینیم قیمت انواع گیرنده‌هاي‌ دیجیتال چقدر است و این دستگاه‌ها چه مشخصاتی دارند.

حدود 50 هزار تومان

در این رده بیشتر با گیرنده‌های دیجیتال مخصوص کامپیوتر مواجه می‌شوید. بیشتر گیرنده‌های این رده آنتن سرخود داخلی دارند؛ هرچند امکان وصل کردن آنها به آنتن خارجی هم وجود دارد. همراه این مدل از گیرنده‌ها، نرم‌افزاری اختصاصی نیز ارائه می‌شود که باید آن را روی کامپیوتر یا لپ‌تاپ نصب و از طریق همین نرم‌افزار گیرنده را مدیریت و تصاویر تلویزیونی را دریافت کرد. نکته‌ دیگر در مورد این رده این است که حداکثر کیفیت تصویرشان HD است.اما شاید مهم‌ترین فایده‌ این گیرنده‌ها، امکان اتصال به لپ‌تاپ و قابلیت حمل آسان آنها باشد. به این ترتیب وقتی به مسافرت می‌روید، می‌توانید به کمک چنین دستگاهی، برنامه‌های تلویزیونی را از طریق لپ‌تاپ یا نت‌بوک تماشا کنید. در این رده می‌توانید دستگاهی با این مشخصات پیدا کنید:
کیفیت تصویر: HD
رابط: پورت یواس‌بی
فرمت‌های ویدئویی: MPEG4، MPEG2
فرمت‌های صوتی: MPEG، aac
فرمت‌های عکس: jpg، bmp
امکانات دیگر: قابلیت ضبط برنامه‌ها، آنتن سرخود، تله‌تکست

حدود 70 هزار تومان

ارزان‌ترین گیرنده‌ دیجیتالی که می‌توانید در بازار پیدا کنید، حدود 70 هزار تومان قیمت دارد. در این رده می‌توانید دستگاهی پیدا کنید که کیفیت تصویر قابل قبولی داشته باشد اما ممکن است از بسیاری از امکانات جانبی محروم بمانید. مثلاً بعضی از دستگاه‌هایی که در این رده وجود دارند، امکان ضبط برنامه‌ها روی هارد یا تماشای 2کانال همزمان را ندارند. در این رده می‌توانید دستگاهی با این مشخصات بخرید:
حداکثر کیفیت تصویر: Full HD
خروجی: HDMI
ظرفیت ذخیره‌ کانال: 400 کانال
فرمت‌های پشتیبانی‌کننده: aac، wma، jpeg

بین 80 تا 90 هزار تومان

مدل‌های مختلف گیرنده‌های دیجیتال قیمت‌هایی نزدیک به هم دارند و تفاوت‌ها معمولا در امکانات جانبی دستگاه و اعتبار شرکت تولید‌کننده‌ گیرنده است. اما در رده‌ 80 هزار تومان، می‌توانید انتظار داشته باشید دستگاهی با مشخصات قابل قبول بیابید. مشخصات زیر مربوط به نمونه‌ای در این رده است:
کیفیت تصویر: Full HD
خروجی: HDMI
ظرفیت ذخیره کانال: 2000کانال
فرمت‌های پشتیبانی کننده: Xvid، MP4، DivX، avi، M2TS، TS، mp3، aac
فرمت‌های عکس: jpeg، bmp، png، tif، gif
امکانات دیگر: ماشین زمان، قابلیت ضبط برنامه روی فلش، خروجی صدای spdif

حدود 100 هزار تومان

وقتی گیرنده‌ای قیمت کمی بالاتری دارد، احتمالا قطعات و کیفیت ساخت بهتری دارد. در این رده می‌توانید به راحتی دستگاه‌هایی پیدا کنید که امکان تماشای یک کانال و ضبط همزمان برنامه‌ کانالی دیگر را فراهم می‌کند تا اگر ساعت پخش 2 برنامه مورد علاقه‌ شما تداخل زمانی دارد، تماشای هیچ کدام از آنها را از دست ندهید. در بازار شاید با دستگاه‌هایی با قیمت بالاتر از 100هزار تومان هم روبه‌رو شوید، اما بسیاری از کاربرانی که دستگاه‌هایی بالاتر از این قیمت خریده‌اند، از خریدشان راضی نیستند. به هر حال در این رده می‌توانید در بازار دستگاهی با این مشخصات پیدا کنید:
کیفیت تصویر: Full HD
خروجی: HDMI
ظرفیت ذخیره‌ کانال: 400 کانال
فرمت‌های پشتیبانی‌کننده: wma، mp3، acc، MPG، M2T، flv
فرمت‌های عکس: jpg، bmp، png
امکانات دیگر: امکان برنامه‌ریزی برای ضبط تصاویر، بزرگنمایی تصویر، ضبط روی هارد، کابل HDMI

کد خبر 305589

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha