همشهری آنلاین: یک شرکت دانش بنیان موفق به طراحی و ساخت خودرویی شد که می‌تواند زباله‌های پیاده‌روها را جمع‌آوری کند.

ماشین جمع‌آوری زباله‌های پیاده‌رو ساخته شد

به گزارش مهر، علی اکبر جعفرنژاد اندواری، مدیر عامل شرکت دانش بنیان ققنوس و مجری طرح "ماشین جمع‌آوری زباله‌های خشک معابر پیاده‌رو" گفت: این خودرو با عرض کم‌تر از ۱.۵ متر می‌تواند وارد پیاده‌رو شود و زباله‌های خشک از قبیل ظروف یک بار مصرف، برگ‌ها و ته سیگارها، کاغذهای مچاله را جمع‌آوری کند.

وی با بیان این که طراحی و ساخت خودرویی که بتواند در پیاده‌رو به جمع‌آوری زباله بپردازد، برای اولین بار در کشور انجام شده است، گفت: میل به سمت مکانیزه شدن و توسعه ماشین‌آلات بجای نیروی انسانی در جوامع کنونی باعث شد تا به سمت طراحی و ساخت این خودروی مکانیزه برویم.

جعفرنژاد عنوان کرد: امروزه کشورهای در حال توسعه می‌کوشند تا با مکانیزه شدن و کاهش نیروی انسانی از هزینه‌های مازاد جلوگیری کنند و به کارهای خودشان سرعت ببخشند که این خودروی مکانیزه می‌تواند از این هزینه‌ها بکاهد.

وی با تاکید بر این که حرکت به سمت این تکنولوژی‌ها در ایران نیز به سرعت در حال اجراست، گفت: مکانیزاسیون شدن و کاهش هزینه‌های مختلف از جمله سرلوحه‌های ارگان‌ها و به خصوص شهرداری است تا با ورود به دنیای تکنولوژی به سرعت خدمات‌دهی را افزایش دهند و از هزینه‌های جاری آن بکاهند.

وی در خصوص خودرو جمع‌آوری زباله‌های پیاده‌رو گفت: این خودرو با هدف قابلیت‌های فراوان در زمینه خدمات شهری با حجم کم و مصرف سوخت پایین طراحی و ساخته شده است.

جعفرنژاد با اشاره به این که استفاده از این خودرو آسان است و تعمیر و نگه‌داری آن نیز هزینه زیادی ندارد، خاطر نشان کرد: عدم وجود نمونه مشابه این خودرو می‌تواند از جمله موارد بارز این طرح باشد. همچنین بهره‌گیری از اتدهای موجود دنیای ماشین‌آلات شهرداری و سبک خاص طراحی ظاهری آن می‌تواند از جمله موارد بارز در این خودرو باشد.

وی افزود: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد هم اکنون در ایران ۸۰درصد کل مخارج مدیریت پسماندها، مربوط به جمع‌آوری و رفت و روب است که ۶۰درصد آن صرف حقوق و هزینه‌های جاری پرسنل می‌شود به گونه‌ای که طبق آمارهای اعلام شده سالانه حدود ۷۵ میلیارد ریال هزینه جمع‌آوری زباله و رفت و روب در یک شهرستان است که با کاربرد این خودرو هزینه قابل توجهی چه در بلند مدت و چه در کوتاه مدت به سیستم برمی‌گردد.

وی درباره مزیت‌های کاربرد خودرو جمع‌آوری زباله‌های پیاده‌رو گفت: کاهش هزینه‌های جاری، نگه‌داری و بیمه‌ای پرسنلی، افزایش سرعت رفت و روب در معابر عابر پیاده با عرض بالای ۲ متر، قابلیت افزایش کاربری، تعمیر و پشتیبانی آسان، ساخت هزینه نگه‌داری بسیار پایین از جمله مزیت‌های کاربردی این خودرو به شمار می‌روند.

مجری این طرح با بیان این که در حال حاضر نمونه اولیه آن ساخته شده است، اظهار داشت: ابتدا پس از طراحی‌های لازم در اتدهای مختلف و انتخاب نمونه نهایی پس از تایید، شروع به ساخت و مدل‌سازی اولیه در نرم‌افزارهای مختلف تخصصی "از قبیل catia، sowlid works و ..." می‌کنیم. در نهایت با انجام تست‌های مختلف و پس از امکان‌سنجی به ساخت پایلوت نهایی می‌پردازیم.

کد خبر 305326

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha