سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۲
۰ نفر

مریم حدادی: احتمالا شما هم در یک دوره از زندگی یا برای مدت کوتاهی سراغ بازی‌های موبایلی خاص و اعتیادآور رفته‌اید و حسابی درگیر ماجرا شده‌اید.

بازی آنلاین

احتمالا هم پيش آمده كه سرتان را بلند كرده‌ايد و ديده‌ايد كه 4-3 ساعت براي انجام بازي مورد نظر وقت گذاشته‌ايد بدون اينكه حواس‌تان بوده باشد. حتما شما هم مثل خيلي‌هاي ديگر با خودتان فكر كرده‌ايد هيچ راهي براي به تعادل رسيدن وجود ندارد جز حذف بازي مورد نظر و احتمالا هم تصور حذف بازي در ذهن شما خيلي ترسناك و وحشتناك است. اما غيراز نگاه صفر و صدي به ماجرا حتما راهي براي رسيدن به تعادل وجود دارد. اينجا دقيقا يك دوراهي است كه به واسطه انتخاب در هر كدام از 2 راه، افراد از هم تميز داده مي‌شوند؛ يكي اينكه تسليم اين اعتياد شيك و مدرن نشويد و براي زندگي‌تان برنامه خاصي داشته باشيد و اجازه ندهيد اراده شما تحت‌تأثير چيزهاي كوچك حتي از جنس يك بازي ساده قرار بگيرد. راه ديگر اينكه ذره ذره در آن حل شويد و از نظر كارشناسان به يك معتاد اينترنتي تبديل شويد! دقيقا اعتياد شفاف‌ترين عبارتي است كه وضعيت بسياري از ما را بيان مي‌كند. اين موضوع، بزرگ‌تر از واقعيت نيست. خود واقعيت است: غرق شدن در درياي نوتيفيكيشن‌ها و پيام‌هاي بازي‌هاي مختلف و صرف كردن وقت و هزينه كردن عمر و پول براي پيشرفت مرحله‌هاي يك بازي. اگر فكر مي‌كنيد توانايي اين را نداريد كه يكباره بازي‌ها را حذف كنيد، با ما همراه شويد تا زمان‌تان را مديريت كنيد و حداقل با يك برنامه قبلي و از همه مهم‌تر با اراده و آگاهي خودتان به سراغ بازي‌ها برويد.

  • خودتان انتخاب كنيد

اگر به بازي‌هاي رايانه‌اي اعتياد داريد، حذف يكباره آنها براي شما كار دشواري است و به احتمال بسيار زياد نشدني است. سعي كنيد در قدم اول جنس بازي‌هاي‌تان را تغيير بدهيد. رشته تحصيلي شما چيست؟ حتما بازي‌هاي مختلفي را در ارتباط با رشته‌تان مي‌توانيد پيدا كنيد. بازي‌هايي كه اطلاعات عمومي شما را تقويت مي‌كنند و هوش رياضي شما را به‌كار مي‌گيرند در رده بعدي پيشنهادي هستند. اگر قبل از اين به جدول‌هاي روزنامه‌ها و خودكار براي حل‌كردن آنها علاقه داشتيد حالا هم مي‌توانيد همان جدول‌ها را پر كنيد اما اين بار روي گوشي تلفن همراه‌تان. سودوكوها با سطوح مختلف دشواري و آساني در نرم‌افزارهاي ارائه‌دهنده اپليكيشن‌‌ها وجود دارد.

  • طرف قرارداد باشيد

اهل معامله با خودتان هستيد؟! به‌عبارت واضح‌تر برنامه‌ريزي كنيد كه مثلا تنها 15دقيقه تا نيم‌ساعت گوشي را در دست مي‌گيريد و بازي مي‌كنيد. ساعت استراحت و ناهار، زمان استراحت عصرگاهي و اندكي قبل از خواب زمان‌هاي خوبي براي شروع ترك اعتياد هستند. با اين كار با هر بار ديدن آيكون‌هاي بازي در گوشي وسوسه نخواهيد شد چرا كه طبق قولي كه به‌خودتان داده‌ايد زماني براي بازي در برنامه روزانه‌تان درنظر گرفته‌ايد كه تا چند ساعت يا دقيقه ديگر به وصال بازي مورد علاقه‌تان مي‌رسيد. سعي كنيد در قوانين قراردادتان اين بند را ذكر كنيد كه اگر خارج از برنامه بازي كرديد براي جريمه كردن خودتان 3 زمان بازي كه درنظر گرفته‌ايد را از دست مي‌دهيد.

  • از روزي چند دقيقه شروع كنيد

پيشنهاد تعيين قرارداد، پيشنهاد سختي بود؟ بيشتر از اينها به بازي‌هاي گوشي همراه‌تان اعتياد داريد؟! بيايد براي نزديك شدن به راه آساني براي ترك اين اعتياد؛ در طول يك روز هر بار كه به سراغ بازي مي‌رويد مدت زمان آن را يادداشت كنيد. در گام بعدي سعي كنيد هر روز مقداري از زمان بازي‌تان را در هر مرحله كم كنيد. باز هم اگر فكر مي‌كنيد درجه اعتيادتان بالاتر از اين حرف‌هاست از روزي 2‌دقيقه شروع كنيد. و در هر مرحله به اين مسئله پايبند باشيد كه زمان بازي را كاهش بدهيد. بعد از يك هفته دوباره زماني را كه به بازي اختصاص مي‌دهيد را يادداشت كنيد. شما بايد توانسته باشيد در اين مدت حداقل 10دقيقه از زماني كه براي بازي صرف مي‌كنيد كم كرده باشيد.

  • اختيار شما در دست خودتان باشد

يك بار از فاصله‌اي دورتر از دست‌ها تا چشم‌هايتان به اتفاقي كه هنگام شروع تا پايان بازي مي‌افتد نگاه كنيد. اين شما هستيد كه براي بازي تصميم مي‌گيريد و آن را پيش مي‌بريد و براي پيشرفت بازي برنامه‌ريزي مي‌كنيد يا اين بازي است كه با نوتيف‌ها و پيام‌هاي وسوسه‌كننده‌اش هر لحظه شما را به‌خودش دعوت مي‌كند و سرعت شما را براي رسيدن به برنامه روزانه‌تان هر روز كم و كمتر مي‌كند؟! تيك تنظيمات پيام‌ها را در بازي برداريد و نوتيف‌ها را غيرفعال كنيد! به همين راحتي! شما از شر وسوسه‌هاي لحظه‌به لحظه بازي رها شديد. حالا مي‌توانيد طبق برنامه‌اي كه خودتان آگاهانه درنظر گرفته‌ايد به بازي سر بزنيد.

  • بازي‌ها را دسته‌بندي كنيد

روي موبايل‌تان يك فولدر بسازيد و هر اسمي كه دوست داريد براي آن پوشه انتخاب كنيد. مثلا بنويسيد: اعتياد! يا بازي‌ها! تمام آيكون‌هاي بازي‌ها را از قسمت‌هاي مختلف گوشي جمع كنيد و در اين فولدر قرار دهيد. با اين روش هر بار كه قفل گوشي را باز كنيد و حتي بخواهيد تماس بگيريد يا پيامك بزنيد با آيكون بازي‌ها مواجه نمي‌شويد و سراغ بازي نمي‌رويد و باز هم مي‌توانيد طبق برنامه از قبل طراحي شده‌تان عمل كنيد و دقايق مخصوص به بازي را رعايت كنيد. اگر بعد از مدتي دقت كنيد، تمركزتان هم بالاتر رفته است و كارهايتان هم سرعت انجام بيشتري گرفته‌اند. مي‌توانيد در عمل اين را ببينيد.

  • پشت‌پرده بازي كلش‌آف‌كلنز

كلن‌هاي دوست داشتني

شما براي پيشرفت و بالا بردن لول‌هاي‌تان مجبوريد زمان زيادي صرف كنيد و قوانين خاصي را رعايت كنيد مثل اين قوانين: كلن خود را دوست داشته باشيد تا دوستتان بدارند، هميشه به اعضاي بالاتر از خود احترام بگذاريد، به تذكرات اعضاي بالاتر كلن گوش كنيد، هميشه از ديگران تشكر كنيد به‌خصوص زماني كه از آنها نيرويي مي‌گيريد! اين قوانين براي اجرا در خانواده افراد نوشته نشده‌اند! قوانيني است كه بازيكنان بازي كلش وضع كرده‌اند تا به وسيله اين رفتارها پيشرفت كنند تا جايي كه كلن خود را خانواده خود بدانند. حالا شما كه وقت مي‌گذاريد و با كمال ميل و در نهايت فروتني اين كارها را در بازي انجام مي‌دهيد، چقدر به قوانين خانواده خود احترام مي‌گذاريد؟!

سر كيسه‌هايي كه شل مي‌شود

ويژگي‌هاي خاص و شرايطي كه بازي‌هاي آنلاين شبيه به كلش‌آف‌كلنز دارند اين است كه شما را وادار به خريد از بازي مي‌كنند تا پيشرفت كنيد. افرادي كه به اين قسم از بازي‌ها مي‌پردازند به‌اصطلاحات الماس و لِوِل حساس هستند تا جايي كه حاضرند براي به‌دست آوردن آنها هزينه هم بكنند. به همين دليل آماري منتشر مي‌شود كه ادعا مي‌كند روزانه در ايران 50ميليون تومان براي بازي كلش هزينه مي‌شود. يعني سالانه 20ميليارد‌تومان! با اين مقدار پول‌ها چه كارهايي مي‌توانستند شروع شوند و به نتيجه برسند؟ اكانت‌هايي كه با قيمت‌هاي 100هزار تومان تا چند ميليون تومان خريد و فروش مي‌شوند چقدر وقت صرف‌شان شده است تا به اينجا برسند و بعد به فروش برسند؟!

نقشه‌هاي از پيش تعيين شده

جلو رفتن مرحله به مرحله و بالا رفتن لِوِل‌هاي بازي كلش‌آف‌كلنز احتمالا باعث شده است تا شما فكر كنيد تا اينجا با خلاقيت خودتان پيشرفت كرده‌ايد. اما شما روي نقشه از پيش طراحي‌شده طراحان بازي جلو رفته‌ايد، پس خلاقيتي در كار نيست بلكه طي مراحل بازي به شما آموزش داده مي‌شود كه آنطور كه بازي براي شما برنامه ريخته است پيش برويد و عمل كنيد. كشتن سربازان براي‌تان عادي نشده است؟! شما براي پيشرفت احتياج داريد تا سربازانتان را از دست بدهيد! يا دقت كرده‌ايد كه هر كس كه قوي‌تر است، ضعيف‌تر است و براي پيشرفت كردن بايد دست به غارت بزند، آيا اين قوانين شبيه قانون جنگل نيست؟!

  • چشم‌ها را باز كنيد

در اپليكيشن‌هايي كه شما بازي را از آنها دانلود مي‌كنيد، قسمت‌هايي ديگري هم وجود دارد كه مي‌توانيد با يك‌بار گشتن در هر دسته حداقل 3،2 برنامه مورد علاقه و مورد استفاده و مفيد را پيدا كنيد. مثلا نرم‌افزارهايي مانند فيديبو كه كتابخوان هستند و به وسيله آنها مي‌توانيد كتاب‌هايي مورد علاقه‌تان را روي گوشي يا تبلت‌تان بخوانيد يا مي‌توانيد سلسله سخنراني‌هايي را كه مدت‌هاست به‌دنبال فرصتي براي گوش كردن آنها هستيد را ذخيره كنيد و در اوقات بيكاري به آنها گوش كنيد. كتاب‌هاي صوتي از دسته نرم‌افزارهاي جالب ديگري هستند كه در شلوغي‌هاي اتوبوس و مترو تا دقايق قبل از خواب مي‌توانند اوقات مرده شما را تبديل به اوقات مفيد كنند.

  • يك حساب و كتاب سرانگشتي

فرض مي‌كنيم اگر شما درگير بازي‌ موبايلي باشيد و در طول روز به‌صورت پراكنده مجموعا 2 ساعت از زمان‌تان را به بازي‌هاي موبايلي اختصاص بدهيد(اين فرض كاملا خوش‌بينانه درنظر گرفته شده است چرا كه آماري كه بيان مي‌شود اعداد بيشتري نشان را مي‌دهد) در هفته مي‌شود 14ساعت، در يك‌ماه 60ساعت و در طول يك سال 730ساعت! ناگفته پيداست كه نتيجه ذخيره روزانه 2‌ساعت از عمر و زمان شما براي يك كار با هدف قبلي مشخص و واضح است و نيازي به تفسير ندارد. با خودتان فكر كنيد كه با هزينه كردن اين 730ساعت با انجام يك بازي خاص چه چيزي به توانايي‌ها و مهارت‌هاي شما اضافه شده است؟! كدام رشته يا كار است كه اگر به‌طور متمركز و هدفمند روزي 2‌ساعت را به آن اختصاص دهيم و 730ساعت به‌طور پيوسته به انجام آن بپردازيم در آن متبحر نشويم؟! اگر از اساتيد نقاشي بپرسيم با اين مقدار زمان به چه حدي از توانايي در خلق آثار نقاشي دست پيدا مي‌كنيم حتما صرف كردن اين مقدار زمان را نشانه پشتكار مي‌دانند و آينده روشني را نويد مي‌دهند. فكر كنيد با اين زمان چند عدد از كتاب‌هاي مورد علاقه‌تان را مي‌توانستيد تمام كنيد؟ با صرف اين زمان در محيط خانواده چه مقدار شناخت نسبت به نزديكان‌تان پيدا مي‌كرديد تا به وسيله آن ريشه بسياري از اختلافات و ناآرامي‌ها و تلاطم‌هاي روحي را خشك كنيد؟ درگير شدن با سؤال‌هاي ديگر از اين جنس را به‌عهده خودتان مي‌گذاريم.

اعداد صريح هستند و بيان واضحي دارند. مثل همين اعداد اتلاف وقت روزانه ما. اين عددها مي‌توانند جايگاه واقعي ما را براي رسيدن به اهدافمان نشان بدهند و ضريب انحراف ما را از مسير صحيح مشخص كنند. يك‌بار ديگر به زمان‌هايي كه در بازي‌هاي موبايلي مي‌سوزانيد نگاه كنيد، اگر همه آنها را كنار هم قرار داده بوديد الان با تجربه‌اي كه جمع كرده بوديد، در حرفه خودتان بدون شك جزو بهترين‌ها بوديد.

کد خبر 304974

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha