همشهری آنلاین: رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت، گفت: انقلاب دوم نظام سلامت که کنترل بیماری‌های غیر واگیر است آغاز شده و در این برنامه طی یکسال آینده تمام مردم ایران برای تشخیص میزان خطر بیماری‌های قلبی، تنفسی و سرطان فراخوان می‌شوند.

به گزارش ایرنا، احمد کوشا در نشست خبری مدیران معاونت بهداشت وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی افزود: برنامه وزارت این است که طی یک فراخوان همگانی همه ایرانیان را برای انجام آزمایش و بررسی میزان خطرپذیری در مقابل بیماریهای غیر واگیر به مراکز بهداشتی و درمانی کشور دعوت کند و بعد از انجام آزمایش به هر فرد در مورد میزان خطرپذیری یک نمره داده می‌شود که میزان خطر این بیماری را در سال‌های آینده زندگی او نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: نتایج این بررسی سه حالت خواهد داشت یا فرد سالم است که به او آموزش‌های لازم پیشگیرانه داده می‌شود یا اینکه در خطر یکی از این بیماری‌ها قرار دارد یا به یکی از این بیماری‌ها مبتلاست در این صورت به مراکز درمانی برای کنترل و درمان بیماری ارجاع می‌شود.

کوشا گفت: این برنامه در مرحله اول از روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر شروع می‌شود و بعد از آن در شهرهای تا 50 هزار نفر و بعد شهرهای بزرگ گسترش پیدا می‌کند.
وی ادامه داد: سال گذشته برای اجرای برنامه‌های بهداشتی در روستاها و شهرهای زیر 20 هزار نفر 1600 میلیارد تومان از اعتبارات طرح تحول سلامت هزینه شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر وزارت بهداشت افزود:70 تا 75 درصد مرگ افراد در کشور بر اثر ابتلا به یکی از بیماری‌های غیر واگیر مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، بیماریهای تنفسی، دیابت، سرطان و تصادفات رانندگی رخ می‌دهد.

وی اضافه کرد: فقط 40 درصد مرگ و میرهای ایرانیان بر اثر بیماری‌های قلبی- عروقی است که به سکته مغزی یا قلبی و مرگ ناشی از آن ختم می‌شود.
وی گفت: مهمترین مسئولیت وزارت بهداشت در زمان حاضر کنترل و کاهش بیماری‌های غیر واگیر است، انقلاب اول در نظام سلامت ایران، کنترل بیماری‌های واگیر بود که با اجرای واکسیناسیون سراسری موفقیت آمیز بود، انقلاب دوم کنترل و مدیریت بیماری‌های غیر واگیر است که با تصویب سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر که به امضای 9 وزیر و دو معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان بهداشت جهانی آغاز شده است.

کد خبر 305404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha