همشهری آنلاین: اولین آزمایش میدانی روی کتابی که صفحات آن می‌توانند به عنوان فیلتر آب آشامیدنی مورد استفاده قرار گیرند، ابداعی که به کتاب آشامیدنی شهرت یافته، موفقیت آمیز بوده‌است.

کتاب

براساس گزارش BBC، كتاب آشاميدني تركيبي از كاغذ بهبود‌داده شده و اطلاعات چاپي درباره دليل نياز به تصفيه كردن آب و چگونگي انجام اين فرايند است.

صفحات اين كتاب حاوي نانوذرات نقره و مس است كه وظيفه از بين بردن باكتري‌هاي موجود در آب را به عهده دارند. در فاز آزمايشي كتاب در 25 منبع آبي در آفريقاي جنوبي، غنا و بنگلادش، كاغذ‌هاي اين كتاب توانستند با موفقيت 99 درصد از آلودگي‌هاي موجود در آب را از بين ببرند.

به گفته محققان ميزان ناخالصي آبي كه از اين شيوه تصفيه به جا مي‌ماند در حد آب لوله‌كشي آمريكا است و مقدار ناچيزي نقره و مس كه در آب باقي مي‌مانند نيز براي سلامت انسان تهديد‌آميز نخواهند بود.

اين كتاب توسط تري دانكوويچ محقق كارنگي ملون در پيتزبورگ در طول سال‌هاي گذشته ساخته شده و مورد آزمايش قرار گرفته‌است. به گفته وي اين كتاب با هدف كمك به مردمان كشورهاي درحال توسعه و با در نظر گرفتن عدم دسترسي 663 ميليون انسان به آب آشاميدني در سرتاسر جهان،‌ساخته شده‌است.

به گفته دانكوويچ تنها كافي است برگي از كتاب را پاره كرده آن را در يك پايه نگهدارنده فيلتر قرار داد و آب را از ميان آن عبور داد، نتيجه آن آب پاك و باكتري‌هاي مرده خواهد بود. باكتري‌ها با عبور از ميان كاغذ يون‌هاي نقره و مس را به خود جذب كرده و نابود مي‌شوند. يون‌ها از سطح نانوذراتي وارد ساختار باكتري‌ها مي‌شوند كه در كاغذ وجود دارند.

براساس آزمايش‌ها،‌يك برگ از كتاب آشاميدني مي‌تواند 100 ليتر آب را تصفيه كند و يك كتاب كامل از توانايي پاكسازي منبع آب مورد نياز يك نفر در طول چهار سال برخوردار است. 

كتاب آشاميدني درحال حاضر دو مرحله مهم آزمايشي را با موفقيت پشت سر گذاشته‌ و توانسته در محيط آزمايشگاهي و محيط طبيعي به راحتي آلودگي‌ها را از آب بزدايد، حتي توانايي اين كتاب در پاكسازي آبي كه فاضلاب به صورت مستقيم آن را آلوده ساخته نيز موفق عمل كرده‌است.

کد خبر 304193

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha