همیشه به‌خاطر شرایط نا‌امن پاکستان درباره تسلیحات هسته‌‌ای این کشور همسایه ایران نگرانی وجود داشته . اکنون گزارشی منتشر شده که نشان می‌دهد اسلام‌آباد در تلاش برای داشتن سومین زرادخانه بزرگ هسته‌ای جهان طی ۵ تا ۱۰ سال آینده است.

پاکستان -هسته ای

2 انديشكده آمريكايي در گزارشي اعلام كرده‌اند كه دولت پاكستان قصد دارد با ساخت سالانه 20كلاهك هسته‌اي، بسيار سريع قدرت هسته‌اي خود را افزايش دهد. به گزارش واشنگتن پست، اين اقدام از سوي پاكستان با ترس از گسترش قدرت هسته‌اي هند، به‌عنوان رقيب ديرينه اين كشور صورت مي‌گيرد.

تخمين زده مي‌شود كه پاكستان و هند در رقابت با هم هركدام 120 و 100 كلاهك هسته‌اي فعال در اختيار دارند. براساس گزارش منتشر شده پاكستان اورانيوم غني‌سازي‌شده فراواني در اختيار دارد كه مي‌تواند بسيار سريع از آن در ساخت كلاهك‌هاي هسته‌اي استفاده كند. هند هم زرادخانه‌اي بزرگ از پلوتونيوم دارد كه مي‌تواند براي منظور مشابه مورد استفاده قرار دهد. به همين‌خاطر اين نگراني وجود دارد درصورت افزايش تسليحات هسته‌اي پاكستان مقام‌هاي دهلي‌نو هم دست به اقدام مشابهي بزنند.

اين گزارش در حالي منتشر شده كه به تازگي خبرهايي درباره قصد عربستان براي خريد بمب هسته‌اي از پاكستان منتشر شده بود.براساس گزارش انديشكده‌هاي كارنگي و مركز استيمسون، براساس برنامه طراحي شده پاكستان طي 5 تا 10سال آينده مي‌تواند 350كلاهك هسته‌اي در اختيار داشته باشد و به اين ترتيب بعد از آمريكا و روسيه بزرگ‌ترين زرادخانه هسته‌اي جهان را خواهد داشت.

پاكستان و هند در كنار رژيم صهيونيستي از معدود كشورهايي هستند كه پيمان منع گسترش تسليحات هسته‌اي (ان‌پي‌تي) را امضا نكرده‌اند و به همين‌خاطر مورد بازرسي‌‌هاي بين‌المللي قرار نمي‌گيرند. نداشتن دسترسي به زرادخانه‌هاي هسته‌اي اين كشورها به همين‌خاطر باعث شده تا ارزبايي دقيق از وضعيت كلاهك‌هاي هسته‌‌اي آنها وجود نداشته باشد.

  • تغيير نقشه هسته‌اي جهان

تنش‌هاي قديمي ميان پاكستان و هند باعث شده تا يك رقابت تسليحاتي شامل رقابت در توليد سلاح‌هاي هسته‌اي هميشه ميان اين دو كشور وجود داشته باشد. پاكستان و هند كه 3 جنگ تمام‌عيار با هم داشته‌اند در سال1998 آزمايش بمب‌هاي هسته‌اي خود را انجام دادند تا در مقابل يكديگر عرض‌اندام كنند. در نقشه هسته‌اي جهان در حال حاضر آمريكا و روسيه با داشتن 2080 و 2500بمب هسته‌اي فعال داراي بزرگ‌ترين زرادخانه‌هاي هسته‌اي جهان هستند.

پس از اين دو كشور انگليس، چين و فرانسه 3عضو دائم ديگر شوراي امنيت و همچنين رژيم صهيونيستي با داشتن حدود 300كلاهك هسته‌اي قرار گرفته‌اند كه پاكستاني‌ها حالا قصد دارند آنها را پشت سر بگذارند. تابي دالتون، جانشين رياست انديشكده كارنگي و يكي از نويسندگان گزارش اخير مي‌گويد پاكستان به تازگي چهارمين رآكتور توليد پلوتونيوم خود را هم در مجتمع هسته‌اي خوشاب راه‌اندازي كرده است. منصور احمد، كارشناس هسته‌اي در دانشگاه قائد اعظم پاكستان اما در مقابل اعتقاد دارد كه در گزارش منتشر شده، قدرت هسته‌اي پاكستان بزرگ‌نمايي شده است و توليد پلوتونيوم و اورانيوم غني‌شده از سوي پاكستان براي هيچ‌كس شك و شبهه‌اي باقي نمي‌گذارد كه مقام‌هاي اين كشور در فكر داشتن بمب‌هاي هسته‌اي بيشتر هستند. تنها بحثي كه باقي مانده ميزان ساخت كلاهك‌هاي هسته‌اي طي سال‌هاي آينده است.

  • نگراني هميشگي درباره تسليحات هسته‌اي پاكستان

پاكستان طي سال‌هاي گذشته هميشه شاهد حملات گسترده طالبان و گروه‌هاي افراطي ديگر بوده كه باعث نگراني جهاني از امنيت تسليحات هسته‌اي اين كشور شده است. مقام‌هاي افغانستان كه مرز مشترك آنها با پاكستان هميشه پرتنش بوده است بارها اين نگراني را اعلام كرده‌اند. طي سال‌هاي گذشته با گسترش حملات طالبان به‌ويژه به مراكز حساس نظامي و دولتي پاكستان آمريكا و ناتو هم نگراني خود را درباره احتمال افتادن كلاهك‌هاي هسته‌اي پاكستان به‌دست گروه‌هاي افراطي ابراز كرده‌اند.

کد خبر 305297

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha