همشهری آنلاین: در شرایطی که بازار مسکن در رکود به سر می برد حسین عبده تبریزی، مشاور وزیر راه و شهرسازی توضیح می دهد که چرا تا کنون وام مسکن بر خروج مسکن از رکود تاثیری نداشته است.

خبرآنلاين نوشت: حسین عبده تبریزی مشاور وزیر راه و شهرسازی در برنامه تلویزیونی روزآمد که از شبکه 5 پخش می شود درباره استقبال مردم از وام ۸۰ میلیونی مسکن گفت: استقبال مردم از وام مسکن بد نبوده است. تعداد قابل ملاحظه ای از مردم سپرده گذاری کردند.این تسهیلاتی است که مبتنی بر سپرده است و دوستان باید به بانک مسکن سپرده گذاری کنند و از این وام برخوردار می شوند.

وی در جواب گلایه مردم به وضعیت پرداخت وام و طولانی بودن آن با لحنی طنز اینگونه پاسخ داد: این که چیز خوبی است اگر وامی که ۱۰۰ سال طول بکشد خیلی خوب است. عمر ها هم متوسط 75 سال شده که اگر وام ۷۵ سال به آن ها بدهند باید استفبال کنند.

عبده تبریزی ادامه داد: در کشور های پیشرفته دنیا وام ها طولانی تر است و ما نمی توانیم وام های طولانی بدهیم زیرا در حال حاضر منابع بی نهایت نیست. ۸۰٪ مردم در کل دنیا از جمله در آفریقا با وام خرید مسکن، مسکن خود را می خرند. چون مسکن یک کالایی است که از پس انداز گذشته خریداری نمی شود. یعنی زوج ۲۵ ساله نمی تواند بلا فاصله منابع مسکن را بدهند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره میزان سپرده گذاری و سود زیاد آن گفت: کسی که در کشور یک وام ۸۰ میلیون تومان می گیرد یعنی فرض اینکه مسکن ۲۰۰ میلیون تومانی می خرد؛ بنابراین ۱۲۰ میلیون تومان آن را دارد یا توانسته تهیه کند. اگر بخواهیم از ۱۲۰ میلیون تومان آن ۲۰ میلیون تومانش را سپرده گذاری کند اشکالی ندارد.

وی در بخش دیگری از توضیحات خود پیرامون بی تاثیر بودن این وام بر خروج مسکن از رکود گفت: این وام پرداخت نشده است که بتواند مسکن را از رکود خارج کند. نخستین باری است که در تاریخ ایران تعداد مسکن از تعداد خانوار کمتر نیست. مقدار زیادی خانه های خالی گران قیمت وجود دارد که این ها باید هدایت می شدند و ارزان تر می شدند. یکی از دلایلی که این تحول رخ می دهد این است که وام خرید مسکن یا بازار رهن نبوده است. 

کد خبر 304323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha