محمد باریکانی: رئیس سازمان میراث فرهنگی گفته است باید برای استفاده از شرایط پس از تحریم آماده بود و با استفاده از ابزارهای مختلف در کوتاه‌ترین زمان ممکن، از موقعیت پس از تحریم بهره‌برداری کرد.

گردشگری

مسعود سلطاني‌فر اين سخنان را در جمع معاونان و مديران كل استاني سازمان ميراث فرهنگي اعلام كرده است.

روزنامه همشهري پيش‌تر در گزارش‌هاي مختلف به كاستي‌هاي صنعت گردشگري ايران از نگاه گردشگران خارجي پرداخته بود و اكنون مسعود سلطاني فر با تأكيد ويژه بر صنعت گردشگري كه همواره بيش از 2بخش ديگر سازمان ميراث فرهنگي مورد توجه شخص اوست، شرايط پس از تحريم را ويژه خوانده كه گردشگري در آن بيش از ساير بخش‌ها منتفع مي‌شود.

تيزيانا چياوارديني روزنامه نگار ايتاليايي و مردم شناس فرهنگي هفته گذشته و پيش از سخنان رئيس سازمان ميراث فرهنگي به همشهري گفته بود كه «انفجار گردشگري ايران نزديك است و ايران به‌زودي مقصد اصلي گردشگران اروپايي مي‌شود و دولت و مردم ايران بايد آماده آن‌روز باشند.» او اين مطلب را حتي در روزنامه ريپابليكاي ايتاليا نيز منتشر كرد.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي از ورود انبوه گردشگران خارجي در آينده نزديك خبر داده و گفته است كه بروز ناامني در كشورهاي مصر، عراق، تونس، ليبي، سوريه و اخيرا تركيه نيز موجب شده گردشگران فرهنگي و تاريخي، ايران را به‌عنوان مقصد سفر خود انتخاب كنند.

گردشگري ايران پس از پايان مذاكرات به نقطه‌اي رسيد كه روزنامه‌نگاران اروپايي نيز در مقالات و گزارش‌هاي خود ايران را مقصد جذاب گردشگري معرفي كرده و از شهروندان اروپايي مي‌خواهند به كشورمان سفر كنند.

ايران تا پايان سال1404 بايد ميزبان 20ميليون گردشگر باشد. به‌رغم اين تصميم، زيرساخت‌هاي گردشگري ايران به‌زعم كارشناسان و حتي برخي گردشگران خارجي كه به كشور سفر كرده‌اند چندان مناسب نيست.

رئيس سازمان ميراث فرهنگي بارها از ضعف و كاستي‌ها در صنعت گردشگري كشور گلايه كرده است. نبود هتل‌هاي مناسب در ايران و كمبود اتاق براي گردشگران خارجي و نبود مسيرهاي جديد در بسته‌هاي گردشگري براي گردشگران خارجي، همچنين محدودشدن سفرها به 4شهر بزرگ كشور به‌دليل ضعف امكانات، موجب كاهش ظرفيت سفر به ايران شده است.

متوليان انجمن‌هاي گردشگري بارها تذكر داده‌اند كه نبود زيرساخت‌هاي كافي گردشگري موجب شده است تا تورهاي ورودي گردشگران خارجي به ايران كنسل شود.

نبود امكان استفاده از كارت‌هاي اعتباري بين‌المللي همچون ويزاكارت و مستركارت كه امكان بهره‌مندي از خدمات آسان را فراهم مي‌كند از ديگر مشكلاتي است كه گردشگران خارجي با آن مواجه هستند.

فراهم نشدن امكان استفاده از تسهيلات مرتبط با صدور رواديد و انتظار براي گرفتن ويزاي سفر به ايران نيز از ديگر مشكلات گردشگران خارجي براي سفر به ايران و ارزآوري به كشور است.

  • راهكارهاي كمكي هيأت دولت ابلاغ نشده است

هيأت دولت چند روز پيش مدت ويزاي سفر به ايران را از 15روز به 30روز با قابليت 15روز ماندگاري بيشتر با تمديد ويزا افزايش داد. اين مصوبه البته هنوز به مقامات مسئول ابلاغ نشده است؛ چون آنطور كه مجتبي كريمي، رئيس اداره گذرنامه و رواديد وزارت خارجه به ايسنا گفته، ابلاغ مصوبه روال خاص خود را دارد و زمانبر است. به گفته او، به محض دريافت ابلاغيه، دفاتر گذرنامه و رواديد وزارت خارجه در فرودگاه‌ها مطلع و مصوبه اجرايي مي‌شود.

کد خبر 304368

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha