همشهری آنلاین: وزارت دادگستری تاجیکستان روز شنبه اعلام کرد: فعالیت حزب نهضت اسلامی ممنوع است.

 وزارت دادگستری تاجیکستان فعالیت حزب نهضت اسلامی را ممنوع اعلام کرد

به گزارش ايرنا به نقل از «خاور» خبرگزاری رسمی دولت تاجیکستان، در نامه وزارت دادگستری تاجیکستان به دفتر این تشکل سیاسی، علت غیرقانونی اعلام شدن فعالیت حزب نهضت اسلامی تاجیکستان تعطیلی برخی دفاتر این تشکل در بخش های مختلف کشور اعلام شده است.

وزارت دادگستری تاجیکستان در این نامه نوشت: بر اساس قانون جمهوری تاجیکستان در باره فعالیت احزاب سیاسی، یک حزب باید در بیشتر شهرها و ناحیه ها تشکیلات فعال داشته باشد، اما بر اساس بررسی انجام شده نمایندگی های حزب نهضت اسلامی در 58 شهر و ناحیه کشور تعطیل شده است و به همین دلیل ادامه فعالیت این حزب غیرقانونی است.

در این نامه از رهبران حزب نهضت اسلامی تاجیکستان خواسته شده این قانون را رعایت کنند.

موضوع ادامه فعالیت یا غیرفعال شدن حزب نهضت اسلامی تاجیکستان و برگشتن یا برنگشتن رییس این حزب به کشور که در خارج به سر می برد، به سرخط این روزهای رسانه های این کشور فارسی زبان آسیای میانه تبدیل شده است.

نحوه فعالیت حزب نهضت اسلامی تاجیکستان به عنوان تنها حزب اسلامی قانونی ثبت شده در آسیای میانه که 24 سال پیش در 26 اکتبر سال 1991 میلادی تاسیس شد، در هفته های گذشته موضوع بحث محافل سیاسی و رسانه ای تاجیکستان بود.

این حزب که در دوره قبلی مجلس تاجیکستان با کسب هشت درصد آرا، دو کرسی از مجموع 63 کرسی مجلس را در اختیار داشت، در انتخابات ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند 93) نتوانست حد نصاب ورود به مجلس یعنی کسب حداقل پنج درصد آرا را بدست آورد و در نتیجه، اکنون نماینده ای در مجلس تاجیکستان ندارد.

به دنبال این شکست انتخاباتی، «محی الدین کبیری» رییس این حزب به خارج از کشور سفر کرد و تاکنون به تاجیکستان بازنگشته است. همین موضوع، باعث طرح شایعاتی علیه وی و احتمال تعطیلی این حزب شده بود.

به نوشته برخی رسانه های تاجیکستان، «کبیری» به خاطر ترس از دستگیری ناشی از یک پرونده قضایی علیه خود از بازگشت به «دوشنبه» پایتخت خودداری می کند.

«کبیری» مدتی پیش گفته بود که به منظور انجام امور پزشکی در خارج به سر می برد و به زودی به تاجیکستان بازخواهد گشت.

رسانه های تاجیک همچنین خبرهایی مبنی بر تعطیلی حزب نهضت اسلامی به نقل از اعضای این حزب منتشر کردند؛ موضوعی که از سوی رهبران حزب تکذیب شد.

رهبران حزب نهضت اسلامی تاجیکستان، انتقادها از عملکرد این حزب را بی پایه عنوان کرده و می گویند این نوع مخالفت ها، «فرمایشی» است و در راستای تحقق منویات دولت «رحمان» صورت می گیرد.

کد خبر 305396

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha