مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۳ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان دریافته‌اند که رده‌ای گسترده از مواد شیمیایی صنعتی بالقوه زیان‌بار به‌آسانی در شیر مادر تجمع می‌یابند و می‌توانند در نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، به میزان‌های نگران‌کننده‌ای برسند.

infant۴

 به گزارش لایوساینس یک تحقیق جدید در دانشکده بهداشت عمومی هاروارد نشان می‌دهد که هر چه نوزاد مدت بیشتری از شیر مادر تغذیه کند، بیشتر در معرض شماری از مواد شیمیایی سمی ازجمله مواد آلکیلات پرفلورینه (perflorinated alkylate) یا PFASها عمدتاً تحت نظارت قانونی نیستند، قرار می‌گیرند.

این مواد در منسوجات ضدلک، لباس‌های ضدآب، رنگ‌ها و برخی از بسته‌بندی‌های غذایی به کار می‌روند. برخی از تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که PFAS ها می‌توانند در حیوانات آزمایشگاهی باعث سرطان شوند و دستگاه ایمنی و تولیدمثل را مختل کنند. این مواد به پروتئین‌های حیوانی در زنجیره غذایی متصل می‌شوند و می‌توانند تا بالای زنجیره غذایی «تجمع زیستی» پیدا کنند، به این معنا که بدن موجوداتی که در رأس زنجیره غذایی قرار دارند، مانند انسان‌ها و ماهیان بزرگ می‌توانند حاوی مقدار زیادی از مواد باشد. به نظر می‌رسد شیر مادر که مملو از پروتئین است، منبع عمده ورود PFAS به بدن نوزادان باشد.

دانشمندان در دانشکده بهداشت عمومی تی اچ چن هاروارد در بوستون و مؤسسات دانمارکی در این بررسی جدید دریافتند که در کودکانی که به‌طور انحصاری با شیر مادر تغذیه شده‌اند، غلظت‌های PFAS در خونشان در هرماه 20 تا 30 درصد افزایش می‌یابد.

این پژوهشگران همچنین دریافتند که کودکانی که به‌طور نسبی با شیر مادر تغذیه می‌شوند، نیز افزایش قابل‌توجه، اما کمتر نسبت به گروه قبل، در میزان PFAS داشتند. در برخی موارد تا پایان دوره شیردهی مادر، میزان خونی PFAS ها در خون کودکان از میزان این مواد در خون مادرانشان فراتر رفت.

این دانشمندان که نتایج بررسی‌شان را در ژورنال علوم و تکنولوژی زیست‌محیطی منتشر کرده‌اند، تأکید می‌کنند که شیر مادر هنوز سالم‌ترین غذا برای نوزادان است و دادن شیر مادر را تشویق می‌کنند. آنان این یافته‌ها را زنگ هشداری برای دولت‌ها تلقی می‌کنند تا نظارت قانونی بهتری بر روی این مواد شیمیایی داشته باشند.

در این بررسی ۸۱ کودک که در جزایر فارو در اقیانوس اطلس شمالی،استاني خودمختار جزء پادشاهي دانمارك در میانه راه نروژ و ایسلند متولد شده بودند، بررسی شدند. اغلب قرارگیری به PFAS در ساکنان فاروس از غذاهای دریایی ناشی می‌شود.

به گفته دکتر فیلیپه گراندجین از دانشگاه هاروارد و یکی از دو سرپرست این بررسی، تازه مادران در آمریکای شمالی نیز میزان‌هایی از PFAS را مانند مادران در جزایر فاروس در خونشان دارند.

بسیاری از کشورها ازجمله آمریکا استفاده از دو نوع از PFAS ها شامل پرفلورواکتانوئیک (PFOA) و پرفلورواکتانسولفونات (PFOS) به علت شواهد درباره سرطان‌زایی و ایجاد اختلال هورمونی به‌شدت محدود کرده‌اند؛ اما اکنون بررسی‌ها نشان می‌دهند که سایر PFAS ها هم ممکن است به همان اندازه برای انسان‌ها زیان‌بار باشند.

گراندجین گفت: «تا به حالی همه کاری ما انجام داده‌ایم حدود پیشنهادی سازمان حفاظت محیط‌زیست آمریکا برای PFOS در آب آشامیدنی است، اما این حدود نیز با بیشترین احتمال بیش از 100 برابر بالاتر از حدی است که بتوانند کودکان را در مقابل اثرات جانبی این مواد محافظت کند.»

به گفته گراندجین راه‌هایی وجود دارد که به مادران کمک می‌کند تا قرارگیری‌شان در معرض PFAS ها را کاهش دهند و درعین‌حال از خوردن غذاهای دریایی مغذی لذت ببرند، برای مثال خوردن ساردین و سایر ماهی‌های کوچک که مواد شیمیایی زیان‌بار در بدنشان تجمع نیافته است. او همچنین گفت مردم باید از میزان PFAS در آب آشامیدنی محلی‌شان خبر داشته باشد.

این بررسی همچنین نشان داد که میزان PFAS در خون نوزادان در جزایر فاروس پس از توقف تغذیه با شیر مادر به‌تدریج کاهش می‌یابد؛ اما به گفته گراندجین در مورد نوزادان آمریکایی ممکن است این اتفاق رخ ندهد، زیرا ممكن است قرارگیری در معرض منابع جدید حاوی این ماده مانند بارانی‌ها، فرش و سایر منسوجات رایج در آمریکا که حاوی PFAS هستند، رخ دهد.

کد خبر 304946

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha