شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
۰ نفر

کارشناسان بورس پیش‌بینی می‌کنند روند نزولی شاخص بورس در نقطه ۶۳هزار واحد که احتمالا اواخر پاییز خواهد بود، متوقف می‌شود؛ بعد از آن وارد یک کانال صعودی ملایم می‌شود.

بورس

اين كارشناسان قله صعودي شاخص را بعد از آن 80هزار واحد ارزيابي مي‌كنند.به گزارش همشهري، تابستان كه تمام شود؛ 20‌ماه از زمان نزول شاخص مي‌گذرد، حجم مبادلات بورس در اين دوره نزول به پايين‌ترين حد خود رسيده است و از دست پرقدرت در بازار خبري نيست. سهامداران حقوقي بزرگ كه با مبادلاتشان بازار را به تحرك وا مي‌دارند در انفعال به‌سرمي‌برند و سهامداران كوچك هم كه پشت‌سر سهامداران حقوقي بزرگ حركت مي‌كنند در انتظار دستان پرقدرت حقوقي‌هايي هستند كه قبل از همه به اطلاعات اصلي دسترسي دارند. وقتي سهامداران حقوقي حاضر به دادو ستد‌هاي بزرگ در بازار نيستند به‌معناي اين است كه چشم‌انداز مناسبي براي سودآوري متصور نيستند، در چنين شرايطي اكنون اين پرسش مطرح است كه روند نزولي بورس تا چه زماني ادامه دارد؟

تحليلگران بر اين باورند كه روند نزولي بورس تا محدوده 63هزار واحد و تا اواخر پاييز ادامه خواهد يافت.حسين اسدي نيا كارشناس بازار سرمايه در اين‌باره به همشهري گفت: با توجه به كاهش قيمت نفت، مس و همچنين كاهش ارزش يوان چين و شرايط نا‌بسامان سنگ‌آهن بازار سهام كماكان نزولي خواهد بود و اين شرايط تا پايان پاييز ادامه خواهد يافت و از زمستان روزنه‌هاي صعود در بازار سهام جوانه خواهد زد.

وي‌افزود:به‌نظرمي‌رسدشاخص بورس در اواخر پاييز در محدوده 62تا63هزار واحد قرار گيرد و بعد از آن صعود با يك شيب ملايم آغاز شود. او درباره دلايل نزول بورس توضيح داد: توجه داشته باشيد كه گزارش‌هاي مالي 3ماهه بيشتر شركت‌هاي بورس نا اميد‌كننده بود و احتمالا اين روند در گزارش‌هاي مالي 6ماهه هم تكرار خواهد شد.

اسدي نيا ادامه داد: اگر شرايط مساعد شود احتمالا مي‌توان نشانه‌هاي بهبود سود آوري شركت‌هاي بورس را به‌صورت جزئي در گزارش‌هاي 9و 12‌ماه مشاهده كرد. اين كارشناس بازار سرمايه تأكيد كرد: كاهش قيمت يوان چين نيز روي سهام شركت‌هاي توليد‌كننده فولاد و طبيعتا شركت‌هاي توليد‌كننده محصولات معدني و سنگ‌آهن اثر مي‌گذارد بنابر اين با توجه به اينكه اين شركت‌ها بخش مهمي از بازار را در اختيار دارند ركود در اين شركت‌ها تأثير مهمي در بازار دارد.

  • روز سرنوشت‌ساز

شكور عليشاهي تحليلگر تكنيكال بازار سهام نيز درباره روند حركت شاخص بورس به همشهري گفت: امروز روز سرنوشت‌ساز براي شاخص است. نقطه 65هزارو100واحد نقطه حمايت خوبي براي شاخص است، اگر خط نزولي شاخص از اين منطقه ادامه يابد، روند نزولي‌اش تا 63هزار واحد ادامه خواهد يافت.

او تأكيد كرد:در منطقه 63هزار واحد حمايت ديگري براي شاخص ايجاد خواهد شد و بعد از آن شاخص وارد يك دوره اصلاح خواهد شد و تا 68هزارو 200واحد صعود خواهد كرد. عليشاهي با بيان اينكه از بعد از مذاكرات لوزان روند نزولي كم‌شيبي در بورس تهران به‌وجود آمده است، تصريح كرد: نزول بازار در روز‌هاي آينده چندان شديد نخواهد بود اما احتمال اينكه اين روند نزولي تا 63هزار واحد ادامه يابد زياد است اما بعد از آن شاخص بورس روند صعودي‌اش را پس از يك اصلاح آغاز مي‌كند و در زمستان يا بهار سال آينده به 80هزار واحد خواهد رسيد.
اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه در تشريح دلايل تداوم روند نزولي گفت:

هنوز پول جديد وارد بازار نشده است، يكي از مشكلات كنوني بازار نقدينگي است در عين حال اثر رفع تحريم‌ها هم خيلي زود مشخص نمي‌شود و حد اقل به 6‌ماه زمان نياز است تا اثر رفع تحريم‌ها در بورس مشخص شود، ضمن اينكه تداوم سياست‌هاي ضد‌تورم هم در دامنه دار شدن ركود شاخص نقش پر رنگي داشته است.

وي در پايان گفت: ركود اقتصادي همچنان ادامه دارد و اين منجر به كاهش سودآوري شركت‌هاي بورس مي‌شود در نتيجه به‌دليل كاهش سود شركت‌ها سرمايه‌گذاران ترجيح مي‌دهند سرمايه هايشان را در بانك‌ها سپرده كنند.

  • اثر مهم سوئيفت بر بورس تهران

حسين اسدي‌نيا، كارشناس بازار سرمايه ‌به اثر رفع تحريم‌ها بر بورس اشاره كرد و گفت:يكي از مهم‌ترين بخش‌ها در برنامه رفع تحريم، بازگشايي سوئيفت است. انجام مبادلات پولي براساس سوئيفت نه فقط روي سهام بانك‌ها بلكه روي سهام همه شركت‌ها اثر مثبت خواهد گذاشت.

او توضيح داد: در طول سال‌هاي گذشته به‌دليل اعمال تحريم در بخش سوئيفت هزينه نقل و انتقال‌هاي مالي تا 15درصد رشدكرده است و درصورتي كه اين مقدار هزينه از حساب شركت‌ها كسر شود منجر به افزايش حاشيه سود شركت‌ها خواهد شد. او در عين حال تأكيد كرد:رفع سوئيفت همچنين منجر به رشد نقدينگي و افزايش مبادلات بانك‌ها مي‌شود و با توجه به آنكه بانك‌ها بخش مهمي از ارزش بازار سهام را در اختيار دارند شاخص رشد خواهد كرد.

کد خبر 304003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha