شنبه ۷ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۱
۰ نفر

پنجمین نشست هیأت اجرایی مجمع شهرداران آسیایی شنبه هفتم شهریور در محل هتل پارسیان آزادی تهران کار خود را آغاز کرد.

قالیباف

 اين نشست يكشنبه هشت شهريور در تهران به‌كار خود پايان مي‌دهد. شركت‌كنندگان اين اجلاس از امشب نيز به دعوت شهرداري قزوين 2روز مهمان اين شهر تاريخي خواهند بود تا ضمن ادامه نشست‌هاي تخصصي خود بازديدي از جاذبه‌ها و اماكن تاريخي شهر قزوين داشته باشند.

شركت‌كنندگان پنجمين نشست هيأت اجرايي مجمع شهرداران شامل 150نفر هستند كه از كشورهاي افغانستان، پاكستان، قرقيزستان، قزاقستان، لبنان، فلسطين، كره‌جنوبي، تايلند، اردن، چين، هند، ارمنستان، عراق، تركيه و بنگلادش به ايران آمده‌اند. درمجموع 150مهمان خارجي دراين نشست اجرايي شركت دارند كه 35نفر از آنها در سطح شهردار و بقيه روساي شوراي شهر و مديران ارشد كلانشهرهاي آسيايي هستند.

علاوه براين حدود 120مهمان داخلي نيز از شهرهاي عضو اين تشكل مانند مشهد، تبريز، شيراز، اصفهان، كرمانشاه، همدان، رشت، اروميه، كاشان و سمنان حضور دارند. قرار است در اين اجلاس موضوعاتي نظير حمل ونقل عمومي درشهرهاي آسيايي، گردشگري در شهرهاي آسيايي و تنوع فرهنگي درشهرهاي غرب آسيا و خاورميانه به بحث و تبادل نظر گذاشته شود. همچنين همزمان با نشست هيأت اجرايي مجمع شهرداران آسيايي، نشست ديگري مربوط به كميته فرهنگي سازمان شهرهاي غرب آسيا و خاورميانه نيز در حال اجراست.

  • ايجاد فضاي نوين براي فرداي بهتر ملت‌ها

محمدباقر قاليباف شهردار تهران به‌عنوان رئيس سازمان شهرهاي متحد و دولت‌هاي غرب آسيا و خاورميانه در مراسم افتتاحيه به ايراد سخنراني پرداخت. وي با ابراز اميدواري بابت اينكه چنين نشست‌هايي فرصت‌هاي جديدي براي مشاركت و همكاري، تبادل تجارب به‌منظور يافتن پاسخ‌هاي مؤثر براي چالش‌هاي مشترك و جديدي باشد كه شهرهايمان با آنها روبه‌رو مي‌شوند، گفت: بايد بتوانيم به بهبود كيفيت زندگي شهروندان و غناي پيوندها و ارتباطات ديرپا ميان شهروندان آسيا و منطقه بيفزاييم و فضاي نويني را براي فرداي بهتر ملت‌هايمان فراهم‌سازيم.

وي ادامه داد: ما در اينجا گرد آمده‌ايم تا با همكاري هم برمبناي منافع و ارزش‌هاي مشترك، حركت و جرياني را كه 7سال پيش پايه‌گذاري شد، با قدرت و صلابت بيشتر پيش ببريم؛ حركتي كه هدف اوليه و اصلي آن تحقق بخشيدن به همگرايي آسيايي از طريق تشريك مساعي و همفكري مديران شهري و يادگيري مشترك از تجربيات موفق يكديگر است.

شهردار تهران با بيان اينكه جهان به تازگي در حال عبور از يك مرحله تاريخي بسيار مهمي است، گفت: مجموعه تحولات شهرنشيني به پيدايش شهرهاي متراكم از جمعيت و كالبد منجر شده است. بيشترين رشد شهرنشيني در دهه‌هاي آينده به كشورهاي در حال توسعه مربوط است و اين دگرگوني عظيم هم فرصت است و هم تهديد بسيار جدي.

جهان ما در حال‌گذار از مرحله‌اي بسيار حساس و سرنوشت‌ساز است و ما مديران و متوليان شهري بايد بتوانيم مسئوليت و نقش تاريخي خودمان را در پيشگيري از گسترش تنش‌ها و منازعات خانمانسوز ناشي از عصبيت‌هاي جاهلي و تأمين فضاهاي زيست انساني مناسب براي شهروندان بي‌گناه، بي‌دفاع، درمانده و آسيب‌ديده به خوبي ايفا كنيم.

قاليباف با اشاره به نگراني‌هاي جدي كه براي شهروندان به‌ويژه اقشار آسيب‌پذير مانند زنان و كودكان در منطقه وجود دارد، بيان كرد: از سوي ديگر ميراث تمدني اسلام و شهرهاي اسلامي در معرض خطر و نابودي است و بايد تلاش‌هاي زيادي براي صيانت از اين ميراث مادي و معنوي به عمل‌ آيد.

وي تصريح كرد: در اين شرايط سخت لازم است تلاش‌هايمان را بيش از هر زمان، به تأمين نيازها و انتظارات حياتي انساني در سطح محلي و در چارچوب دولت‌هاي محلي متمركز كنيم. ترديدي ندارم كه ايفاي مسئوليت مشترك شهرداران و مديران شهري و محلي كه مهم‌ترين آن تدارك و تجهيز هوشمندانه شهر و نظام مديريت آن براي تأمين خواسته‌هاي شهروندان است، بيش از هر زمان ديگري نيازمند توجه به اصول انساني و پافشاري بر آنهاست.

  • ميراث داران آسيب‌هاي تاريخي پايدار

قاليباف ادامه داد: هر يك از شما به نمايندگي از شهري آمده‌ايد كه ساكنان آن به ارزش‌هاي تاريخي و فرهنگي خود مي‌بالند و اين يكي از مزاياي تعامل و همگرايي اعضاي مجمع شهرداران آسيايي و UCLG-MEWA براي پرداختن به مسائل مشترك و دستيابي به راهكارهاي مثبت و سازنده است. اميدوارم شما نيز با من هم عقيده باشيد كه يكي از مطمئن‌‌ترين راه‌هاي همگرايي شهر‌هاي آسيا، ايجاد يك روابط غيرقابل خدشه و ناگسستني بين اين كلانشهرها براساس تاريخ و فرهنگ ضداستعماري آنهاست. در واقع شهرهاي آسيايي از بين‌النهرين گرفته تا فلات ايران و از شبه قاره تا شرق دور ميراث دار «آسيب‌هاي تاريخي پايداري» هستند كه ريشه بخشي از آنها در روابط ناعادلانه آنها با قدرت‌هاي استعماري و نو استعماري و پيگيري و الگوبرداري‌هاي ناخواسته از كشورهاي غربي است.

شهردار تهران با بيان اينكه به گواهي تاريخ، در دوره استعمار همزمان با سلطه استعمارگران بر راه‌هاي دريايي، رونق، شادابي و مركزيت شهرهاي آسيايي به سكون گراييد و به محاق رفت، گفت: در نتيجه اين شهرها وارد ارتباطي يك‌سويه و نابرابر با جهان استعمار شدند؛ رابطه‌اي كه شهرهاي ما را به «انباري از مسائل و معضلات توسعه» تبديل كرد. استمرار همين شكل رابطه در دوران پسااستعمار، به‌رغم دگرگوني‎هاي ظاهري و پيشرفت‌هاي سريع باعث شد تا در كنار افزايش جمعيت، مسائل و مشكلات موجود پيچيده‌تر شوند.

وي تأكيد كرد: نگاه امروزين ما به «فرهنگ و پيشينه تمدني مشترك» و جايگزين كردن «ارتباط متقابل شهرهاي آسيايي باهم» به عوض رابطه يك سويه قبلي در حالي اتفاق مي‌افتد كه همه ما به آسيب‌هاي اشاره شده واقفيم و اين همگرايي را يك ضرورت تاريخي، سياسي و اجتماعي مي‌دانيم. واقعيت غيرقابل انكار اين است كه رجوع به هر نسخه ديگري غير از همگرايي و همكاري منطقه‌اي و عدم‌رجوع به فرهنگ مشترك به‌معناي ايجاد فرصت سرمايه‌گذاري و منتفع‌ساختن نيروها و جريان‌هايي است كه در سطح جهاني، در شكل‌گيري مشكلات ما سهم داشتند. ما بايد با تقويت پتانسيل‌هاي منطقه‌اي و قاره‌اي، معادله فرصت و پيشرفت را به نفع نيروهاي سازنده همديگر تغيير دهيم.

  • مشاركت‌كنندگان اصلي در اجراي قانون

محمدباقر قاليباف در بخش ديگري از سخنانش اظهار كرد: عميقا بر اين باورم كه آگاهي و مشاركت مردم، ستون‌هاي اصلي توليد قدرت، ثروت، معرفت و منزلت در شهرها و زيربناي شهرهاي پايدار آينده است. رؤياي «پيشرفت، عدالت و معنويت» زماني به واقعيت خواهد پيوست كه مردم به حقوق و مسئوليت‌هاي سنگين خود در اداره خود، خانواده، شهرها و جوامع آگاه باشند. قانون تنها زماني قابل اجراست كه توسط تمامي شهروندان درك شود و آنان خود به مشاركت‌كنندگان اصلي در اعمال قانون مبدل شوند.

شهردار پايتخت با بيان اينكه ما در تهران تلاش كرده‌ايم كه با استفاده از رويكرد محله محور و تشكيل شوراها و سراهاي محلات، مشاركت شهروندان را در اداره شهر افزايش دهيم، تصريح كرد: شهرداري تهران در كمپين‌هاي خود ازجمله «خط سفيد» تلاش مي‌كند تا با افزايش آگاهي شهروندان از اهميت رفتار ترافيكي، الگوي مصرف و سبك زندگي خود، زمينه لازم براي افزايش مشاركت آنان را در داشتن آسماني آبي و زميني پاك فراهم آورد. وي تصريح كرد: بايد سخت تلاش كنيم تا شهرهايمان در آسيا و منطقه را به زيست پذيرترين، شكوفا‌ترين و پايدارترين شهرهاي جهان تبديل كنيم. به گفته قاليباف مادامي كه پايداري در دستاوردهاي اجتماعي و فرهنگي حاصل نشود، شهرداري به رشد مطلوب خود نرسيده است.

شهردار تهران افزود: در دوره مسئوليتم، رويكرد خود را در سياستگذاري و مديريت شهري بر تمركززدايي و تفويض اختيارات با بهره‌مندي از مشاركت حداكثري شهروندان در اداره شهر پايه‌گذاري كرده‌ام. ما آينده تهران را به‌صورت شهري جهاني ترسيم كرده‌ايم؛ شهري تأثيرگذار در تحولات جهاني؛ شهري كه مركز تعاملات، گفت‌وگوها، آموزش و تصميم‌گيري در سطوح مختلف محلي و بين‌المللي در زمينه‌هاي ديپلماتيك، سياسي، فرهنگي و اجتماعي خواهد بود.

ما تهران آينده را به مثابه شهر دانش مي‌بينيم كه در آن دانش و افكار به‌عنوان مهم‌ترين محرك‌هاي توليد مشاغل دانش بنيان خواهند بود. همچنين ما تهران را به‌صورت شهر فرهنگ مي‌بينيم كه در آن مهم‌ترين عنصر شهري هويت و مهم‌ترين كالا در شهر توليدات فرهنگي خواهد بود. در حقيقت شهرداري تهران تلاش مي‌كند با استفاده از رويكردي مبتني بر توسعه اجتماعي- فرهنگي، ثبات اجتماعي و همگرايي محلي، ملي، منطقه‌اي و بين‌المللي را افزايش دهد.

شهردار تهران در ادامه سخنانش بيان كرد: تبادل نظر درباره حيطه‌هاي گوناگون مأموريتي دولت‌هاي محلي، امري حياتي است. ما مي‌توانيم روي زمينه‌هاي مشترك كار كنيم و با استفاده از ظرفيت‌هاي ديپلماسي شهري، سطح روابط شهرها را گسترش دهيم. امروز اكثريت شهرهاي جهان با چالش‌هاي مشابهي مواجهند و مي‌توانيم از به اشتراك گذاردن تجارب مواجهه با اين چالش‌ها، فرصتي براي همكاري بيشتر بسازيم. وي افزود: آينده‌ تمدن و زندگي به هم پيوسته‌ شهري ما، در گرو گسترش اين نوع تعاملات است.

قاليباف تأكيد كرد: علاوه بر اين ما بايد تلاش كنيم تعاملات فرهنگي ميان شهروندان شهرهاي آسيايي را گسترش دهيم و از تجربيات موفق يكديگر درس بگيريم. اين امر مي‌تواند از رهگذر توسعه زيرساخت‌هاي مرتبط با اقتصاد گردشگري در شهرها تحقق يابد. امروزه صنعت گردشگري به‌ويژه شاخه شهري آن با تكيه بر فرهنگ، جايگاه خاصي در اقتصاد دارد و نقش فعال و مؤثري در ارتقاي ساختار اقتصادي- اجتماعي و فرهنگي ملت‌ها و به تبع آن شهرها ايفا مي‌كند. بسياري از شهرهاي آسيا داراي جاذبه‌هاي متعدد گردشگري هستند، لذا توسعه گردشگري شهري پايدار و مديريت خردمندانه آن، هم داراي مزاياي اقتصادي قابل توجهي براي شهروندان است و هم روابط فرهنگي قوي‌تري ميان شهرها ايجاد مي‌كند.

وي با تأكيد بر اينكه همه بايد دست به‌دست هم دهيم تا گذشته درخشان شهرهاي آسيايي بار ديگر در آينده آنها تجلي يابد، گفت: درصورتي كه بتوانيم تعامل سازنده‌اي ميان شهرهاي آسيايي ايجاد كنيم نه‌تنها قرن بيست و‌يكم قرن آسيا ست بلكه قرن رونق شهرهاي آسيايي هم خواهد بود.

  • شهرداري مرجع صدور جواز براي ساختمان‌هاي بلند مرتبه نيست

شهردار تهران در حاشيه مراسم افتتاحيه پنجمين مجمع شهرداران آسيايي با حضور درجمع خبرنگاران به سؤالات آنها پاسخ داد.وي در پاسخ به سؤالي درباره بلندمرتبه‌سازي،‌ ضمن رد هرگونه صدور جواز براي ساختمان‌هاي بيش از 12طبقه از سوي شهرداري تهران گفت: درباره مواردي از اين دست كميسيون ماده 5تصميم‌گيرنده است.

قاليباف گفت: براساس طرح جامع كميسيون ماده 5 و شوراي‌عالي شهرسازي مكلفند كه ضوابط و قوانين بلندمرتبه‌سازي‌ را به تصويب برسانند. شهردار تهران با اشاره به اينكه هم‌اكنون ضوابط بلند مرتبه‌سازي‌ در كميسيون ماده 5 به تأييد رسيده است، گفت: تصور مي‌كنم در كمتر از يك يا 2جلسه آينده ضوابط بلندمرتبه‌سازي‌ در شوراي‌عالي شهرسازي به تصويب نهايي برسد.

به گفته قاليباف، ‌شهرداري در كميسيون ماده5 تنها يك رأي از 7رأي را دارد و 6نفر ديگر از اعضا، رؤسا و وزارتخانه‌هاي ديگر ازجمله وزارت راه و شهرسازي هستند. تأكيد شهردار تهران اين بود كه هر چه در كميسيون ماده 5 به تصويب مي‌رسد عين قانون است زيرا ما در قانون شهرسازي 2مرجع داريم؛ يكي شوراي‌عالي شهرسازي و ديگري كميسيون ماده 5 كه تصميمات آنها عين قانون است.

شهردار تهران همچنين درباره پنجمين نشست شهرداران آسيايي به خبرنگاران گفت: نخستين نشست اين مجمع حدود 7سال قبل يعني در سال 2008، به پيشنهاد تهران و موافقت بقيه كلانشهرها اتفاق افتاد و بعد از آن هم 4دوره اجلاس برگزار شد. وي افزود: البته اين افتخار براي ايران اسلامي هست كه دبيرخانه مركزي و دائم اين اجلاس در تهران است و در حال حاضر هم رياست دوره‌اي اين اجلاس با شهردار هايكو است. شهردار تهران گفت: از آنجا كه شهر قزوين با شهر هايكوي چين خواهرخوانده هستند به همين دليل افتتاحيه اين نشست در تهران است و جمع‌بندي و پايان آن در شهر قزوين انجام مي‌شود.

وي گفت: يكي از اتفاقات خوب در اين نشست‌ها تبادل نظر و انتقال تجربيات و شناسايي ظرفيت‌ها براي سرمايه‌گذاري است؛ به‌طور مثال در سفري كه من به چين داشتم ارتباطات خوبي با پكن، شانگهاي و گوانجو در زمينه‌هاي توريسم و سرمايه‌گذاري برقرار شد كه نمونه آن افتتاحيه نخستين زباله‌سوز در شهر تهران است. شهردار تهران بر جذب توريست نيز تأكيد كرد و گفت: اميدوارم شهرداري در اين زمينه بتواند نقش بيشتري ايفا كند.

  • آسيا، تجربه رشد بالاي اقتصادي در دنيا
    محمد خدادادي، دبير كل مجمع شهرداران آسيايي (AMF)

قاره كهن آسيا در 2قرن گذشته رشد اقتصادي بالايي را تجربه كرده است، به همين دليل نيز ابتكار تشكيل يك مجمع براي شهرداران آسيايي از سوي محمدباقر قاليباف شهردار تهران مطرح شد. به‌دنبال آن نخستين جلسه شهرداران آسيايي در نوامبر 2008با حضور شهرداران و نمايندگان آسيايي برگزارشد. دومين اجلاس نيز در سال 2010در كشور تركيه به ميزباني شهردار استانبول، اجلاس سوم در بانكوك به ميزباني فرماندار بانكوك در سال 2012و چهارمين اجلاس نيز در سال 2014به ميزباني شهردار هايكو درچين برگزار شد و اما قرار است اجلاس پنجم در سال 2016به ميزباني فاطمه شاهين، شهردار غازيانتپ در كشور تركيه برگزار شود. هدف از برگزاري اين نشست‌ها در اصل تبادل اطلاعات و ايده‌ها درباره چالش‌هاي آسيايي و همچنين همكاري شهرها با يكديگراست.

  • 90هزار شهر به عضويت مجمع شهرداران آسيايي درآمدند
    ني چيانگ، شهردار هايكو

در يك چشم برهم زدن هشتمين سالگرد اجلاس شهرداران آسيايي فرارسيد و ما مي‌توانيم از اين طريق، نقش مؤثري در گسترش همكاري و گفتمان ترويج همكاري‌هاي اقتصادي، تجاري و فرهنگي داشته باشيم.خوشبختانه ما شاهد استقبال و افزايش تعداد اعضاي مجمع شهرداران آسيايي و پيشرفت چشمگير آن هستيم. آقاي قاليباف! شهردار شهر زيباي تهران، زبان از وصف تلاش‌هاي شما قاصر است،

هم‌اكنون 90شهر آسيايي به عضويت اين مجمع درآمده‌اند و آوازه آن به گوش همگان رسيده است و من به‌عنوان رئيس موقت اين مجمع برخود لازم مي‌دانم تشكر ويژه از شهردار تهران، شهردار قزوين و همه ارگان‌هاي غيردولتي و... كنم كه براي برگزاري اين مجمع تلاش همه‌جانبه داشته‌اند. اميدوارم، امضاي توافقنامه‌هاي مختلف به ارتقاي سرمايه‌گذاري و سطح مبادلات شهرهاي آسيايي بينجامد و خيرخواهي‌هاي دوجانبه باعث افزايش گردشگري، سرمايه‌گذاري و... شود و دراين مسير تفاهمنامه‌هاي بسياري به امضا برسد.

  • رشد 30درصدي استفاده از اتوبوس‌هاي برقي تا سال 2020

پيام خوان كلوس، قائم‌مقام دبير كل سازمان ملل

اميدواريم بتوانيم از دستاوردهاي اين نشست براي كنفرانس آينده اسكان بشر كه قرار است در شهر كيتوي كشور اكوادور برگزار شود استفاده كنيم.با درنظر گرفتن اينكه شهرهاي آسيا بيشترين نرخ شهرسازي و توسعه شهري را داشته‌اند، معتقديم 1.5دهم درصد افزايش سالانه رشد شهرها مي‌تواند در سال 2016منجر به آن شود كه 65درصد جمعيت قاره آسيا در شهرها ساكن باشند.

از طرفي شهرسازي به‌عنوان يكي از فاكتورهاي توسعه اقتصادي است و بايد سعي كنيم با استفاده مؤثر از منابع، مانع تخريب محيط‌زيست به‌دليل رشد جمعيت شويم. ترافيك، آلودگي هوا، كمبود آب و نبود شبكه فاضلاب شهري، زلزله و آسيب‌هاي اجتماعي و جرايم بخشي از مشكلات شهرهاست كه كار شهرداران را سخت مي‌كند وآنها بايد براي مقابله با افزايش مهاجرت از قبل برنامه‌ريزي داشته باشند.

  • تبديل آسيا به قاره صلح و برادري
    فاطمه شاهين، شهردار غازيانتپ

سال آينده شهرغازيانتپ تركيه ميزبان مجمع عمومي شهرداران آسيايي خواهد بود و من ضمن قدرداني از شهردار تهران به‌دليل ميزباني نشست كنوني عرض مي‌كنم كه ايران و تركيه با يكديگر همسايه‌اند و در فرهنگ ما همسايگي امانت و رعايت حق همسايه‌داري بسيار مهم است.

من اميدوارم درسايه همكاري‌هاي حاصله ميان شهرهاي آسيايي در چنين نشست‌هايي قاره آسيا تبديل به قاره صلح و برادري شود و پيغام كتاب الهي و دين‌مان را كه همانا رحمت، صلح و محبت است بايد به خوبي درك كنيم و دنيايي بنا كنيم كه درآن صلح مورد تأكيد باشد. آسيا مهد فرهنگ، منابع و ذخاير انرژي است و اجداد ما راه ابريشم را به راه تجارت، پيشرفت و صلح تبديل كردند و ما نيز ادامه‌دهنده راه آنها خواهيم بود به همين مناسبت نيز يك گروه تجاري قوي به تهران خواهيم فرستاد تا بار ديگر انديشه راه ابريشم را عملي كنيم. ما به‌دنبال ساختن دنيايي بهتر براي فرزندانمان هستيم به همين دليل نبايد هرگز از فرهنگ، تمدن و ذات خودمان فاصله بگيريم.

  • بزرگ‌ترين شهرهاي دنيا در آسيا قرار دارد
    پيام قدير توپاش، شهردار استانبول

اين نشست با همفكري‌اي كه در سطح آسيا ايجاد كرده است، مي‌تواند يك قدرت بزرگ ايجاد كند. بيشترين جمعيت جهان در شهرها سكونت دارند و در آينده‌اي نزديك 27شهر بزرگ در جهان خواهيم داشت كه بيشتر اين شهرها در آسيا قرار دارند. همچنين به‌دليل وجود راه‌هاي استراتژيك در آينده‌اي نزديك بخش زيادي ازرونق اقتصاد و توسعه گردشگري در آسيا متمركز خواهد شدو به‌زودي تكنولوژي‌هاي جديد، نرم افزارها و... در آسيا افزايش خواهد يافت و اهميت اين قاره كهن را افزايش خواهد داد.

من با استناد به سخني از مولانا مي‌گويم كه آينده نسل‌هاي بعدي توسط ما رقم خواهد خورد و برهمين اساس موظف هستيم آينده نسل‌هاي بعدي را به خوبي بنا كنيم. گرما، جنگ داخلي و مهاجرت البته مشكل دنياي امروز است اما بايد با همفكري شهرداران آسيايي از اين مشكل رهايي يابيم و براي آيندگان دنيايي بهتر و زندگي آرام‌تري ايجاد كنيم زيرا شهرداران آسيايي به‌دليل جغرافياي مشترك، اشتراكات فرهنگي وتاريخي، مي‌توانند راه‌حلي كاربردي براي حل مشكلات خود بيابند. از طرفي متأسفانه در برخي مناطق شاهد مهاجرت 5ميليون نفري به كشورهاي ديگر هستيم كه بايد به‌دنبال راهي براي توقف اين فلاكت نيز باشيم.

  • سازمان‌هاي مردمي براي حل مشكلات شهرها دست به‌كار شوند
    محمت دومان، دبيركل UCLG-MEWA

با درنظر گرفتن اينكه ترافيك با گردشگري رابطه مستقيم دارد، بنابراين شهرهايي كه گردشگري بالايي دارند، از ترافيك بيشتري نيز برخوردارند. از طرفي منطقه خاورميانه با مشكلاتي در حوزه شهرسازي، ترافيك، تروريست و گردشگري دست به گريبان است كه به‌نظر مي‌رسد براي حل اين معضلات بايد از توان و ظرفيت‌هاي سازمان‌هاي مردمي استفاده كرد.از طرفي گردشگري مهم‌ترين منبع درآمدي شهرهاي لندن و پاريس است و كشورهاي برجسته اروپايي هر ساله مسئوليت‌هايي از حكومت‌هاي مركزي به مديريت‌هاي محلي انتقال مي‌يابد.

کد خبر 305419

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha