جمعه ۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

موضوع بحران پناهجویان و مرگ آنها در راه رسیدن به اروپا طی سال‌جاری میلادی هر‌ماه در صدر خبرهای دنیا بوده است؛ تنها طی ۲ روز گذشته در ۲ حادثه ۲۷۱ نفر از پناهجویان در این مسیر جان خود را از دست داده‌اند.

پناهجویان

مسئولان گارد ساحلي ليبي اعلام كردند كه قايقي از پناهجويان با بيش از 400سرنشين كه از شهر بندري زواره در شمال غرب اين كشور به مقصد جنوب ايتاليا به راه افتاده بود، در درياي مديترانه و در نزديكي آب‌هاي ساحلي ليبي دچار حادثه شد و دست‌كم 200نفر از سرنشينان آن جان خود را از دست دادند. خبرگزاري رويترز به نقل از مقام‌هاي امنيتي ليبي مليت اين افراد را پاكستاني، سوري، مراكشي و بنگلادشي اعلام كرده است.

شهر زواره در منتهي‌اليه ساحل ليبي و در نزديكي مرز تونس، يكي از مراكز اصلي قاچاق پناهجويان در شمال آفريقاست. طي 2سال اخير، ليبي به يكي از مسيرهاي اصلي انتقال آواره‌هايي تبديل شده كه از جنگ و فقر در خاورميانه، آفريقا و جنوب شرق آسيا مي‌گريزند و به اميد دريافت پناهندگي روانه اروپا مي‌شوند. انتقال پناهجويان از شمال آفريقا و از ميانه درياي مديترانه به خاك اروپا از طريق 2مسير «مديترانه غربي» و «مديترانه مركزي» انجام مي‌شود.

مسير مديترانه مركزي، مرگ‌آورترين مسير تردد پناهجويان بوده است. طبق اعلام كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان از ابتداي سال‌جاري ميلادي، يعني طي 8ماه، نزديك به 2هزار و 300نفر جان خود را در اين مسير از دست داده‌اند. سال گذشته نيز امواج مديترانه جان 3هزار و 281نفر را گرفت.

روز پنجشنبه نيز پليس اتريش اعلام كرد كه اجساد 71پناهجوي سوري را در كاميوني در مرز اتريش با مجارستان كشف كرده است. اين افراد شامل 59مرد، 8زن و 4كودك 1، 2، 3و 8ساله بوده‌اند. طبق گزارش پليس، اين افراد 2روز قبل و در اثر خفگي جان خود را از دست داده‌اند. اين كاميون يخچال‌دار پلاك مجارستان داشته اما راننده‌هاي آن بلغارستاني بوده‌اند.

هفته گذشته افزايش ناگهاني پناهجوياني كه از طريق مرز يونان قصد ورود به مقدونيه را داشتند، به درگيري ميان آنها و نيروهاي ويژه پليس و مرزبانان مقدونيه منتهي شد. طبق گفته وزير امور خارجه مقدونيه در هر روز به‌طور متوسط 2هزار نفر از پناهجويان از راه مقدونيه به صربستان مي‌روند تا از طريق اين كشور خود را به مجارستان و سپس كشورهاي ثروتمندتر شمال و غرب اروپا برسانند. ورود به مجارستان به معناي ورود به منطقه شنگن است. 26كشور عضو شنگن مرزهاي خود را برچيده‌اند، بنابراين تردد در اين منطقه براي پناهجويان راحت‌تر خواهد بود. بسياري از آوارگان سوري اين مسير را انتخاب مي‌كنند كه به مسير «بالكان غربي» يا «مسير سياه» معروف است.

آنگلا مركل، صدراعظم آلمان كه همراه با ديگر سران كشورهاي اروپايي براي بررسي بحران پناهجويان در پايتخت اتريش به سر مي‌برد، در واكنش به كشف اجساد آوارگان سوري در اين كشور گفت اين حادثه آنها را تكان داده است. اين در حالي است كه بسياري از كشورهاي اروپايي كه مقصد اصلي پناهجويان بوده‌اند تمايلي به پذيرش آنها نداشته‌اند و طي يك دهه اخير براي مقابله با ورود آوارگان اقدام به ساخت حصارهاي فلزي در طول مرزهاي خود كرده‌اند.

کد خبر 305295

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha