همشهری آنلاین: مجری طرح کلان ملی دانش و فناوری استفاده از آب شور برای مصارف کشاورزی، صنعتی و شرب گفت: ۹۴ درصد بخش کشاورزی از آب شیرین استفاده می‌کند که این امر خطر بزرگی برای بروز کم‌آبی است.

استفاده از آب شیرین در کشاورزی خطر بزرگی برای بروز کم‌آبی است

به گزارش ايسنا، کریم سلیمانی اظهار کرد: با وجود بحران کم‌آبی در کشور و وجود آب‌های شور و دریای خزر در شمال کشور و دریای عمان و خلیج ‌فارس در جنوب کشور و در جهت فائق آمدن بر نیاز آبی کشور طرح استفاده از آب شور برای مصارف کشاورزی، شرب و صنعتی در فاز اول و مطالعه است.

وی با اشاره به امکان جایگزینی آب‌های شور و آب دریاها برای آب شیرین که محدود است، گفت: این طرح در شورای عطف به عنوان طرح کلان ملی و حیاتی مطرح شده و با توجه به ضرورت وجود آب برای حیات، نزدیک به 1000 پروژه در بخش آب شور مطالعه و نهایی شده و بخش اعظم آن نیز تائید شده است.

مدیر طرح استفاده از آب شور با تاکید بر مرحله مطالعاتی بودن طرح ادامه داد: در مرحله بعدی طرح به صورت پایلوت در مقیاس کوچک اجرایی خواهد شد و برای انجام پایلوت کار نیز کشور آلمان تمایل به همکاری داشته است.

وی با اشاره به تخلیه بخش اعظمی از روستاهای فلات مرکزی کشور به دلیل کم‌آبی گفت: در صورت ادامه روند کنونی آب شیرین مراکز ثقل جمعیتی فلات مرکزی ایران همچون شهرهای اصفهان و یزد دچار مشکل خواهند شد و همچنین پایتخت نیز با کمبود آب مواجه است.

این استاد دانشگاه، طرح مذکور را با طرح انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی ایران نامرتبط خواند و گفت: طرح انتقال آب یک طرح فیزیکی بوده و این طرح دانش و فناوری استفاده از آب شور است و به طرح انتقال آب مرتبط نیست.

سلیمانی ضمن تاکید بر استفاده 94 درصدی بخش کشاورزی از آب شیرین در دسترس کشور، کشاورزی را به عنوان بخش پرمصرف آب شیرین دانست و گفت: کمتر از 5 تا 6 درصد آب شیرین در کشور صرف مصارف شرب و صنعت می‌شود و بخش اعظم این آب صرف تولید محصولات کشاورزی در کشور می‌شود.

وی استان مازندران را قطب کشاورزی کشور دانست و گفت: استان مازندارن در تولیدات مرکبات، خاویار، برنج و .... و منابع طبیعی مقام نخست را در کشور دارا است به طوری که 42 درصد برنج کشور در استان تولید می‌شود که نیازمند آب فراوان است و با وجود فراوانی آب در استان در بخش‌هایی از پائین دست شاهد خشکسالی هستیم.

سلیمانی حفر چاه را خطری برای استان دانست و گفت: حفر چاه‌ها برای استان موجب کاهش و تخلیه سفره‌های زیرزمینی شده و استان را با خطر فرو نشست روبرو خواهد کرد و با توجه به حاصلخیزی جلگه مازندران امکان فرو نشست زمین در این منطقه بیشتر است و استان را در معرض خطر متروکه شدن و آسیب‌های غیرقابل جبران قرار خواهد داد.

وی یادآور شد: با نهایی شدن این طرح می‌توانیم دستبرد به آب‌های شیرین منطقه را کم کرده و از آسیب به اکوسیستم محیط جلوگیری و از آب شور دریای خزر برای تولیدات کشاورزی، شرب، صنعتی و حتی توریسم استفاده کنیم.

کد خبر 303702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha