سه‌شنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از پژوهشگران در یک پروژه تحقیقاتی برای شناسایی غذاهای عامل ایجاد سردرد به بررسی برخی از مواد غذایی خاص پرداختند.

مواد خوراکی تاثیر گذار در بروز سردرد

به گزارش خبرنگار مهر، محققان طی این مطالعات دریافتند که مواد غذایی دودی شده و یا فرآوری شده همچون گوشت، ماهی و سبزیجات که در آن از ترکیباتی چون نمک، نتیترات سدیم و یا شکر استفاده شده در ایجاد سردرد بسیار موثر هستند.

از دیگر مواد موثر در ایجاد سردرد می توان به پنیرهای کهنه و چندین ساله، مرکبات، ترشی کلم و سس سویا نیز اشاره کرد.

بر اساس گفته محققان، این مواد غذایی حاوی تیرامین هستند که از تجزیه پروتئین‌ها در مواد غذایی مانده (چندین ماهه یا چندین ساله) تشکیل شده و می‌تواند باعث افزایش فشارخون و در نتیجه به عنوان عاملی موثر برای بروز سردرد ظاهر شود.

لازم به توضیح است که تیرامین اسید آمینه ‌ای است که به طور طبیعی در غذاهای مانده وجود دارد. بر اساس مطالعات انجام شده در این زمینه، به طور معمول هر قدر ماده غذایی پروتئینی مانده‌‌تر باشد، تیرآمین آن نیز بیشتر خواهد بود.

پژوهشگران معتقدند پرهیز از مصرف مواد غذایی حاوی تیرآمین مانند پنیر مانده، برخی گوشت‌‌های فرآوری‌ شده و غذاهای ایجاد کننده فشار خون، به ویژه برای افرادی که از داروهای بازدارنده مونوآمین اکسیداز برای درمان سردرد خود استفاده می‌کنند، ضروری به نظر می‌‌رسد چراکه مصرف غذاهای حاوی تیرامین همزمان با مصرف داروهای مهارکننده مونوآمین اکسیدازها موجب افزایش بیش از حد فشار خون خواهد شد.

کد خبر 304281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha