مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان اعلام کرده‌اند برای اولین بار موفق به ایجاد یک مغز کامل انسان در آزمایشگاه شده‌اند، مغزی که می‌توان از آن برای تست داروها و مطالعه روی بیماری‌های مختلف استفاده کرد.

مغز

براساس گزارش گاردين، دانشمندان دانشگاه اوهايو مي‌گويند براي اولين بار توانسته‌اند مغزي تقريبا كامل از انسان را در آزمايشگاه كشت دهند و اميدوارند اين مغز بتواند درك بشر از بيماري‌هاي عصبي و مغزي را بهبود بخشد.

اگرچه اين مغز مينياتوري هشيار نبوده و شبيه به مغز جنيني پنج هفته‌‌اي است، مي‌تواند براي دانشمنداني كه قصد مطالعه روي نحوه پيشرفت بيماري‌هاي اعصاب را دارند،‌ بسيار كارامد باشد. همچنين مي‌توان از اين دارو براي آزمايش داروهاي آلزايمر و پاركينسون استفاده كرد زيرا بخش‌هايي از مغز كه تحت نفوذ شديد اين بيماري‌ها قرار دارند بخش‌هايي هستند كه در مراحل اوليه جنيني ايجاد مي‌شوند.

مغز كشت داده شده كه ابعادي برابر يك مداد پاككن را دارد، با استفاده از سلول‌هاي پوستي يك انسان بالغ كشت داده شده و به گفته دانشمندان يكي از كامل‌ترين مدل‌هاي مغزي است كه تاكنون ايجاد شده‌است.

پيش از اين تلاش‌ها براي كشت مغز كامل به ايجاد ارگانويد‌هاي مغزي يا اندامك‌هاي شبه‌مغزي منجر شده‌بودند كه در بهترين حالت در بدن جنين‌هاي 9 هفته‌اي ايجاد مي‌شوند، و تنها حاوي بخش‌هايي خاص از مغز بودند، اما مدل جديد تمامي بخش‌هاي مغز را داراست. به بياني ديگر محققان ادعا مي‌كنند مدل جديد 99 درصد از تمامي تنوع سلولي و ژن‌هاي مغز را بازتوليد كرده‌است و حتي حاوي سلول‌هاي نخاعي، سلول‌هاي سيگنال‌دهنده و شبكيه است.

با اين‌همه به دليل هشيار نبودن اين مغز، هيچ اعتراض اخلاقي به آن وارد نيست. محققان مي‌گويند اين مدل را با تبديل سلول‌هاي پوستي انسان بالغ به سلول‌هاي بنيادين جنيني ايجاد كرده‌اند،‌سلول‌هايي كه مي‌توان آنها را براي تبديل شدن به هر اندامي برنامه‌ريزي كرد. سلول‌ها سپس در محيطي ويژه كه منجر به تبديل شدن سلول‌ها به انواع سلول‌هاي مغزي و سيستم مركزي عصبي انسان شده،‌ كشت داده شده‌اند.

اين مدل مغزي در طول 12 هفته رشد كرده‌است و مرحله بعدي آن ايجاد شبكه خونرساني در اين مغز است كه محققان هنوز قادر به ايجاد آن نيستند. با وجود ترديد‌هايي كه به دليل پنهان باقي ماندن تكنيك دقيق مورد استفاده محققان در ايجاد مغز، درباره درست بودن ادعاي اين دانشمندان وجود دارند،‌ گروه سازنده اين مدل اطمينان مي‌دهند اين مغز مي‌تواند پزشكي شخصي‌سازي شده را متحول سازد. به گفته آنها با دراختيار داشتن نمونه سلول‌هاي پوستي هر فردي مي‌توان از آن مغزي كامل ايجاد كرده و با كمك آن به درمان بيماري‌هاي هر فرد متناسب با ساختار مغزي وي پرداخت.

همچنين مي‌توان تاثير مواد مختلف بر ژن‌هاي مختلف را در حين مراحل رشد مغز مورد بررسي قرار داد و با ديدن عوارض منفي يك ماده،‌ افراد را از قرار گرفتن در معرض آن مواد منع كرد. اگرچه درحال حاضر محققان تنها قصد دارند از اين مدل براي مطالعات نظامي و بررسي استرس پس از ضربه در مجروحان جنگي كه از ناحيه سر آسيب ديده‌اند استفاده كنند.

کد خبر 304415

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha