یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۸
۰ نفر

علی ابراهیمی : نبود تقاضا و تشدید رکود حاکم بر بازار خودرو در حالی زمینه کاهش قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در حاشیه بازار را فراهم کرده که خودروسازان با اصرار به پیگیری درخواست‌هایی که برای افزایش قیمت خودرو به شورای رقابت ارائه کرده‌اند، امکان هرگونه کاهش رسمی قیمت خودرو را با توجه به افزایش نرخ ارز مبادله‌ای و افزایش هزینه تمام‌شده تولید رد می‌کنند.

خودرو

كسادي بازار خودرو، اخبار مطرح شده در زمينه انباشت خودروهاي توليدي در شركت‌هاي خودروسازي و راه‌اندازي كمپين «نه به‌خودروهاي داخلي» واكنش خودروسازان را به‌دنبال داشته است. اين رويه موجب‌شده تا بررسي و چاره‌جويي براي مشكل فروش و بازار خودرو، پرداخت تسهيلات به‌خودروسازان و رفع تنگناهاي خدمات پس از فروش در دستور كار نشست پنجشنبه هفته جاري شوراي سياستگذاري خودرو با حضور وزير صنعت قرار گيرد.

با وجود اين، شركت‌هاي توليد‌كننده داخلي و وارد‌كنندگان از افزايش قيمت‌ها خبر مي‌دهند و در تازه‌ترين اقدامات شركت نگين‌خودرو، نماينده رسمي رنوي فرانسه در ايران قيمت محصولات خود را از روز شنبه هفته جاري 2تا 3درصد افزايش داده است. مدير بازاريابي و فروش اين شركت با اعلام افزايش قيمت خودروهاي رنو در ايران به خبر نگار ما گفت: پيش از اين با كاهش نرخ ارز، براي حفظ حقوق مشتريان قيمت محصولات رنو به 2شيوه كاهش قيمت پايه و ارائه تخفيف نقدي به خريداران ارزان شد اما طي يك‌ماه گذشته نرخ يورو حدود 7تا 8درصد گران شده است.

شكرالله شكوهي افزود: سياست ما تقسيم سود‌و زيان با مشتريان است اما به‌رغم تلاش براي جلوگيري از افزايش و تثبيت قيمت‌ محصولات رنو از طريق كاهش حاشيه سود، مجبور به افزايش 500هزار تا 2ميليون توماني قيمت محصولات رنو شديم اما خريداراني كه پيش از اين خودرو را با قيمت قطعي خريداري كرده‌اند، مشمول اين افزايش قيمت نشده و خودروها با قيمت‌هاي گذشته در اختيار آنها قرار مي‌گيرد.

  • پيگيري درخواست افزايش قيمت

مديرعامل ايران خودرو نيز در گفت‌وگو با همشهري امكان هرگونه كاهش قيمت محصولات اين شركت را رد و بر پيگيري درخواست افزايش 9درصدي قيمت‌ها كه قبلا به شوراي رقابت ارائه شده، تأكيد كرد. هاشم يكه‌زارع، اخبار مطرح شده در مورد كاهش تيراژ توليد محصولات اين شركت از روزانه 2هزار و 400دستگاه به 2هزار دستگاه به‌دليل انباشت خودروهاي توليدي و نبود مشتري را نپذيرفت اما اعلام كرد كه به‌دليل بازنگري در روند تأمين و كيفيت قطعات، تيراژ توليد اين شركت كمي كاهش يافته است. گفت‌وگوي همشهري با مديرعامل ايران خودرو را مي‌خوانيد.

  • علت اصرار ايران خودرو بر افزايش قيمت چيست؟

ايران خودرو اصراري بر افزايش آنچناني قيمت خودرو ندارد اما معتقديم هرگونه افزايش قيمت كه در مورد ساير كالاها مانند لبنيات با توجه به بالا رفتن مولفه‌هاي هزينه تمام‌شده توليد صورت گرفته بايد در مورد خودرو نيز اعمال شود. اگر رشد هزينه‌هايي مانند دستمزد، حامل‌هاي انرژي و... را درنظر نگيريم، مقايسه نرخ امسال ارز نسبت به سال گذشته نيز نشان مي‌دهد نرخ دلار مبادلاتي از 2هزار و 600تومان در سال گذشته به حدود 2هزار و 980تومان و نرخ دلار آزاد به حدود 3هزار و 400تومان افزايش يافته است كه اين موضوع مهم‌ترين عامل افزايش هزينه تمام‌شده تأمين مواداوليه و قطعات خودرو بوده است.

  • قيمت‌هاي جديد محصولات ايران خودرو چه زماني اعمال مي‌شود؟

درخواست افزايش 9تا 10درصدي قيمت خودرو را ارديبهشت‌ماه امسال به شوراي رقابت ارائه كرده‌ايم و منتظر اعلام نظر نهايي اين شورا هستيم بايد در ارديبهشت‌ماه نظر نهايي خود را اعلام مي‌كرد اما با نزديك شدن به شهريور نيز جلسات اين شورا به تعويق افتاده است.

  • با اين روند، انتظار براي كاهش قيمت را بيهوده مي‌دانيد؟

نه، من كلمه بيهوده را به‌كار نمي‌برم اما معتقدم كه اصلا امكان كاهش قيمت خودرو وجود ندارد چرا كه نسبت به قبل نه‌تنها قيمت هيچ محصولي كاهش‌نيافته بلكه قيمت اغلب كالاها 3تا 4برابر افزايش يافته است و با اين روند نمي‌توان انتظار ارزاني خودرو را داشت. قيمت تمام‌شده هر كالا مولفه‌هايي دارد كه نمي‌توان بدون توجه به آن محصول را توليد و عرضه كرد.

  • آيا اين موضوع موجب انباشت خودروهاي توليدي به‌دليل راه‌افتادن كمپين «نه به خريد خودرو» نشده است؟

اين موضوع موجب انباشت محصولات ايران خودرو نشده و آنچه در مورد دپوي 80هزار خودرو در اين شركت اعلام مي‌شود، شايعه است اما با توجه به رويه‌اي كه قبلا داشته‌ايم، اكنون به اندازه توليد يك‌و‌نيم روز (يعني حدود 3هزار دستگاه خودرو) افزايش موجودي را شاهد هستيم بنابراين انباشت خودرو را نداريم.

وقتي خودرويي از خط توليد خارج مي‌شود بايد فرايند‌هاي مختلف آزمايش كيفي، حمل به شهرستان‌ها، بيمه، شماره‌گذاري، واريز وجه و... را طي كند كه اين فرايند قبلا در ايران خودرو 3‌ماه بوده كه اكنون به 16روز كاهش يافته است. بنابر اين با ضرب 16در 2هزار و 400خودرو موجودي ايران خودرو نسبت به قبل 3هزار خودرو بيشتر نبوده است. نمي‌توان گفت كه اين مباحث در كاهش فروش خودروهاي داخلي مؤثر نبوده است اما در مرداد‌ماه امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته كه اوج كمپين نه به خريد خودرو را شاهد بوديم ميزان فروش محصولات ايران خودرو حدود 2هزارو 500دستگاه افزايش يافته است.

  • يعني نگران كاهش ميزان فروش و تشديد ركود بازار خودرو نيستيد؟

تا‌كنون كه مشكل حادي پيش نيامده است. نمي‌گويم كه هيچ مشكلي نبوده؛ ضمن اينكه بايد بپذيريم در اين كمپين‌ها برخي مشترياني حضور دارند كه از كيفيت محصولات و خدمات پس از فروش خودروهاي داخلي رضايت ندارند كه خواست آنها براي ما محترم است و بايد آن را اجابت كنيم اما در پشت اين كمپين‌ها، برخي دلال‌ها، واردكنندگان خودرو، چيني‌ها و افراد ديگري حضور دارند كه به‌دنبال منافع خود هستند. وقتي اوباما با تحريم به صنعت خودروي ما حمله مي‌كند، يك‌عده هم علاقه دارند تا اين كار را انجام دهند. اين در حالي است كه تقريبا از 10روز پيش با تقاضاهاي خريد از 10تا 50و 100هزار دستگاه خودرو از سوي مشتريان معمولي مواجه هستيم كه هنوز پاسخي به آن نداده‌ايم اما اين امر نشان مي‌دهد اكنون دلال‌هايي كه در كمپين‌هاي مختلف فعاليت كرده و قيمت خودرو را به كف رسانده‌اند، مي‌خواهند با خريد خودرو به سودهاي بادآورده‌اي دست يابند.

  • برخي از كاهش تيراژ توليد محصولات ايران خودرو از روزانه 2هزارو 400به 2هزار دستگاه به‌دليل مشكل فروش و دپوي آن خبر مي‌دهند، اين موضوع صحت دارد؟

ايران خودرو در مورد مباحث كيفي در تأمين قطعات سختگيري بيشتري را اعمال كرده است و در اين فرايند نگران آن نيستيم كه تيراژ روزانه توليد 200يا 300دستگاه كاهش يابد اما برنامه‌اي براي كاهش تيراژ توليد خودرو نداريم و ارتباطي با ركود بازار ندارد بلكه ناشي از برگشت برخي قطعات به‌دليل سختگيري در رعايت كيفيت هستيم.

  • اخبار مطرح شده در مورد پرداخت غرامت بنز به ايران خودرو در قالب قطعات، قطع همكاري اين شركت با ايران خودرو و مذاكره با يك شريك بخش خصوصي تا چه حد صحت دارد؟

در زمينه پرداخت غرامت 42ميليون يورويي به ايران خودرو از سوي بنز در قالب قطعات اطلاعاتي دارم اما قابل مطرح‌كردن نيست. با وجود اين قطع همكاري بنز با ايران خودرو يا هرگونه مذاكره اين شركت آلماني با شريك خصوصي در ايران را رد مي‌كنم و اين اخبار صحت ندارد.

کد خبر 305555

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha